Kanta-Häme

Etsintäkuulutus: rohkea jatkaja Petruska- tuotemerkille

Nahkavaatemerkki Petruskan tarinaa esitellään Riihimäen kaupunginmuseoon avatussa retrospektiivisessa näyttelyssä. Samalla Petruskan perustaja Hannele Kiema käynnistää tuotemerkin jatkajan etsinnän.

– Olen nyt 66-vuotias ja aion tehdä töitä 70-vuotiaaksi. Siinä ajassa pitäisi löytää jatkaja, Kiema sanoo.

Kiema on tehnyt nahkavaatteiden kanssa 48 vuoden uran. Hän aavisti jo varhaisessa vaiheessa ansaitsevansa vielä elantonsa käsitöillä.

– Olin kansakoulussa hyvä käsitöissä ja piirustuksessa. Opettaja sanoi minulle kerran, että tuossahan sinulle on leipäpuu ja siitä se ajatus jäi elämään, Kiema kertoo.

Ammattikoulun jälkeen Kiema muutti Helsinkiin opiskelemaan vaatturiksi ja mallimestariksi. Opiskelussa keskityttiin iltapukuihin ja ohuisiin sifonkikankaisiin, joiden työstämisestä Kiema ei välittänyt.

– Ehkä olen vähän ronskimpi luonteeltani, mutta nahka tuntui minulle oikealta materiaalilta heti, kun pääsin kokeilemaan sitä, Kiema kertoo.

Nahan kanssa työskentelyä ei opetettu vaatturikoulussa, joten Kiema joutui opettelemaan sen yrityksen ja erehdyksen kautta. Hän valmistui vuonna 1970 lopputyönään nahkainen ajurintakki.

Kiema oli jo opiskeluaikanaan perustanut toiminimen ja ateljeeompelimon, mutta valmistuttuaan hän meni töihin nahkavaatteita valmistavaan Nina & Kim -nimiseen yritykseen. Kun syksyllä 1976 Nina & Kim ajautui konkurssiin, Kiema perusti seitsemän entisen työtoverinsa kanssa Petruskan.

Ensimmäinen muotinäytös järjestettiin ravintola Pohjankaaressa Riihimäellä lokakuussa 1977 . Siellä esiteltiin säämiskäinen toppatakki ja karitsamokkaiset sisävaatteet. Kiema kertoo, että Petruskan ensimmäiset vuodet olivat opettelua, mutta 1980-luvulla sen tuotteet alkoivat kelvata maailman markkinoillekin.

Petruska esitteli kanttaamattomasta nahasta valmistettuja takkeja, joissa eläimen nahan olemus pääsi paremmin esille. Tyyliä luonnehdittiin rohkeaksi ja se herätti kiinnostusta ulkomailla. 1980-luvulla liikevaihto tuplaantui joka vuosi ja pääosa tuotteista meni vientiin. Parhaimmillaan yritys työllisti noin 30 henkilöä liikevaihdon ollessa kuusi miljoonaa markkaa.

80-luvun lopulle tultaessa yritys kuitenkin ajautui vaikeuksiin, kun vahvan markan politiikka alkoi vaikeuttaa vientiä merkittävästi. Toisen ison takaiskun Petruska koki vuonna 1988, jolloin sen Riihimäen teollisuushalliin murtauduttiin. Varkaat ajoivat rekalla halliin sisälle ja tyhjensivät koko valmiin varaston.

Tekijät saatiin kiinni ja he paljastuivat ammattirikollisiksi, jotka olivat toteuttaneet samankaltaisen turkisryöstön Hyvinkäällä. Osa tuotteista saatiin takaisin, mutta silti tapaus käytännössä pilasi koko seuraavan sesongin myynnin. Samaan aikaan kotimarkkinatkin alkoivat heiketä laman edellä ja Petruska joutui lopulta hakeutumaan konkurssiin vuonna 1990.

Konkurssin jälkeen Petruskan tuotemerkki jäi Kieman haltuun. Hän perusti Riihimäelle Studio Kiema- nimisen yrityksen ja ryhtyi yksin jatkamaan Petruskan nahkavaatteiden suunnittelua. Tällä kertaa hän keskittyi valmistamaan yksilöllisiä mittatilausvaatteita ja sesongeittain erilaisia pienmallistoja. Niitä hän on tehnyt viimeiset 20 vuotta.

Helmikuun lopussa avatun 40-vuotisnäyttelyn kokoaminen oli tunteikas prosessi Kiemalle.

– Välillä piti nauraa ja välillä itkeä, mutta päällimmäiseksi tunteeksi jäi kiitollisuus siitä, että olen saanut 48 vuotta tehdä työkseni sitä mitä haluan. Olen myös kiitollinen ihmisille, jotka ovat auttaneet matkalla. En olisi ikinä yksin pystynyt luomaan tätä tuotemerkkiä, Kiema sanoo.

Kiema toivoo löytävänsä jatkajaksi nuoren ja rohkean yrittäjän, joka suhtautuu intohimoisesti nahkaan.

– Tämä voisi sopia myös porukalle. Nykyäänhän nuoret kokoavat kaikenlaisia ryhmiä. HÄSA

Päivän lehti

21.1.2020