Kanta-Häme

Finnair hakee matkailukohteita Kanta-Hämeestä – "Jos olemme tunnin matkan päässä Helsingistä, se ei todellakaan ole kaukana"

Finnairin Nowhere- matkailupalvelu hakee kohteita Kanta-Hämeestä. Maakunnan valttina on hyvä saavutettavuus.
Ilorannassa luonnon pääsee kokemaan läheltä. Katja Patronen kiertelee tiluksia Meidur-islanninhevosen kanssa. Arkistokuva vuodelta 2017. Kuva: Esko Tuovinen
Ilorannassa luonnon pääsee kokemaan läheltä. Katja Patronen kiertelee tiluksia Meidur-islanninhevosen kanssa. Arkistokuva vuodelta 2017. Kuva: Esko Tuovinen

Finnairin digitaalinen Nowhere-matkailupalvelu hakee kantahämäläisiä matkailukohteita aasialaisille, eurooppalaisille ja amerikkalaisille asiakkailleen.

Finnairin kanssa potentiaalisia matkailuyrityksiä on ollut kartoittamassa Hämeen ammattikorkeakoulun Smart-tutkimusyksikkö.

– Finnair etsii idyllisiä alueita ja matkailualantoimijoita, jotka tarjoavat majoitusta ja aktiviteetteja, HAMK Smartin Lakeland aluekoordinaattori Outi Mertamo kertoo.

Matkailupalveluun pyrkii maakunnasta Mertamon mukaan kymmenkunta yritystä, jotka ovat maakunnan tunnetuimpia matkailualantoimijoita.

Finnairin edustajat vierailevat näissä kohteissa ensi viikolla.

Yksi mukaan halajavista yrityksistä on hauholainen Iloranta, joka tarjoaa täysihoitoa ja luontoelämyksiä maaseudun rauhassa.

– Mielenkiinnolla olemme mukana. Haluamme tarjota kansainvälisille asiakkaille Hämettä, maaseutua ja luonnonrauhaa, yrittäjä Samu Lescelius kertoo.

Mertamon arvion mukaan ensimmäiset kantahämäläiset kohteet ovat palvelussa mukana aikaisintaan ensi vuoden puolella.

– Olemme historiallinen maakunta, meillä on paljon tarinoita sekä kyliä, kaksi kansallispuistoa ja 16 erilaista luontokohdetta retkeilyyn.

Yksi tärkeimmistä eduista, joka maakunnalla on puolellaan, on vain tunnin ajomatka lentokentältä.

– Jos maailman isoissa kaupungeissa matkustaa tunnin lentokentältä, on edelleen samassa kaupungissa, Mertamo suhteuttaa.

Lescelius on samaa mieltä.

– Sitä emme jotenkin Hämeessä ymmärrä. Kansainväliset asiakkaat puhuvat ajasta eivät matkan pituudesta. Jos olemme tunnin matkan päässä Helsingistä, se ei todellakaan ole kaukana.

Ensin on läpäistävä kriteerit

Finnairin myyntikanaviin päästäkseen yritysten tulee läpäistä tietyt kriteerit.

Palveluiden tulee olla myynnissä digitaalisissa myyntikanavissa, Bokunissa, Iticketissä tai Bookvisitissä.

Mertamon arvion mukaan ehkä yhden suurimmista haasteista yrittäjille aiheuttaa se, että heidän tulee tarjota palveluita, joita on tarjolla minimissään kahdelle hengelle.

– Meillä on maakunnassa paljon elämyksiä ja aktiviteetteja, jotka on suunnattu pienille ryhmille.

Mertamon mukaan kyseessä on matkailun kentällä tapahtunut suuri muutos.

Nuoret, kansainväliset matkailijat etsivät netin suosittelupalvelujen ja esimerkiksi sosiaalisen median avulla sopivia matkailukohteita ja matkustavat yksin tai kahden hengen voimin karttaen ryhmämatkoja.

– Nykyisin halutaan kokea autenttista ja paikallista. Illallinen paikallisen kanssa voi olla yhtä kiinnostavaa kuin ravintolaillallinen, Mertamo kiteyttää.

Finnair edellyttää myös, että palvelu on varattavissa 18 kuukautta etukäteen ja ympäri vuoden. Valmius näin kauaskantoisiin suunnitelmiin voi tuottaa pienyrittäjälle päänvaivaa.

– Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tuotteen on oltava varattavissa viikon jokaisena päivänä vaan esimerkiksi kahtena päivänä viikossa, Mertamo lieventää.

Yksittäiset matkustavat mahtuvat hyvin mukaan

Lescelius ei koe kriteereitä ongelmallisina. Iloranta tarjoaa toimintaa ympäri vuoden ja varauksia on nytkin kahden vuoden päähän. Luonnon rauhasta voi nauttia yksin tai ryhmässä.

– Kansainvälinen vieras haluaa meillä metsään ja saunaan. Talvella opastettu pilkkimisretki sopii esimerkiksi kahdelle hengelle. Eihän se optimaalista ole, mutta tietysti tuotteet hinnoitellaan sen mukaan.

Lescelius ei usko, että matkailupalveluun mukaan pääseminen aiheuttaisi asiakkaiden ryntäystä ovista ja ikkunoista.

– Yksittäiset matkustajat tuovat lisänsä meidän perustoimintaan, eivätkä aiheuta mitään lisäkuluja.

Finnairin toiveena on, että yritykset haalisivat yhteistyöverkoston avulla yhteistä näkyvyyttä, muodostaisivat alueellisia keskittymiä ja kehittäisivät yhteistä palvelutarjontaa.

Pienet toimijat Mertamon mukaan voisivat tehdä yhteistyötä Nowheressä mukana olevien isompien yritysten kanssa ja saada tuotteensa tällä tavoin itsekin myyntiin Finnairin matkailupalveluun. HÄSA.

 

Finnairin asettamat kriteerit

Päästäkseen Finnairin Nowhere-matkailupalveluun, täytyy sen täyttää ainakin seuraavat vaatimukset:

Palveluiden tulee löytyä Bokunista tai Iticketistä (aktiviteetit) tai Bookvisitistä (majoitus).

Yrityksellä tulee olla vastuuvakuutus.

Palvelu on varattavissa 18 kuukautta etukäteen.

Palvelu on varattavissa minimissään kahdelle hengelle.

Yrityksellä tulee olla laatusertifikaatti tai olla kiinnostunut hankkimaan sellainen.

Yrityksellä tulee olla aitoja, konseptoituja pienen mittakaavan palveluita tarjolla ympäri vuoden.

Lähde: HAMK matkailublogi