Kanta-Häme Hämeenlinna

Ekaluokkalainen viihtyi matikkaa, äikkää ja liikuntaa yhdistelleellä ulko-oppitunnilla: "Kaikki oivallukset ovat hyviä"

Koulujen etäopiskelu hakee vasta muotojaan. Hämeenlinnan opetustoimenjohtaja kannustaa ihmisiä aktiivisuuteen. Kävimme kokeilemassa opettajan suunnittelemaa ulko-oppituntia.
Varsinkin pienten koululaisten kanssa etäkoulua voi hyvin soveltaa ja syventää yhdessä ulkoilemalla. Erityisluokanopettaja Kai Nihti on suosinut ulkona opettamista normaalioloissakin. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Varsinkin pienten koululaisten kanssa oppimista voi hyvin soveltaa ja syventää yhdessä ulkoilemalla. Erityisluokanopettaja Kai Nihti on suosinut ulkona opettamista normaalioloissakin. Kuvat: Ville-Veikko Kaakinen

Luovat ratkaisut ovat lähiviikkoina tarpeen, kun koulunkäynti on muuttanut merkittävästi muotoaan.

Päävastuu opetuksesta on etäaikanakin opettajilla, eikä vanhempien pitäisi joutua sijaisopettajiksi. Hämeenlinnan opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä kuitenkin toteaa, että vanhempien vastuu oppimisesta lisääntyy väistämättä. Varsinkin kotona pidettävien pienimpien koululaisten kohdalla kannustaminen ei riitä, vaan opiskelun ohjaaminen jää käytännössä vanhemmille.

Miten vanhemmat voivat tukea opiskelua etäaikana?

Tärkein asia, josta vanhempien on huolehdittava, on normaali päivärytmi, painottavat niin Mika Mäkelä kuin Jukolan koulun erityisluokanopettaja Kai Nihti. Koululaisen pitää herätä ajoissa, pukea päälle kuin tavallisinakin koulupäivinä, syödä aamiainen ja osallistua opetukseen ohjeiden mukaan.

– Itse otan joka aamu oppilaihin yhteyden ja olen yhteydessä pitkin päivää. Päivä jatkuu joko videoyhteydessä tai itsenäisesti annettuja tehtäviä tehden, Nihti sanoo.

Vanhemmat voivat myös soveltaa tehtäviä, jos koulupäivät jäävät tyngiksi tai etäyhteydet eivät toimi. Mika Mäkelä sanoo, että aktiivinen ote lapsen koulunkäyntiin ei voi aiheuttaa haittaa. Vaihtoehtoja ja omia tehtäviä voi ja saa keksiä.

– Periaatteessa kaikki uudet käytännöt ja oivallukset, mitä tässä hetkessä syntyy oppimisen tukemiseksi, on hyvä asia. Opetuksen sotkemista suurempi huoli on, miten vanhemmilla riittää lapsen koulunkäynnin tukemiseen aikaa, osaamista ja kiinnostusta.

”Metsäkoulu” voi olla perheen yhteinen juttu

Koska koulunkäynti on nyt kotona ja koneella kökkimistä, oppimista voi tarvittaessa täydentää tai soveltaa perheen yhteisellä ulkoilulla.

Kai Nihti on jo pitkään pitänyt osan omasta opetuksestaan ”metsäkouluna”, ja sitä voi soveltaa nytkin varsinkin pienempien koululaisten osalta.

– Ikävästä taloustilanteesta johtuen vanhempia voi joutua lomautetuiksi, joten perheillä voi olla tavallista enemmän yhteistä aikaa. Sitä voi hyödyntää ulkoilemalla ja samalla koulutaitoja harjoittelemalla. Joillekin vanhemmille opetuksen digiratkaisut voivat olla uusia ja vaikeita, mutta sekä opettajat että vanhemmat voivat keksiä monenlaisia ulkoilua sisältäviä toiminnallisia tehtäviä.

Nihti kertoo vetäneensä omille oppilailleen etänä esimerkiksi kuvaamataidon tunnin, jonka tarvikkeet piti hakea ulkoa. Vinkit tähän ja muutamaan muuhun sovellettavaan ulkotehtävään löytyvät jutun lopussa olevasta faktalaatikosta.

Yhdistelmätunti

Hämeen Sanomat kävi kokeilemassa Nihtin suunnittelemaa ulko-oppituntia ekaluokkalaisen kanssa. Yhdistelmätuntiin löytyvät ainekset jokaisesta kodista ja pihasta.

Ensialkuun hieman äidinkieltä. Pahviin piirretylle ruudukolle on kirjoitettu kirjaimia, ja oppilaan pitää löytää luonnosta samalla kirjaimella alkavia esineitä. K kuten keppi ja käpy, H kuten havu.

Seuraavaksi hyökätään keppien pariin. Raahaamme ja kannamme keppejä ja karahkoita pitkäksi riviksi. Tämän jälkeen kepit jaetaan kasoihin ja lasketaan, montko tuli mihinkin. Paljonkos keppejä on yhteensä? Entä jos tuosta kasasta vähentää muutaman? Näitä pohtiessa laskut lipsahtavat usein ekaluokkalaisille vaikeiksi kymppiluvun ohi vähentämiseksi. Kertolaskutkin onnistuvat.

Lopuksi liikuntaa, eli tasapainoilua pisimmän karahkan päällä ja metsäpolun siivous sille kerätystä tavarasta. Kuin huomaamatta ulkona on vierähtänyt oppitunti.

 

Lopuksi liikuntaa. Koekaniinina toiminut ekaluokkalainen kehui ulko-opiskelua hurjan kivaksi.

 

Opettajan tehtävät aina ensin

Opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä muistuttaa, että opettajan vetämään opetukseen on velvollisuus osallistua ja se ohittaa aina omat tehtävät ja ”vaihtoehto-oppitunnit”.

Mäkelä uskoo, että koulunkäynnin käytännöt alkavat löytää uomiaan ja rutiineja tämän viikon aikana.

– Monessa asiassa on jouduttiin joustamaan, sillä opettajilla ja oppilaitoksilla oli 1,5 vuorokautta aikaa pyöräyttää etäopetus alkuun. Minulla on sellainen käsitys, että kokonaisuus lähti hyvin käyntiin. HäSa

Vinkit metsäopiskeluun

Tehtäviä voi soveltaa lapsen luokka-asteen mukaan. Lapset voivat tehdä niitä itsenäisesti tai huoltajan kanssa. Tehtäviä voi tehdä niin metsässä kuin kotipihassakin.

Kuvaamataito

Kerää luonnosta aineksia, joista rakennat robotin tai eläimen. Maasta löytyviä roskiakin saa kerätä ja käyttää. Muista hygienia ja jokamiehenoikeudet.

Liikunta

Lapsi suunnittelee ulkojumpan, jonka tekee itsenäisesti tai ohjaa huoltajalle. Ulkobingo: tehtävänä on löytää tiettyjä esineitä ja asioita.

Äidinkieli

Kerää luonnosta adjektiiveja. Mikä on vihreää, kovaa, painavaa… Kerro lapselle, millaisilla kirjaimilla alkavia asioita hänen pitää löytää.

Matematiikka

Paljonko on 2+4 tai 3×8, kerää tuloksen verran pikkukiviä, käpyjä tms. vaikkapa tyhjän munakennon lokeroon.

Päivän lehti

2.4.2020