Kanta-Häme

Esilläpitokielto tehoaa heikosti tupakan myyntiin

Tupakat piiloon ja myynti vähenee – vai vähenikö? Vuoden 2012 alussa voimaantullut tupakkatuotteiden esilläpitokielto poisti savukkeet näkyviltä kaupoissa.

Ennen kuin tupakat olivat ehtineet olla piilossa edes päivääkään, lain tehoa jo epäiltiin. Epäilijät olivat osin aivan oikeassa. Yli kolme vuotta lakimuutoksen voimaantulon jälkeen vaikutukset myyntiin nähdään yhä jääneen hyvin laimeiksi – ainakin Suomen suurimmassa päivittäistavarakauppaketjussa.

– Tupakanmyynti on pysynyt aikalailla samalla tasolla, eikä mitään selkeää muutosta ole ollut havaittavissa esilläpitokiellon jälkeen, toteaa SOK:n valikoimapäällikkö Venla Kuoppamäki.

S-ryhmän kanssa samaan johtopäätökseen on päätynyt myös kansanterveysjärjestö Suomen ASH ry. Jo vuosi lakimuutoksen jälkeen tehdyssä tutkimuksessa järjestö selvitti, miten esilläpitokielto on vaikuttanut tupakkatuotteiden ostoon.

– Tupakoitsijoista valtaosa vastasi, että ei millään tavalla. He eivät kokeneet myyntijärjestelyä lainkaan hankalaksi. Aivan muutama sanoi ostavansa jopa pikkuisen enemmän, toteaa ASH ry:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Lakiuudistuksen takia kaupat joutuivat tekemään huomattavia muutoksia järjestäessään uudelleen tupakkatuotteiden esilläpidon. Täysin turhaanko? Haran mielestä esilläpitokieltoa ei voida pitää kuitenkaan epäonnistuneena. Tupakoiden piilottaminen on hänen mukaansa yhä selkeä yhteiskunnallisen viesti tupakkatuotteiden vaarallisuudesta, etenkin lapsia ja nuoria ajattelen.

– Tupakkatuotteet olivat aina ennen parhaalla myyntipaikalla vähittäismyyntipisteissä ja kaikkien nähtävillä. Mielestäni tupakoiden esilläpitokielto helpottaa lopettamispäätöksessä pysymistä ja nuorille se on mallina siitä, etteivät tupakkatuotteet ole aivan normaaleita kulutushyödykkeitä.

Hara arveleekin, että todellisia vaikutuksia tupakkatuotteiden myyntiin voi olla tupakkaveron korottamisella – savukkeiden piilottamisen sijaan. Tupakkaveron korotus on mainittu pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmassa.

– Lukuisten tutkimusten mukaan tupakanhinta on merkittävin tekijä tupakoinnin aloittamisessa ja jatkamisessa. Tätä kautta uskon, että tupakkatuotteiden hintaa nostamalla pystytään vähentämään tupakointia ja erityisesti nuorten tupakoinnin aloittamista. Suomessa tupakka on suhteellisen halpaa verrattuna moneen muuhun maahan, Hara toteaa.

ASH ry on päävastuussa useiden järjestöjen yhteisestä Savuton Suomi 2040 -hankkeesta. Toisaalla konkreettisia muutoksia kohti savuttomuutta on tapahtunutkin, sillä THL:n tilastojen mukaan päivittäin tupakoitsevien määrä on koko ajan laskenut.

Lisäksi ulkomailta tuotujen savukkeiden ja nuuskan määrä on viime vuosina kääntynyt laskuun. Valviran TNS Gallupilla teettämän kyselyn mukaan vuoden 2009 jälkeen ulkomailta tuotujen savukkeiden määrä on laskenut viidessä vuodessa lähes 270 miljoonalla savukkeella.

Nuuskan tuonnissa huippu koettiin vuonna 2012, jolloin sitä tuotiin Suomeen 8,5 miljoonaa rasiallista. Viime vuonna nuuskaa tuotiin Suomeen 6,7 miljoonaa rasiallista. LM-HäSa

Päivän lehti

29.3.2020