Kanta-Häme

Froneri jatkaa Nestlén viitoittamalla tiellä

Turengin jäätelötehdas ja jäätelöliiketoiminta siirtyivät lokakuun alusta Froneri Finland oy:n alaisuuteen.

Kyse on uudesta yhtiöstä, jonka takana ovat Turengin jäätelötehtaan aiemmin omistanut elintarvikejätti Nestlé sekä brittiläinen jäätelönvalmistaja R & R. Yhtiöt omistavat Fronerin puoliksi.

Fronerin Suomen yhtiön toimitusjohtaja aloittanut Johanna Sewon-Kievari kertoo, että toiminta ja tuotanto Turengin tehtaalla jatkuvat entiseen malliin.

Näkyvin muutos on, että pihalla aiemmin liehuneet Nestlén liput vaihtuvat Fronerin lippuihin. Tehtaan noin 150 vakituista työntekijää jatkavat uuden yhtiön palveluksessa.

– Tällä hetkellä ei ole näkyvissä mitään henkilöstövaikutuksia, toimitusjohtaja sanoo.

Strategisesti Froneri Finland jatkaa suoraan siitä, mihin Nestlé jäi: Turengin tehtaalla valmistetaan jatkossakin suomalaisille tuttuja tuotemerkkejä.

Yhtiön strategia on täysin päinvastainen kotimarkkinoilla toimivan suurimman kilpailijan eli Unileverin kanssa. Unilever on kansainvälistänyt sekä jäätelötuotantoaan että -brändejään.

– Suomalaisille tehdään jatkossakin tuotemerkkejä, joita on ollut jo vuosikymmeniä saatavilla. Jäätelöä tehdään kuten ennenkin, Sewon-Kievari vakuuttaa.

Johanna Sewon-Kievarille Turengin jäätelötehdas on tuttu laitos, sillä hän siirtyi tehtävään Suomen Nestlén toimitusjohtajan paikalta. Sewon-Kievarin vastuulla on yrityksen toiminta kaikissa Pohjoismaissa.

Nestlé osti Turengin jäätelötehtaan vuonna 2004. Sewon-Kievarin mukaan Turengin tehdas oli yksi Nestlén parhaista jäätelötehtaista.

Nestlé on investoinut kymmenen vuoden aikana Turengin tehtaalle noin 15 miljoonaa euroa. Modernin teknologian ansiosta esimerkiksi tuoteturvallisuutta ja -laatua on kyetty jatkuvasti parantamaan. Kehitystä on tapahtunut myös tehtaan energiatehokkuudessa.

– Yksi syy sille, miksi Suomi on mukana tässä yritysjärjestelyssä, on, että me olemme malliesimerkki vahvasta paikallisesta jäätelöosaamisesta ja hyvin toimivasta arvoketjusta.

Sewon-Kievari uskookin, että Suomella on jatkossa paljon annettavaa kansainvälisille markkinoille. Jäätelöosaamisen lisäksi Suomesta voitaisiin viedä uusia makuja maailmalle.

– Esimerkiksi lakritsi- salmiakki- tai hillajäätelöt ovat vielä aika tuntemattomia maailmalla.

Brittiläisen osaomistuksen takia suomalaiskauppojen pakastealtaisiin saattaa vastaavasti jatkossa ilmestyä uusia jäätelömerkkejä. Sewon-Kievarin mukaan kansalivälisiä uutuuksia testataan suomalaiskuluttajilla jatkuvasti.

Suomen Nestlén toimitusjohtajaksi nousee Jonas Holfve.

Hän tulee tehtävään Ruotsin Nestléltä, jossa hän on tehnyt pitkän uran muun muassa myynnin ja johtamisen kehittämistehtävissä.

– Haluan ohjata Suomen Nestlén kasvuun ja kehittää vahvasti Suomessa toimivaa ja paikallisen kuluttajan toiveisiin vastaavaa yritystä, Holfve kertoo yhtiön tiedotteessa.

Suomen Nestléllä on 300 työntekijää ja kaksi suomalaista tehdasta: lastenruokatehdas Turussa sekä liemi- ja kastiketehdas Juuassa. HÄSA