Kanta-Häme Hämeenlinna

Fanituote ostetaan huumassa hallilta – Play offsit ja joulu näkyvät selvinä myyntipiikkeinä

Pipot ovat takuuvarma kestohitti.
Palvelusihteeri Henna Kivistö hoitaa mm. HPK:n verkkokauppaa. Maaliskuussa rupesi taas vilkastumaan. Voitetun pelin jälkeen alkaa heti tippua tilauksia sähköpostiin. Kuva: Pekka Rautiainen
Palvelusihteeri Henna Kivistö hoitaa mm. HPK:n verkkokauppaa. -Maaliskuussa rupesi taas vilkastumaan. Voitetun pelin jälkeen alkaa heti tippua tilauksia sähköpostiin. Kuva: Pekka Rautiainen

Hoopeekoottaako ja haluaisit näyttää sen? Vaihtoehtoisia tapoja on pikaisesti laskettuna viitisenkymmentä.

HPK:n fanituoteperheeseen kuuluu asusteiden lisäksi mm. panssarilasi puhelimeen, tuttipullo, reppu, kaulakoru ja mikrokuituliina.

– Nyt kaksi vuotta olemme suunnitelleet tuotteet yhteistyössä yhden toimittajan kanssa, tulevaisuudessa tulemme käyttämään eri toimittajia, kertoo HPK:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Savolainen.

Osa ensi kauden tarjonnasta on jo suunniteltu, osa saa odottaa kiihkeän kauden loppumista. Alkuperältään tuotteet ovat sekä koti- että ulkomaisia.

Jotain vanhaa, jotain uutta

Fanituotteiden valikoima on kuin morsiamen asukokonaisuus. Siihen täytyy kuulua jotakin vanhaa ja jotakin uutta. Lainattuna voinee pitää eri seurojen melko yhteneväisiä tuotevalintoja.

Hupparit, t-paidat, pipot ja mukit ovat niin sanottuja perustuotteita, joiden designeja muokataan jonkin verran seuraavaa kautta silmällä pitäen. Joka vuosi yritetään kuitenkin keksiä myös jotakin uutta.

– Tänä keväänä tulivat myyntiin play offs -lierihatut ja kannatuspötkylät.

Savolainen kertoo, että muutama vuosi sitten lanseerattu lastenmallisto on ollut suosittu ja perheen pikkuisille on luvassa uusia tuotteita.

– Lasten pipo on yksi meidän myydyimmistä tuotteista joka vuosi. Lapset ovat rohkeita käyttämään sekä oranssia väriä että HPK:n logoa.

Kuva: Pekka Rautiainen
Erilaiset päähineet ovat kestohitti.

Naiset käyttävät unisexiä

Mutta pelkästään naisille suunnatut tuotteet näyttävät valikoimasta puuttuvan yhtä huivia lukuun ottamatta. Ja jos jääkiekkoa tai frisbeetä ei lasketa puruleluksi, loistavat lemmikeille tarkoitetut tuotteet poissaolollaan.

Savolainen kertoo, että sopivat lemmikkituotteet ovat olleet jo hakusessa ja niiden etsintä jatkuu. HPK:n naisfanit sen sijaan vetävät niin sujuvasti päälleen unisex-malliston asusteita, ettei vaikkapa slim fit -mallisia t-paitoja kannata valikoimaan odottaa.

– Niiden kysyntä on aika marginaalista.

Erikoisiin tuotteisiin panostaminen voi Savolaisen mukaan kostautua. Tuotevalinnoissa pitää onnistua.

– Hirveän montaa huonoa tuotetta meidän shoppi ei kestä. Huppari ei saa olla sellainen, että se ei miellytä meidän asiakasta.

Menestys lisää ostointoa

Mitä kanavia pitkin fanituotekauppa sitten käy ja milloin? Kuvio on melko yksinkertainen.

Joulun alla ostetaan tavaraa lahjaksi ja moni tekee sen verkossa. Pääosa tuotteista myydään kuitenkin otteluiden aikana jäähallilla.

– Useimmiten HPK-lainen asuu Hämeenlinnassa, minkä takia nettikauppa ei ole hirveän suurta, sanoo Savolainen.

Mitä paremmin joukkue pärjää, sitä enemmän halli vetää väkeä ja tämä jos mikä heijastuu fanituotemyyntiin. Tänä keväänä otteluiden aikainen myynti on kasvanut jo nyt 29 prosenttia viime vuoteen verrattuna ja kahden vuoden takainen play off -huuma nosti myyntiä jopa 42 prosenttia.

– Tällä kaudella meidän shopit ovat olleet ihan liekeissä, innostuu Savolainen.

