fbpx
Kanta-Häme

Formulamies forever

Formulatoimittaja Heikki Kulta hallitsee autojen nippelitiedot ja tilastot, mutta draama ja ihmiset ovat hänen mielestään formulakisojen ydin. Moottorit ja ihmiset räjähtelevät, ja Kulta on raportoinut kaikesta jo yli 30 vuotta.
 
Siitä uhkasi tulla paska vappu. Jääkiekon MM-kisojen pelit Saksan Münchenissä vuonna 1983 menivät suomalaisittain alle odotusten.
 
– Vappupäivänä päätettiin lähteä muutamien kollegoiden kanssa Italian puolelle Imolaan katsomaan formulakisoja. Keke Rosberg ajoi siinä kisassa neljänneksi, kertoo Heikki Kulta.
 
Aiemmin autourheiluun epäilevästi suhtautunut mies jäi kerrasta koukkuun.
 
Viime vuonna Australiassa Kullalle tuli täyteen 300 formulakisaa. Kaikki kuljettajat muistivat tuttua miestä laittamalla kisaohjelmaan nimikirjoituksensa. Jotkut panivat terveisiäkin, kuten 
Sebastian Vettel: ”Heikille. Ei paha. 300. Onnea.”
 
– Vettel osaa suomea sen verran, että hänen kanssaan pystyy juttelemaan suomeksi. Vettel osaa myös laulaa säkeistöjä Pylly vasten pyllyä -laulusta, Kulta kertoo.
 
Yllättävän kielitaidon salaisuutena on kolme entistä suomalaista kuntovalmentajaa sekä tallikaveruus Kimi Räikkösen kanssa.
 
Heikki Kulta on todistanut 39 osakilpailuvoittoa, joissa nopein on ollut suomalainen. 
 
Kimi Räikkösen voitot hän on nähnyt kaikki. Niitä on 20 kappaletta, ja voitoista makein oli 2007 Brasiliassa, jossa Räikkönen voitti maailmanmestaruuden yhdellä pisteellä.
 
Kulta on Kimin kaveri, eikä hän peittele tätä mitenkään. Kulta on myös Räikkösten perheystävä. Kulta sanoo tukeneensa myös Mika Häkkistä. Häkkisen ympärillä oli kuitenkin taustajoukkojen rakentama muuri, eikä heistä tullut yhtä läheisiä.
 
– Onhan Häkkinen käsittämättömän sisukas. Kaveri ajoi 96 formulakisaa ennen kuin voitti. Kuinka moni olisi pystynyt samaan?
 
Vielä muutama vuosi sitten formulakausi alkoi niin, että seitsemässä kisassa oli seitsemän eri voittajaa.
 
– Jos yksi talli on täysin ylivoimainen, kuten nyt Mercedes, yleisön kiinnostus katoaa. Toinen huono kehitys on kuljettajien laittaminen rooleihin, jotka eivät heille istu.
 
Persoonien pitäisi antaa olla persoonia.
 
– Esimerkiksi Kimin suosion salaisuus on siinä, ettei hän ole suostunut tekemään suosionsa eteen yhtään mitään. Mitä vähemmän Kimi tekee, sitä suositumpi hän on, Kulta analysoi.
 
Viikko sitten ihmeteltiin hymyilevää Räikköstä, joka viihtyi pitkään jakamassa nimikirjoituksia Ferrari-faneille.
 
– Noh, onhan pojan syntymä on muuttanut Kimiä selvästi rennommaksi.
 
Kulta kertoo, että vuosien aikana hänestä on tullut hyvä tulkitsemaan kuljettajien kehonkieltä.
 
– Kimistä näen heti missä mennään, ja vaikka Valtteri Bottas väitti, ettei ollut missään vaiheessa menossa Ferrarille, kehonkieli kertoi, että yritystä on ollut.
 
Aavistus asioiden oikeasta laidasta johdattaa uutisen jäljille, mutta juttunsa Kulta voi perustaa vain faktoille.
 
– Pitää tietää, ketä uskoa ja milloin asioista voi kertoa. Muuten menee luottamus sekä lukijoiden että tallien silmissä.
 
Työtapa on tuonut Kullalle alalla suurta arvostusta, ja hän saa kutsuja yksityisiin haastatteluihin ja tallien tilaisuuksiin. Esimerkiksi Ferrarin joulujuhliin kutsuttiin vain parikymmentä toimittajaa. Se ei ole paljon, sillä kaikkiaan varikoilla liikkuu 250–300 vakituista formulatoimittajaa.
 
– Saimme Kimin Ferrarin pienoismallin, parmesanjuustoa ja oliiviöljyä, Kulta nauraa.
 
Erikoispäivät ovat harvinaista herkkua, ja yleensä työ on varsin kiireistä.
 
– Matkapäivinä töitä tehdään aamusta iltaan. Tulen yleensä kisapaikalle seitsemän maissa ennen liikenneruuhkia, Kulta kertoo.
 
Kilpailupaikalla tehdään ennakkojuttuja, ja kisan jälkeen tulevat voittajien haastattelut ja tallien tilaisuudet. Ennen juttujen tekemistä Kulta kääntää haastattelut englannista suomeksi ja purkaa kaiken ruutuvihkoihin. Vihkoja on kertynyt melkein sata.
 
