Kanta-Häme Hämeenlinna

Fillarilla on pian entistä vaikeampi ajaa harhaan – Hämeenlinnaan tulee 150 uudenlaista suunnistustaulua

Uuden tieliikennelain mahdollistamia opasteita asennetaan myös Hattulaan ja Janakkalaan.
Yksi Hämeenlinnaan tulevista opastetauluista muotoutuu tamperelaisen Normiopasteen leikkurissa. Taulupohjan materiaalina on alumiinikomposiitti. Kuva: Normiopaste oy

Polkupyöräilijän on helpompi valita reitti ja pysyä sillä, kun Hämeenlinnan seudulla aletaan elokuussa asentaa aivan uudenlaisia opasteita teiden ja katujen varsille.

Alun perin opastetaulujen oli määrä tulla jo viime vuonna, mutta urakka jätettiin odottamaan uuden tieliikennelain lopullisia säädöksiä liikennemerkeistä.

Niin sanotut suunnistustaulut ja muut uudenlaiset opasteet mahdollistava laki tuli voimaan kesäkuun alussa. Se myös yksinkertaisti liikennemerkkien yksityiskohtia, kuten polkupyöräilijän symbolia: kuski putosi kokonaan kuvasta.

Pelkästään Hämeenlinnan kaupungin alueelle opastetauluja on tilattu 150. Hankinnan hinta on 50 000 euroa.

Yksi pyöräilijöiden opastetauluista tulee lähelle Aulangontien ja Tuomelankadun risteystä. Kuva: Pekka Rautiainen

Pyöräily houkuttelevammaksi

Kaupungin liikennesuunnittelija Kimi Känkänen sanoo, että opastuksen lisäämisen päätavoite on lisätä pyöräilyn houkuttelevuutta muiden kulkutapojen kuten autoilun rinnalla.

Opasteilla rohkaistaan pyöräilemään etenkin töihin ja oppilaitoksiin, mutta niiden odotetaan hyödyttävän myös matkailijoita ja harrastajia.

Maastoon on jo asennettu opasteille jalustat ja tolpat. Kesälomien jälkeen kaupunki asentaa taulut.

Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan suunnitelmia on ollut tekemässä valtionhallinnosta ely-keskus. Se asentaa kustannuksellaan opasteet maanteiden varsille, määrittämänsä pyöräilyn valtakunnallisen pääverkon pohjalta.

Hämeenlinna on käyttänyt suunnitelmissaan kaupungin pyöräilyn edistämisohjelman niin sanottua tavoiteverkkoa.

Kuntien kustannettaviksi jäävät myös kaikki erityiskohteet riippumatta siitä, opastetaanko niihin maanteiden vai katujen kautta.

Erityiskohteita ovat Hämeenlinnan seudun suunnitelmassa esimerkiksi jäähalli, liikuntahalli, Parolan koulu ja Herniäisten uimaranta.

Tietoa hyvissä ajoin ennen risteystä

Uusia opasteita on jo ollut ministeriön luvalla käytössä Oulussa. Niitä on kokeiltu myös Helsingissä ja Tampereella.

Pyöräilyn suunnistustaulun avulla pyöräilijälle voidaan kertoa useita kymmeniä metrejä ennen seuraavaa risteystä, mihin siitä pääsee.

Suunnistustaulussa on paikannimien lisäksi nuolikuviot ja etäisyydet kohteisiin.

Opastusta voidaan tarvittaessa tehostaa pyöräreittien numeroilla. Hämeenlinnan pyöräilyreittejä ei ole ainakaan vielä numeroitu.

Opastetaulussa voi olla myös uudentyyppisiä tunnuksia, kuten kaupungin keskustaa tarkoittavat ympyrä.

Tarkkasilmäinen kulkija on saattanut jo kauan bongata eri puolilta Hämeenlinnaa metallitolppapareja. Tämä odottaa opastetaulua Hämeentien varressa, lähellä Viipurintien risteystä. Kuva: Pekka Rautiainen

Vanhat pikkuviitat odottavat uusimista

Suunnistustaulun käyttö risteysalueella yhdessä perinteisten viittojen kanssa parantaa Väyläviraston ohjeen mukaan viitoituksen havaittavuutta ja liikenneturvallisuutta.

Taulujen ja viittojen kokonaisuutta käytetään yleensä tärkeimmissä solmupisteissä, eli opastettavien reittien risteyksissä.

Ainakin Hämeenlinnassa vanhat pyöräilyreittien viitat ovat osin todella huonossa kunnossa. Ne jäävät vielä paikoilleen, eikä niitä uusita tulevassa opasteurakassa.

– Tarkoitus on, että ensi vuonna selvitetään millaisessa kunnossa ne ovat ja tehdään suunnitelma siitä, kuinka ne voisivat täydentää uusia pyöräilyopasteita, liikennesuunnittelija Känkänen sanoo. HäSa

”Edulliset” reitit

Opasteiden tarkoituksena ei ole ohjata pyöräilijöitä ajamaan vain pyöräteitä pitkin. Reitti voi sisältää erilaisia pyöräliikenteelle soveltuvia väyliä, kuten katuja ja teitä sekä erillisiä pyöräteitä ja -kaistoja.

Opastus helpottaa alueen tärkeimpien reittien erottumista.

Pyöräilijä opastetaan edullisinta reittiä kohteeseen. Edullisuus tarkoittaa, että reitti on mahdollisimman suora, looginen, turvallinen ja miellyttävä sekä yleensä lyhin.

Reitin pituudesta voidaan tinkiä, jos muut seikat puoltavat selvästi pidemmän vaihtoehdon valintaa.

Pyöräliikenteen viitoituksella nostetaan myös liikennemuodon imagoa.

Opastus ei ole vastaus pyöräliikenteen infrastruktuurin puutteisiin.

Lähde: Pyöräliikenteen viitoituksen suunnittelu – Väyläviraston ohje, toukokuu 2020

Päivän lehti

30.9.2020

Fingerpori

comic