Kanta-Häme

Fimlab lisää väkeä ja tiloja laboratoriossa

Laboratoriotoiminnoista Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä vastaava Fimlab Laboratoriot oy on onnistunut ratkaisemaan tietojärjestelmäongelmansa.

Vanhan tietojärjestelmän vaihtaminen uuteen ja siinä ilmenneet rekisteritietojen siirto-ongelmat ovat aiheuttaneet viime viikkoina jopa yli neljän tunnin jonotusaikoja näytteenottoon etenkin Hämeenlinnan pääterveysaseman yksikössä.

Tilanteeseen on otettu aktiivinen ote, vakuuttaa Fimlab Laboratoriot oy:n osastonylilääkäri Janne Hulkkonen Tampereelta.

– Järjestelmän välitysongelmat saatiin korjattua tämän viikon tiistaina. Rikkana rokassa on ollut, että sairaanhoitopiirin omassa Effica-potilastietojärjestelmässä on samaan aikaan ilmennyt käyttökatkoja, joista kaksi on osunut näille ruuhkaviikoille. Nekin ongelmat on toistaiseksi ohitettu.

Tieto oyj suoritti Effica-järjestelmän päivityksen perjantain vastaisena yönä.

Effican ongelmat ovat Hulkkosen mukaan liittyneet viestiliikenneyhteyksiin. Tällä on ollut vaikutusta Fimlabin toimintaan, sillä Effican kautta tilataan Fimlabin toteuttamat tutkimukset.

Arkipyhätkin kiusana

Tiistaina jonotusaika oli ollut pisimmillään iltapäivällä yli kolme tuntia ja keskiviikkona parin tunnin luokkaa. Keskimääräinen jonotusaika oli 58 minuuttia.

Ruuhkien purkamiseksi Fimlab on palkannut lisää sijaisia. Keskiviikkona ja torstaina pääterveysasemalla oli yksi lisähoitaja. Maanantaiksi 28.4. näytteenottoon tulee kaksi ylimääräistä hoitajaa.

Ruuhkia ovat osaltaan lisänneet myös keskelle viikkoa pääsiäisen ja vapun myötä sattuneet ja sattuvat pyhäpäivät, jotka syövät arkityöpäiviä.

– Päiväkohtainen näytteenottotarve on ollut 15 prosenttia suurempi kuin normaaleina, täysinä viikkoina. Nyt kun päästään 5-päiväisiin viikkoihin, viikkokohtainen kuorma jakautuu useammalle päivälle, minkä pitäisi parantaa tilannetta, Hulkkonen sanoo.

Ajanvaraus paranee

Fimlab on käynyt tilanteen korjaamiseksi neuvotteluja myös laboratoriolle tilat tarjoavan terveyskeskuksen johdon kanssa.

– Totesimme, että henkilöresurssia lisäämällä meidän on vaikea tilannetta hallinnoida, koska näytteenottohuoneita on vain seitsemän. Rakennamme sihteerin toimistoon yhden ylimääräisen näytteenottohuoneen, Janne Hulkkonen kertoo.

Laboratorion asiakkaat ovat valittaneet paitsi jonoista myös riittämättömistä ajanvarausajoista. Tähänkin on tulossa parannusta.

– Parin viikon sisällä pystymme lisäämään ajanvarausaikoja. Tilannetta täytyy korjata etenkin aamuaikojen osalta.

Hulkkonen kertoo tällä viikolla katsoneensa ajanvarausjärjestelmästä, että aikaisintaan aamuajan sai 12. toukokuuta.

– Kentältä on tullut jonkin verran palautetta, että henkilökunta on väsynyttä, mutta tähän pyritään vastaamaan henkilöresurssia lisäämällä.

Riihimäellä laboratorion jonot ovat Janne Hulkkosen mukaan pysyneet kohtuullisina. (HäSa)