Kanta-Häme

Esityksenä on toriparkin rakentaminen

Toriparkkia pukkaa, ainakin esityksenä ensi viikolla kokoontuvalle yhdyskuntalautakunnalle.

Tilaajajohtaja Päivi Saloranta esittää ykkösvaihtoehtona toriparkin rakentamista. Torin alle tulisi 550 pysäköintipaikkaa.

Perusteluna on se, että tarkastelluista vaihtoehdoista vain siitä on mahdollista tehdä riittävän suuri ja samaan aikaan se on riittävän lähellä keskustan bisneskortteleita.

Saloranta esittää toriparkkia kuitenkin ehdollisena. Edellytyksenä olisi, että vähintään 300 yksityistä toimijaa sitoutuisi hankkeeseen maksamalla esimerkiksi 5000 euron merkintämaksun. Sillä ei irtoaisi toriluolasta pysäköintipaikkaa, mutta se olisi merkki sitoutumisesta.

Jos riittävästi sitoutujia ei saataisi kokoon vuoden loppuun mennessä, tulee Salorannan esityksen mukaan käynnistää ns. hajautetun ratkaisun valmistelu ja siinä ensimmäisenä linja-autoaseman pysäköintilaitos.

Ei ole mitenkään varmaa, että esitys etenee lautakunnassa, sillä ainakin puheenjohtaja Pasi Vesala (sd.) on hajautetun ratkaisun kannalla. Myös varapuheenjohtaja Pekka Pohjalainen (kesk.) on vastustanut toriparkkia.

– Varmaan tuo 300 sitoutumista saadaan, jos hinta on 5 000 euroa, mutta epäilen, että kaikki muut kustannukset jäävätkin sitten kaupungin piikkiin. Jos merkintämaksun perässä olisi yksi nolla enemmän, uskoisin, että hankkeesta tulisi jotain, Vesala perustelee.

Hänen mielestään päätöstä ei voi enää lykätä eteenpäin.

-Tärkeintä on nyt saada aikaan joku päätös. Tätä on vetkutettu vuosikausia.

Vesala on aikaisemminkin esittänyt, että pysäköintipaikkoja tehtäisiin tarpeen mukaan ensin linja-autoaseman kortteliin ja Kaivoparkin kakkososaan. Se on kaavoitettu Goodmanin ja Kaivoparkin väliin.

-Keskustan bisnes on enemmänkin kiinni siitä, miten investoijat kiinnostuvat ykköskorttelista ja kuinka paljon sinne tulee rakennusoikeutta. Varmasti siihen yhteyteen tulee myös pysäköintiä.

Ykköskorttelilla tarkoitetaan nykyistä kauppakeskus Linnan korttelia.

Keskustan pysäköintiratkaisua on pohdittu tällä erää vuodesta 2011 asti. Erilaisia selvityksiä on tehty tuhansia sivuja, mutta päätöstä ei ole saatu aikaan.

Monet liike-elämän edustajat ja kaupunkikeskustayhdistys ovat pitäneet toriparkkia parhaana vaihtoehtona torjua ydinkeskustan näivettymistä. Kaupunkilaisten ja poliitikkojen keskuudessa toriparkilla on kuitenkin äänekkäitä vastustajia.

Vuosi sitten kaupunginvaltuusto vaati lisäselvityksiä Engelinrannan osayleiskaavan ja moottoritien katteen vaikutuksista keskustan pysäköintitarpeisiin.

Budjettikokouksessa lokakuussa valtuusto 2014 edellytti, että eri pysäköintivaihtoehtojen investointikustannukset ja rahoitusvaihtoehdot selvitetään, jolloin otetaan huomioon erityisesti yksityisten toimijoiden osuus. Tältä pohjalta on tehtävä kustannuslaskelmat.

Pysäköintiratkaisu on tarpeen, koska 15 vuoden kuluessa Hämeenlinnan keskustasta poistuu satoja pysäköintipaikkoja mm. Engelinrannan rakentamisen vuoksi. Sen ja täydennysrakentamisen vuoksi myös ns. velvoitepaikkojen tarve kasvaa. Tulevien 15 vuoden kuluessa pitäisi keskustaan löytää 600-1000 uutta pysäköintipaikkaa.

Kuudesta vertailussa olleesta vaihtoehdosta vain kahta vertailtiin taloudellisesti. Niiden rasitus kaupungille olisi arvion mukaan lähes sama. Toriparkin lisäpääomitustarve olisi 9 ja hajautetun mallin 8,2 miljoonaa.

Yhlan jälkeen asiaa käsittelevät kaupunginhallitus ja valtuusto kesäkuussa. Häsa

Päivän lehti

1.12.2020

Fingerpori

comic