Kanta-Häme

Etäteoria on autokoulujen tulevaisuus

Kuluvan viikon maanantaina kaupungissa aloitti toimintansa ensimmäinen autokoulu, jolla ei ole lainkaan fyysistä toimipistettä.

– Tämä on meille pioneerihanke. Meillä on pääkaupunkiseudulla neljä kivijalkakonttoria ja Tampereella yksi, joten Hämeenlinna sopi hyvin kokeilualustaksi, kertoo Epic-autokouluketjun toimitusjohtaja Kalle Lahervo.

Kun ei ole kiinteitä kustannuksia toimistotiloista tai -henkilöstöstä, laskee se Lahervon mukaan lopputuotteen eli ajokortin hintaa. Epic tuleekin markkinoille hinnalla ja kehuu myös nopeutta.

– B-ajokortin osalta on mahdollisuus suorittaa koko paketti kuukaudessa, riippuen jonoista katsastuskonttoreilla. Helppous ja hinnoittelu ovat juttumme.

Lahervon mukaan keskihinta ilman viranomaismaksua B-kortille on nykyään Hämeenlinnassa noin 1400 euroa.

– Meidän hintamme on 1190 euroa.

Käytännössä virtuaalisesti opiskeltava ajokortti tarkoittaa sitä, että teoriaopinnot suoritetaan kokonaan kotisohvalta tietokoneen välityksellä. Teoriaopetusta Epiciltä on saatavilla kolmella kielellä eli suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Ajotunneille varataan aika niin ikään netissä, ja ajo-opettaja noutaa oppilaan sovitusta paikasta.

– Se käy kuin lääkäriajan tai leffalipun varaaminen. Oppilas voi siis vaikuttaa lähtöpaikkaan ja -aikaan ja periaatteessa nouto voi tapahtua vaikka kotiovelta, Lahervo sanoo.

Epic sanoo tuovansa virtuaaliteoriatunnit Hämeenlinnaan, mutta todellisuudessa kaupungissa vastaavan mahdollisuuden ovat tarjonneet jo aiemmin paikallinen Cap-autokoulu ja Easy driver.

– Meillä oli ensimmäisenä lupa virtuaaliopetukseen Suomessa ja aloimme tarjota kursseja samana päivänä, kun lainsäädäntö tuli voimaan 1. marraskuuta 2015, toteaa Cap-autokoulun toimitusjohtaja Pekka Kari.

Karin mukaan Epic on kopioinut toimintamallinsa heiltä.

– Me olemme taistelleet luvat tähän ja rakentaneet konseptin. Epic tekee tietysti bisneksen kannalta hyviä peliliikkeitä benchmarkkaamalla meitä, Kari nauraa.

Hinta- tai nopeusetua kilpailija ei Karin mukaan tule saamaan.

– Meillä on sama hinta kuin heillä, mutta pystymme isompana ketjuna tarjoamaan myös fyysisen toimipisteen palvelut. Meillä B-kortin voi parhaimmillaan suorittaa jopa kahdessa viikossa.

Myös Easy driver -ketjun markkinointipäällikkö Olli Hinkkanen kertoo, että tällä viikolla hinta on tarkistettu vastaamaan eurolleen uuden kilpailijan asettamaan haasteeseen.

– Etäteoriakurssit aloitimme helmikuussa, ja niiden vastaanotto on ollut hyvä.

Ajokortin kouraan Hinkkanen lupaa 2–4 viikossa.

Kaikki ketjut uskovat vakaasti, että virtuaaliopetus on alan tulevaisuus, vaikka joillain voi aluksi olla epäluuloja tietokoneen välityksellä tapahtuvaan oppimiseen.

– Uskomme etäteoriaan kuin pässi sarviinsa, siksi olemme toimineet tässä tienraivaajina, Capin Pekka Kari vakuuttaa. HäSa