Kanta-Häme

EU:n uusi rengasmerkintä ei koske pitoa liukkaalla

EU:n uuden rengasmerkinnän on ollut marraskuun alusta tarkoitus helpottaa autoilijoita uusien renkaiden valinnassa.

– Merkintä koskee kuitenkin lähinnä vain kesä- ja kitkarenkaita, eikä kerro mitään renkaiden lumi- tai jääpidosta, muistuttaa Markus Karhinen Hämeenlinnan Vianorista.

Karhisen mukaan autoilijoita kiinnostaa kyllä talvirenkaidenkin vierintävastus, mutta ehdottomasti sitä enemmän laatu eli hyvä pito liukkaalla kelillä, mikä on edelleen renkaiden tärkein valintaperuste talvikeleillä.

– Useimmat haluavat ajaa takuuvarmasti turvallisilla renkailla.

Vianorilla myydään edelleen nastarenkaita reilusti kitkarenkaita enemmän.

Markus Karhisen mukaan asiakkaat eivät ole juuri kyselleet uusista rengasmerkinnöistä, joissa kerrotaan renkaiden polttoainetaloudellisuus, niiden aiheuttama melu ja lisäksi märkäpito.

Pohjoismaisille autoilijoille tehty kyselytutkimus kertoo, että rengasmerkintä saattaa jopa hämätä autoilijoita valitsemaan renkaansa väärin perustein. Huomattava osa autoilijoista on siinä väärässä käsityksessä, että hyvä märkäpito tarkoittaa myös hyvää pitoa jäisellä tiellä.

Märällä kelillä hyvä kitkarengas ei suinkaan automaattisesti ole parhaimmillaan jäisellä tiellä.

– Märkäpito on teknisesti lähes vastakkainen ominaisuus jääpidolle, huomautetaan Nokian Renkaista.

Nasta parempi jäisellä tiellä

Nastarengas päihittää edelleen kitkarankaan selvimmin juuri jäisellä tiellä. Lisäksi kitkarenkaissa on huomattavaa eroa sen mukaan, ovatko ne valmistettu Pohjoismaiden vai Keski-Euroopan olosuhteisiin.

– Keski-Eurooppaan tehdyissä renkaissa painotetaan voimakkaasti nopean ajon ominaisuuksia sulalla kelillä jääpidon kustannuksella, kerrotaan Nokian Renkaista.

Tekniikan Maailman (19/2011) testissä paras pohjoismainen kitkarengas pysähtyi jäisellä tiellä kahdeksankympin nopeudesta yli 18 metriä ennen kuin paras Keski-Euroopan kitkakumi.

Vianorin Markus Karhinen vahvistaa, että autoilijat lukevat tarkasti autolehtien rengastestejä, jotka antavat todellista osviittaa myös talvirenkaiden laatueroista. (HäSa)

Päivän lehti

2.4.2020