fbpx
Kanta-Häme

Erkyläntien käyttö ratkeaa ensi maanantaina

Erkyläntien läpiajoliikenteen kieltäminen voi vielä peruuntua, sillä teknisen lautakunnan päätös ei kelvannut Riihimäen kaupunginhallitukselle. Hallituksen puheenjohtaja käytti otto-oikeuttaan jo toistamiseen ja siirsi asian kaupunginhallituksen ratkaistavaksi lopullisesti.

Ensi maanantaina siis ratkeaa, pitääkö kaupunginhallitus Erkyläntien turvallisuuden lisäämiseksi riittävänä kadun kavennuksia, pakollisen pysähtymisen merkkejä ja kahta hidastetöyssyä.

Hallintojohtaja Jussi Savola kertoo, että viime kokouksessaan kaupunginhallitus palautti asian tekniselle lautakunnalle, jotta liitteeksi saatiin tarvittavat lausunnot esimerkiksi poliisilta. Nyt muotoseikat ovat kunnossa ja kaupunginhallitus voi ratkaista asian.

Kadun rauhoittamiseen on haettu vuosikausia ratkaisuja. Tekninen lautakunta pitää parhaana, että Uhkolankadun ja V.I. Oksasen kadun väliltä kiellettäisiin henkilöautoilla läpiajo muuten kuin tonteille.

Kaupunginhallitus pudotti läpiajokiellon pois ohjeistaessaan teknistä lautakuntaa valmistelemaan asian uudelleen. Ohjeistuksen tarkoitus oli olla sitova, mutta lautakunta palautti siitä välittämättä läpiajokiellon kadulle.

Kaupunginhallituksessa ensi maanantaina esitetään kadun käytön kieltämistä vain raskaalta liikenteeltä, mutta sallia niin linja- kuin henkilöautoille. Kavennukset, töyssyt ja pakollisen pysähtymisen merkit on myös tarkoitus toteuttaa.

Raskas liikenne kuten muukin liikenne voi käyttää Erkyläntien sijaan V.I. Oksasen katua ja Uhkoilankatua, joilla voi ajaa 50 kilometriä tunnissa 40 sijaan. Siitä huolimatta Erkyläntietä käyttää 3 000 autoa vuorokaudessa.

Erkyläntie on kapea, suora ja sen varrella on tiuhassa 38 pihatieliittymää, pari kauppaa sekä Patastenmäen puukoulu. HÄSA

Menot