Kanta-Häme Hämeenlinna

Goodmanin Timanttiset-liike on osa konkurssiyhtiötä – Asiakkailla ei ollut lunastamattomia tuotteita

Konkurssiyhtiön omistamassa Timanttisten Hämeenlinnan liikkeessä asiakkaat saivat kaikki ennakkoon maksamansa tuotteet.
Konkurssipesällä ei ole oikeutta toimia Timanttiset-brändin alla, joten Goodmanin liikkeen kyltit on peitetty. Kuva: Esko Tuovinen
Konkurssipesällä ei ole oikeutta toimia Timanttiset-brändin alla, joten Goodmanin liikkeen kyltit on peitetty. Kuva: Esko Tuovinen

Hämeenlinnan kauppakeskus Goodmanin Timanttiset-myymälässä alkoi konkurssimyynti viime perjantaina. Myymälän kyltit on peitetty mustalla muovilla.

Konkurssissa oleva yhtiö on FG Retail Oy, joka kuuluu yhtenä kauppiasyhtiönä Timanttiset-osuuskuntaan. Goodmanin myymälä on yksi FG Retailille kuuluneista 19 liikkeestä.

– Konkurssilla ei ole mitään vaikutusta muihin Timanttiset-liikkeisiin tai osuuskuntaan. Ne jatkavat normaalisti, kertoo FG Retail Oy:n konkurssipesää hoitava asianajaja Jarmo Makkonen asianajajatoimisto Krogerukselta.

Tämä on huojentava uutinen konkurssimyymälästä lahjakortin lunastaneille.

– Timanttiset osuuskunnan kauppiaat ovat tehneet päätöksen, että he hyväksyvät konkurssiin menneestä yhtiöstä ostetut voimassa olevat lahjakortit muissa liikkeissään.

Esimerkiksi Kanta-Hämeen muut Timanttiset-myymälät jatkavat toimintaansa normaalisti. Forssassa myymälöitä on kaksi ja Riihimäellä yksi.

– FG Retailin uutinen on herättänyt muutamia kysymyksiä meidänkin asiakkaissa, mutta Timanttiset Kello -Nyström jatkaa aivan entiseen tapaan, Kirsti Nyström kertoo.

 

Koska FG Retail Oy:n toiminta on lakannut, konkurssipesällä ei ole oikeutta toimia Timanttiset-brändin alla. Siksi kyltit Goodmanin liikkeessäkin ovat peitetty.

– Henkilöstö on nyt konkurssipesän palveluksessa ja myynnistä saatavat suoritukset tulevat konkurssipesälle. Ne jaetaan aikanaan konkurssipesän velkojille, Makkonen selventää.

Makkosen tietojen mukaan Goodmanin myymälässä ei ole yhtäkään tapausta, jossa asiakkaalta olisi jäänyt saamatta ennakkoon ostamansa tuote. Kaikkiaan konkurssimyymälöissä tämmöisiä tapauksia on noin 20.

 

Asiakkaita on ohjeistettu ottamaan yhteyttä tavaran valmistajaan.

– Tavaran valmistajat eivät voi tietenkään luovuttaa tuotteitaan ilmaiseksi. Hinta on pyritty tekemään sellaiseksi, että asiakkaan kannattaisi se ottaa ja että asiakkaalle tulisi mahdollisimman pieni vahinko.

Jos asiakas ei halua lunastaa tuotetta tavaran valmistajalta, jää hän ennakkomaksunsa valvojaksi konkurssipesään.

Konkurssista ei tule kertymään täyttä suoritusta saataville, mutta asiakkaan on mahdollista saada pesästä jako-osuus.

– Sen määrästä ei voi sanoa mitään ennen kuin konkurssipesään kuuluva omaisuus on myyty ja kun tiedetään kokonaisvelan suuruus ja paljonko pystytään velkojille maksamaan.

Luottokortilla maksaneita on ohjeistettu ottamaan yhteyttä luottokorttiyhtiöön, joka tulee velkojaksi konkurssipesään.

Makkonen arvioi konkurssimyynnin kestävän kuukausia.

– Tavaraa on varsin paljon myymälöissä. Siitä lähdetään, että kaikki myydään ja muutetaan rahaksi. HäSa.

Goodmanin Timanttiset-myymälästä ei haluttu kommentoida asiaa Hämeen Sanomille.