Kulta on tottunut siihen, että kollegat kysyvät häneltä, mitä se Häkkinen tai Räikkönen oikein sanomisillaan tarkoitti.
 
– Toimin mielelläni suodattimena ja avaan umpisolmuja.
 
Illan tullen Heikki Kulta kaatuu hotellihuoneeseen nukkumaan.
 
– Hotellit ovat yleensä 20–30 kilometrin säteellä kilpailupaikasta. Formulaan kuuluu luksus ja säihke, mutta ei se meidän työssämme näy. Paremmat hotellit esimerkiksi Abu Dhabissa maksavat 1 500 euroa yöltä.
 
Eräs kerta Malesiassa oli poikkeus.
 
– Yövyin loistohotellissa, ja sain tietää, että yläpuolellani presidenttisviitissä yöpyi Michael Schumacher vaimoineen. Kun mainitsin asiasta Häkkiselle, hän pyysi tekemään palveluksen ja huudattamaan musiikkia koko yön, Kulta virnistää.
 
Maailmaa kiertäessä muodostuu rutiineja.
 
– Melbournessa käyn aina vanhan ajan levykaupassa hankkimassa 1960-luvun musiikkia. Kanadan Montrealissa pitää käydä syömässä hummeria, koska missään muualla siihen ei ole varaa. Unkarissa on edullista hanhenmaksaa.
 
Singaporessa aikaero aiheuttaa sen, että töitä tehdään öisin, aina aamukuuteen saakka.
 
– Sen jälkeen kaikki toimittajat kokoontuvat ”illalliselle” samaan, 24 tuntia auki olevaan ravintolaan.
 
Vaihtuvat mantereet ja ilmastot koettelevat terveyttä. Heikki Kulta on juuri palannut Italian Monzasta.
 
– Kymmenen vuotta sitten sain sieltä keuhkokuumeen. Varikolla on 35 astetta ja lehdistökeskuksessa 10, ja niiden väliä pitää juosta paita märkänä.
 
Vuosi sitten Kulta käveli Monacon kisapaikalla päin nosturia.
 
– Polvi kääntyi ympäri ja ojentajalihas katkesi.
 
– Formulat on eurooppalainen laji, ja siksi on ikävä seurata kisojen siirtymistä muihin maanosiin. Viime aikoina kisoja on alettu järjestää Meksikossa, Venäjän Sotshissa ja Kiinassa. Ensi vuonna mukaan tulee Azerbaidžan.
 
Sen sijaan Ranskassa kisoja ei enää ole, ja Italian Monza – lajin kenties klassisin rata – on vaarassa. Formulaorganisaatio vaatii yhden kilpailun järjestämisestä 20–30 miljoonan kynnysrahaa. Arabimaissa summa on 50 miljoonaa, mikä ei öljyseuduilla ole mikään ongelma.
 
– Valitettavasti formuloihin liittyy paljon politiikkaa. Sen seurauksena kisoja on erikoisissa paikoissa, kuten Bahrainissa, johon yleisökin joudutaan tuomaan, Kulta puuskahtaa.
 
Kisojen kaupallisia oikeuksia hallinnoi 85 vuotta täyttävä Bernie Ecclestone, joka käy kisoissa yksityiskoneellaan.
 
Suomen lienee turha haaveilla omista formulakisoista?
 
– Ei se onnistuisi ilman valtiovallan tukea, ja sellainen tuskin on realistista. Formulakisat kyllä vetäisivät katsojia. Keräähän Jyväskylän rallitapahtuma 100 000 katsojaa, ja aikoinaan DTM-kisoja tuli seuraamaan 120 000 ihmistä.
 
Varikoilla näkyy entisiä formulakuljettajia, joiden kulkupelinä on pyörätuoli.
 
– He eivät syytä onnettomuuksistaan lajia. Kaikki kuljettajat rakastavat vaaraa ja haluavat ottaa riskin. He tietävät, että lopettamisen jälkeen loppuelämä ei tule olemaan yhtä jännittävää.
 
Kuolleet formulakuljettajat, kuten 21 vuotta sitten perättäisinä päivinä menehtyneet Ayrton Senna ja Roland Ratzenberger, saavat Kullan mietteliääksi.
 
– Ayrton Senna on kaikkien aikojen paras kuljettaja. Hän vei ajamisen täydellisyyteen. Schumi yritti samaa, mutta mielestäni hän ei aivan yltänyt siihen.
 
Lasketteluonnettomuudessa loukkaantuneen Schumacherin kohtalo kosketti koko formulaperhettä, vaikka tämän persoona jakoikin mielipiteitä.
 
– Hän oli laskelmoiva, esimerkiksi tervehti vain ihmisiä, joista hän katsoi olevan hyötyä. Tosin viime vuosinaan, palattuaan formuloihin, Schumacher muuttui mukavammaksi.
 
Juuri nyt formulapiirien kuuma aihe on se, pitäisikö formula-autot muuttaa suljetuksi tilaksi.
 
– Päävammoja tulee liikaa. Viimeksi heinäkuun lopulla varikolla vietettiin päävammaan kuolleen Jules Bianchin muistohetkeä.
 
Entä suomalaisten tulevaisuus, nähdäänkö päivä, jolloin formuloissa ei aja yhtään suomalaista?
 
– En usko. Veikkaan, että seuraava nousija on SMP Formula 4 -sarjan juuri voittanut 16-vuotias Niko Kari.

Menot