Kanta-Häme

Fresco strappo salakuljettaa antiikin nykykodin seinälle

Italialainen Bartolomeo Prencipe on jo lähes 30 vuoden ajan sirotellut suomalaisten elämänpolulle palasia Välimeren kulttuurista.

Hänen taiteensa vie parintuhannen vuoden taa ja jopa kauemmas, etruskien pariin. Jokainen työ on kuin pala salakuljetettua seinää muinaisesta Pompeijista. Tekniikka on yhdistelmä vanhaa ja uutta.

– Samalla menetelmällä siirretään freskoja seinistä tallennettavaksi museoon. Nykytekniikka varmistaa akryyliliiman avulla säilyvyyden. Ennen käytetty luuliima houkutteli erilaisia tuholaisia, jolloin koko teos mureni tomuksi, kertoo Bartolomeo Prencipe.

Irti repäisty fresco

Fresco strappo on kuin seinästä irrotettu fresco. Nimi onkin suomennettuna irti revitty fresco.

Prencipe ei revi vanhoja kulttuuriaarteita, vaan luo uutta menetelmällä, jonka hän opiskeli Firenzessä Ottavio Troianon johdolla.

Suomessa ei tekniikan taitajia ole juuri muita eikä tekniikka edes Italiassa ole kovin tunnettu. Syy löytyy sen kehittäjästä, joka varjeli salaisuuttaan mustasukkaisesti kuolemaansa saakka.

Siirrettävä fresco perustuu harsoon, hiekkaan, kalkkiin, maaväreihin, luu- ja akryyliliimaan sekä kuumaan veteen. Työvaiheita on lukuisia ennen kuin taulu on valmis.

Taiteilija viihtyy studiossaan

Kiehtova tekniikka veti Hämeessä runsaasti väkeä kursseille, kun Bartolomeo Prencipe ohjasi ryhmiä usean vuoden ajan Riihimäellä, Hämeenlinnassa ja naapurikunnissa.

Työ kävi kuitenkin liian raskaaksi, kun materiaalit on tilattava Italiasta. Taiteilija jätti opetustyön ja keskittyy nyt oman taiteen luomiseen studiossaan Riihimäellä.

Hän muutti Riihimäelle kymmenkunta vuotta sitten Pihtiputaalta ja ehti sitä ennen asua Hämeenlinnassakin. Suomeen hän saapui 28 vuotta sitten Milanosta.

– Tekniikka on vaativa, eikä se sovi aivan aloittelijalle. On vaikeaa opetella sekä piirtämisen että maalaamisen perusteita että fresco strappoa samalla kertaa. Hyvä teos tarvitsee aiheen, joka ei voi olla yksityiskohtainen eikä suomalainen maisema, miettii taiteilija harrastajien lähtökohtia.

Prencipen taide on löytänyt yleisönsä. Töitä voi nähdä Riihimäellä pankkisaleissa ja lukuisissa kodeissa, mutta tauluja on matkannut parhaimmillaan USA:han saakka Helsingissä ja Espoossa pidetyistä näyttelyistä.

Italia kiehtoo Suomessa

Taitelijan studion ovi käy tiuhaan tahtiin. Ystäväpiiri on laaja, ja italialaisuuskin kokoaa väkeä yhteen.

– Meillä on Italia-yhdistys, johon kuuluu ihmisiä koko Etelä-Suomesta. Osalla on italialaisia sukujuuria, mutta suuri osa on rakastunut maahan muuten.

Yhdistyksessä nautitaan taiteesta, mutta valmistetaan myös ruokaa, puhutaan italiaa ja syvennytään saapasmaan kulttuuriin aidoimmillaan.

– Italialainen ruoka on hyvin yksinkertaista ilman voimakkaita mausteita. Salaattiin öljyä, suolaa ja viinietikkaa. Pastakastikkeeseen sipulia, paljon persiljaa, hiukan valkosipulia, suolaa ja tomaattipyreeta. Lihan lisääminen tuo mukaan punaviiniä. Maut ovat hienovaraisia ja syntyvät raaka-aineista, eivät mausteista, korostaa Bartolomeo Prencipe.

Ruoka ja muoti ovatkin taiteen ohella asioita, joista Bartolomeo Prencipe toivoo suomalaisten löytävän italialaisten taidon luoda pikku nikseillä tyylikkään lopputuloksen. (HäSa)