Kanta-Häme

Finrailin johtaja: Myös uusi suora ratalinjaus Tampereelta Helsinki-Vantaalle on syytä selvittää

Finrailin toimitusjohtaja Pertti Saarela peräänkuuluttaa ennakkoluulotonta suhtautumista. Hämeenlinnan pendelöintiraadin Kirsi Levä näkee, että Hämeenlinnan eduista voidaan huolehtia nykyiselläkin radalla.
Varsinaisen radan lisäksi radan välityskykyyn vaikuttavat muun muassa kalusto ja kulunvalvontajärjestelmä. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Varsinaisen radan lisäksi radan välityskykyyn vaikuttavat muun muassa kalusto ja kulunvalvontajärjestelmä. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Mikäli pääradan kapasiteettia halutaan merkittävästi lisätä, se tarvitsee sekä viidennen raiteen Pasilasta Keravan Kytömaalle että kolmannen raiteen Riihimäeltä Tampereelle, näkee Finrailin toimitusjohtaja Pertti Saarela.

– Ne täydentävät toisiaan.

Hänestä myös täysin uusi suora ratayhteys Tampereelta Helsinki-Vantaan lentoasemalle on syytä selvittää huolellisesti.

– Minusta näihin asioihin kannattaa suhtautua ennakkoluulottomasti. En lähtisi etukäteen sulkemaan pois mitään vaihtoehtoa. Lisäkapasiteettia tarvitaan vääjäämättä, jos ja kun raideliikenteen käyttöä halutaan lisätä ja palvelun laatua parantaa.

Keravan Kytömaa on kohta, jossa Lahden oikorata haarautuu pääradasta. Nyt Helsingistä Kytömaalle kulkee kaksi raidetta nopeille junille ja kaksi raidetta lähiliikenteelle.

 

Seuraavaksi pääradan kapasiteettia nostetaan Keravan ja Riihimäen välisen osuuden lisäraiteilla.

– Radan välityskykyyn vaikuttaa moni muukin asia kuin varsinainen rata, muun muassa kalusto ja käytettävissä oleva kulunvalvontajärjestelmä, Saarela huomauttaa.

Hänen mukaansa myös Helsingin lähiliikenteen Pisararata vaikuttaisi pääradan kapasiteettiin purkamalla painetta ja vapauttamalla tilaa Helsingin ratapihalla.

Liikenteenohjauspalveluja tuottava valtionyhtiö Finrail ei kuitenkaan lähde asettamaan eri raidehankkeita tärkeysjärjestykseen.

 

Hämeenlinnan pendelöintiraadin puheenjohtaja Kirsi Levä arvelee, että Hämeenlinnan eduista voidaan huolehtia nykyiselläkin radalla.

– Nyt puhutaan, että veronmaksajien pitäisi laittaa miljardeja euroja tunnin junaan. Hämeenlinnalaisilla on jo tunnin juna sekä Helsinkiin että Tampereelle, kunhan vain pidetään huolta siitä, että ne pysähtyvät Hämeenlinnassa. Ei pidä lähteä kaikessa kehittämisinnostuksessa tärväämään sitä, mitä meillä jo on.

Levän mielestä Hämeenlinnan ratayhteyksiin liittyvän edunvalvonnan pitäisi tiukentua ja laajentua.

– Täällä edunvalvonta on ollut lähinnä hallinnollista. Missä ovat olleet esimerkiksi paikalliset yritykset? HäSa

Lue myös: Pääradan ahtautta epäillään – “Missä aidot faktat?”

Lue myös: Raideliikenteen kaaos ja tiedotuksen surkeus raivostuttavat matkustajia – Mistä tämä fiasko johtuu, VR?