Kanta-Häme

Fanin ottama yllätyskuva kismittää Movetronin laulajaa

Ei minua kuvaaminen keikoilla haittaa, mutta huono äänenlaatu harmittaa.

Näin sanoo Tampereella asuva Päivi Lepistö, eurodanceyhtye Movetronin laulusolisti. 

Tuttuahan se on, että kun artisti nousee lavalle, nousevat myös kännykät. Lepistö sanoo, ettei hän pidä tarpeellisena kännyköiden kieltämistä keikoilla kokonaan, kuten jotkut maailmantähdet ovat tehneet. Fanien tekemien tallenteiden taso kuitenkin arveluttaa.

– Kännykällä kuvattujen tallenteiden äänenlaadussa ei yleensä ole hurraamista, kun seassa kuuluvat yleisön äänet ja kaikki häiriöt.

Movetron aloitti 1990-luvun puolivälissä, eli aikana ennen kamerakännyköitä. Kuvia otettiin silloinkin, mutta pokkarikameran otokset säilyivät kuvaajan ja korkeintaan pienen piirin tiedossa.

– Yhden tapauksen muistan uran alkuvuosilta. Poltin silloin vielä tupakkaa, ja keikan jälkeen odottelin rööki suussa bändin poikia auton luona. Siihen tuli fani, joka tunki kameroineen metrin päähän ottamaan kuvan. Silloin toivotin hänet veellä alkavaan paikkaan, Lepistö kertoo.

Kuvaavaa kuitenkin on, että hän muistaa tapauksen yhä ja se kismittää. 

– Nykyäänhän kuvaaminen on niin arkipäiväistä, ettei siihen oikein edes kiinnitä huomiota. Tässä ammatissa ei voi toimia, jos ei kestä sitä.

Asiasta keskustellaan myös kotona, sillä Lepistön puoliso on Yö-yhtyeen kitaristi Daffy Terävä. Pariskunta on keikoilla kuvaamisesta samaa mieltä.

– Tallenteiden heikko laatu on se ongelma. Jos joku näkee netissä huonolaatuisen pätkän, hän voi todeta, että tuon porukan keikalle ei ainakaan tarvitse mennä.

Lepistö kertoo myös itse kuvaavansa ollessaan keikalla yleisön joukossa. 

– Mutta en minä laita niitä mihinkään nähtäville. Enkä kuvaa koko ajan, vaan haluan nauttia esityksestä siinä hetkessä, hän huomauttaa.

Movetron on aina tehnyt paljon festarikeikkoja, niin myös tänä kesänä. Päivi Lepistö kertoo, että ne ovat muuttuneet melko vähän. 

– Festareilla oli riehakasta 1990-luvulla, ja on edelleen. Ja samanlaista musiikkia kuunnellaan taas, hän sanoo. 

Hämeenlinnalaisen turvallisuusyritys Local Crewn tehtävänä on valvoa, ettei meno festareilla äidy liian riehakkaaksi. Tänä kesänä Local Crew vastaa esimerkiksi Ruisrockin järjestyksestä sekä keskiviikkoisesta Iron Maidenin vierailusta Hämeenlinnassa ja tulevasta Black Sabbathin keikasta.  

Toimitusjohtaja Ville Ketonen kertoo, että keikkakuvaamisessa on pyritty pitämään ero näppäilijöiden ja ammattimaisen kuvaamisen välille.

– Artistit haluavat valvoa imagoaan ja kuvien levitystä, ja siksi ammattilaisilta vaaditaan luvat ja joskus on hyvinkin tarkat kuvausohjeet. Mutta nykyään kamerakännyköilläkin saa varsin hyviä kuvia, eli mihin se raja vedetään, hän kysyy.

Käytännössä Local Crewn järjestyksenvalvojat puuttuvat järjestelmäkameroihin, mutta myös selfiekeppeihin ja tablettitietokoneisiin.

– Ne kielletään samasta syystä kuin sateenvarjot, eli halutaan, että takana olevatkin näkevät jotakin, Ketonen kertoo.

Häntä askarruttaa myös asian tekijänoikeudellinen puoli. Nykytekniikka mahdollistaa monia asioita, joita pokkarikameroilla ei voinut tehdä, mutta tekijänoikeuslainsäädäntö on ennallaan.

– Onko niin, että tekijänoikeuspuolella on hartiat laskeutuneet, onko luovutettu, hän kysyy.

– Napsterin ja muiden laittomien palvelujen tullessa artistit haastoivat faneja ja saivat siitä ikävän tyypin maineen. Eli kuka enää lähtee nostamaan oikeusjuttua fanejaan vastaan, Ketonen sanoo.

Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n (TTVK) toiminnanjohtaja Jaana Pihkala kertoo, ettei tekijänoikeusasioissa suinkaan ole luovutettu.

– Ihmiset kuvaavat kännyköillään keikoilla ja lataavat otoksiaan nettiin, se on selvä. Esimerkiksi Youtube on pullollaan tekijänoikeusrikkomuksia. Osa artisteista sallii ne ja saattaa pitää niitä jopa hyvänä juttuna, mutta se on syytä muistaa, että artistilla on oikeus vaatia videoklippejä pois, ja silloin näin tehdään.

Pihkalan mukaan kotimaisilta artisteilta ei tällaisia vaatimuksia juuri ole tullut. Myös suoratoisto eli esimerkiksi Periscope-lähetys festarikeikalta on kielletty, mutta sen valvonta käytännössä mahdotonta.

– Mikäli esityksestä syntyy tallenne, voidaan se poistaa jälkikäteenkin artistin pyynnöstä, Pihkala sanoo.

Musiikin tekijänoikeuskorvauksista huolehtiva Teosto seuraa nettiin ladattavaa musiikkitarjontaa. Esimerkiksi Youtuben kanssa on solmittu sopimus korvauksista, mutta Facebookin ja Periscopen kanssa vastaavia sopimuksia ei ainakaan vielä ole. 

Teostossa onlinesta ja levityksestä vastaava Markus Kaarto sanoo, että neuvottelut pyritään käynnistämään .

– Kukaanhan ei halua maksaa, mutta meidän tehtävämme on valvoa musiikintekijöiden etua. Siitä meillä on selvä linja, että Teosto ei lähde yksittäisten ihmisten perään, vaan me haluamme tavoittaa palveluntarjoajan. Niitä tulee koko ajan uusia, mutta niitä myös seurataan meillä aktiivisesti, Kaarto sanoo.

 

Päivän lehti

2.6.2020