Kanta-Häme Forssa

Fi-Nergyn epäselvä laskutus työllistää viranomaisia ja paikallisia sähköyhtiöitä

"Koetamme auttaa parhaamme mukaan, mutta usein kätemme ovat sidotut," kertoo Forssan Energian asiakaspalvelupäällikkö Jenni Hulmi.
Sähköntoimittajien kilpailuttaminen on järkevää, mutta edulliselta näyttävä hinta ei aina kerro kaikkea. Ennen sopimuksen tekemistä on viisasta selvittää myös sähköyhtiön taustat. Kuva: Ville Mäkilä
Sähköntoimittajien kilpailuttaminen on järkevää, mutta edulliselta näyttävä hinta ei aina kerro kaikkea. Ennen sopimuksen tekemistä on viisasta selvittää myös sähköyhtiön taustat. Kuva: Ville Mäkilä

Sähköyhtiö Fi-Nergy Voimaa koskevat valitukset ovat viime aikoina työllistäneet sekä kuluttajaviranomaisia että paikallisten sähköyhtiöiden asiakaspalveluja kiihtyvällä tahdilla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kuluvana vuonna saanut jo 200 valitusta Fi-Nergyn toimintaa koskien.

Viraston mukaan paljon epäselvyyksiä liittyy laskutukseen.

Sähköntoimituksesta laskutetaan etukäteen käyttöarvion perusteella ja arvio on monesti ollut huomattavasti liian suuri. Ennakkolaskutus käynnistyy ennen sähköntoimituksen alkamista, vaikka sopimus alkaisi vasta usean kuukauden kuluttua.

Laskutusta ei ole tasattu tasaisin väliajoin vastaamaan asiakkaan todellista sähkönkäyttöä.

Myös Forssan Energian asiakaspalvelussa epäselvyydet Fi-Nergyn laskutuksessa ja sopimuksissa ovat tulleet tutuksi. Asiakaspalveluun on tullut kiihtyvällä tahdilla tiedusteluja ymmällään olevilta Fi-Nergyn asiakkailta.

– Asiakkaat soittavat paikalliseen yhtiöön, kun he eivät saa yhteyttä Fi-Nergyn asiakaspalveluun puhelimella eivätkä sähköpostilla. Koetamme auttaa parhaamme mukaan ja tiettyjen päätösten osalta asioiden hoito onnistuukin. Valitettavasti usein kätemme ovat kuitenkin sidotut, kun esimerkiksi sopimuksiin liittyvät reklamaatioajat ehtivät umpeutua, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Jenni Hulmi Forssan Energiasta.

Hulmin mukaan paikallisen yhtiön voi olla vaikea irtisanoa sopimusta ilman asiakkaan myöntämää valtakirjaa.

Vviime aikoina asiakkaiden tarve reklamoida on huomattavasti lisääntynyt. Hulmin mukaan aiemmin ilmoituksia tuli korkeintaan kaksi kuukaudessa, nyt saman verran viikossa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto huomauttaa, että kuluttajalla on oikeus kiistää epäselvissä olosuhteissa syntynyt sähkönmyyntisopimus.

Jos myyjä ei ole toimittanut sopimusvahvistusta tai se tulee vasta 14 päivän peruuttamisajan jälkeen ja myyjä alkaa silti laskuttaa, kuluttaja voi ilmoittaa kirjallisesti sekä uudelle myyjälle että paikalliselle sähköverkkoyhtiölle kiistävänsä sopimuksen. Tällöin verkonhaltija ei toteuta myyjänvaihtoa.

Virasto neuvoo, että ongelmatilanteissa kuluttajien kannattaa tehdä kirjallinen reklamaatio Fi-Nergylle esimerkiksi sähköpostitse. Reklamaation tekemiseen voi hyödyntää reklamaatioapuria. Jos ongelmat tästä huolimatta jatkuvat, kannattaa olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. HäSa

Päivän lehti

18.9.2020

Fingerpori

comic