– Yleensä viidentuhannen ihmisen halleissa on yksi shoppi, mutta me olemme saaneet rakennettua oikeat kaupat molempiin päätyihin, mikä on ihan loistava juttu.

Makeannälkään saa helpotusta suklaisista fanitikkareista.

Fani tunnustaa väriä

Kuinka suuri europotti fanituotteiden myynnistä syntyy kauden aikana, ei ole julkista tietoa. Savolainen näkee siinä kasvattamisen varaa.

– Mahdollisuuksia on ehdottomasti lisätulojen hakemiseksi.

Morsiuspuvun rakennuspalikoista puuttuu vielä väri, jonka hokeman mukaan pitäisi olla sininen. Kerho-shopissa silmissä vilistävät oranssi ja musta.

– Ehdottomasti. Ne ovat tärkeät sekä kannattajille että HPK:lle. Yritämme pitää valikoimissa molempia värejä, sanoo Kati Savolainen.

Hänen mukaansa mustaa ostetaan enemmän silloin, kun tuote tulee arkikäyttöön, jolloin myös logot ja tekstit saavat olla pienemmällä.

– Mutta kun tullaan hallille, halutaan, että tuote on enemmän oranssi! HÄSA

Kati Savolainen kertoo

Aina varmat

“Päähineet, hupparit, mukit ja fanihuivit. Pipot myyvät selkeästi eniten ja lippikset tulevat heti perässä. Myymme noin 2000 päähinettä vuodessa.”

Syksyn hitti

“Tumppuja odotetaan joka syksy innokkaasti. Ne saavat aikaan paniikin. Ihmiset tulevat tukka putkella shopille niitä kysymään.”

Yllättäjä

“Kolme neljä kautta sitten Reinot oli ihan kysytyin tuote. Se yllätti. Kuin myös se, kuinka kysyntä loppui kuin veitsellä leikaten. Nyt niitä on taas kyselty.”

Arkituote

“Kymmenisen vuotta sitten myimme paljon harmaata ja kuparinväristä t-paitaa. Ne eivät huutaneet oranssia ja isoa logoa. Ne olivat hyviä esimerkkejä käyttötuotteista, joita ovat olleet myös kylpypyyhkeet, saunamittarit ja juomalasit.”

Kommentti: Paljon on vielä opittavaa

HPK-hallilla shopit löytää. Ne ovat nenän edessä hallille tullessa.

Turussa en koko TPS-shoppia edes nähnyt, puhumattakaan Hakametsästä, jossa saa kiertää puoli ympyrää, ja sittenkin päätyy väärän joukkueen kauppaan.

Rapakon takaa olisi syytä ottaa oppia. Siellä jäähallin sisäänkäynti on yhtä kuin fanishoppi. Se on siinä. Eikä kauppa ole ainoa. Niitä on joka puolella. Fanituotteita ei tarvitse etsiä.

Rapakon takana massat ovat vähän eri mittakaavassa kuin meillä. Oppia voi siltikin ottaa paitsi kauppojen sijoitteluun myös valikoimaan.

NHL-joukkueiden tuotevalikoimat ovat laajat. Tietenkin ovat ne pelipaidat, hatut ja lippikset. Mutta fanittaa voi vähän neutraalimminkin.

Työkaveri on ostanut pojilleen NHL-joukkueiden saniteettipussukat. Kuulemma ovat kestäneet jo vuosia.

Kaverillani taas on sellainen Panthersin paitamekko, jonka itsekin kehtaisin päälleni pukea.

Puhumattakaan niistä kaikista söpöistä koiran ja kissan puvuista ja ruokakupeista.

Sitten tulee narina, ettei laaja valikoima kannata. Se on täyttä totta, mutta ei kuosien tarvitse vaihtua vuosittain. Perusvalikoimassa voivat olla ne klassiset tuotteet vuodesta toiseen.

Fanituotteet ovat taitolaji ja tuntuma ratkaisee. Väärä peruste on myydä play offsien alla jotain krääsää, sillä tosi ani ei halua mitään huonoa ja kertakäyttöistä. Parhaimmassa tapauksessa hyvä fanituote kiertää isältä pojalle.

En ole vieläkään löytänyt sellaista suosikkijääkiekkojoukkueeni pipoa, joka ei olisi liian kireä. Kaikkien alla hiukset menee ihan muussiksi.

Mancester Unitedilla on muuten juuri hyvä pipo. Sellainen klassinen, tarpeeksi iso ja turvallinen, jonka alla tappiokaan ei tunnu niin pahalta.

Tuulia Viitanen

Asiasanat