Kanta-Häme Hämeenlinna

GoTavastia jää historiaan - Kanta-Hämeen matkailua edistetään uudella nimellä

Tammikuun matkamessuilla lanseerataan Kanta-Hämeen matkailun markkinointinimi, joka on Visit Häme.
Aulanko on yksi Kanta-Hämeen tärkeimmistä matkailukohteista. Kuva: Riku Hasari
Aulanko on yksi Kanta-Hämeen tärkeimmistä matkailukohteista. Kuva: Riku Hasari

Tammikuussa Helsingin Messukeskuksessa järjestettäville Matkamessuille lähtee Kanta-Hämeen seudulta vahva lähetystö, jolla on uusi ilme esiteltävänä.

– Lanseeraamme matkailumessuilla uuden ilmeen ja uuden nimen, joka on Visit Häme, kertoo Elinvoimaa Hämeeseen -yhdistyksen Janne Tienpää.

Tienpää kertoo, että uutta ilmettä viimeistellään joulukuun aikana yhteistyönä Hämeen liiton kanssa.

Visit Häme korvaa aiemmin käytetyn GoTavastian.

– Ehkä se on jäänyt etäiseksi ja vaikeaksi nimeksi. Useimmat ulkopaikkakuntalaiset ovat sekoittaneet sen helsinkiläiseen rock-klubiin, Tienpää pohtii.

Matkailubrändi ei ole vahvimmillaan, mutta potentiaalia löytyy

Kanta-Hämettä esitellään matkamessuilla Hämeenlinnan, Riihimäen ja Forssan seutujen lisäksi yksittäisten toimijoiden ja yrittäjien toimesta.

Mukana ovat muun muassa Aulangon Luontoliikuntakeskus, Eerikkilä Sport & Outdoor Resort ja Lepaan Viini- ja Puutarhatila.

– Kanta-Hämeen osastolla on osallistujia noin tusinan verran. Olen tyytyväinen tähän määrään, Tienpää arvioi, mutta lisää, että yrittäjiä mahtuu vielä mukaan.

Pitkään matkailun parissa työskennellyt Janne Tienpää aloitti Elinvoimaa Hämeeseen -yhdistyksen toiminnanjohtajana syyskuun alussa.

Yhdistys painottaa toiminnassaan alueen kaikkien toimijoiden yhteistyötä.

Tienpään mukaan Kanta-Hämeen matkailubrändi on ollut pitkään melko kehno, joka johtuu osittain siitä, että maakunnalla ei pitkään ollut organisaatiota, joka olisi edistänyt matkailua.

– Brändi ei ole tällä hetkellä vahvin mahdollinen, mutta se on rakentumassa sellaiseksi. Maakunnassa on matkailupotentiaalia, Tienpää toteaa luottavaisena.

Panostetaan olemassaoleviin vahvuuksiin

Matkailu-alalla on kolme tärkeintä ydinasiaa, joita Janne Tienpääkin painottaa.

– Tunnettuus, vetovoima ja saavutettavuus.

Ensimmäiseen vastataan nimiuudistuksella, Visit Hämeen toivotaan tavoittavan matkailijat paremmin kuin vanha nimi teki.

– Toinen taas tarkoittaa sitä, että minkä takia matkailija tulee maakuntaan, mikä matkailijoita täällä kiinnostaa. Kolmas kohta taas sitä, että miten tuotteet ovat ostettavissa ja miten tänne pääsee.

Tienpään mukaan Kanta-Hämeestä löytyy paljon ulkomaalaisiakin kiinnostavia matkakohteita, jos tieto niistä saavuttaa matkailijat.

– Reilu tunnin matka Helsingistä ei ole mikään matka.

Tienpää painottaa sitä, ettei maakuntaan tarvitse välttämättä rakentaa uusia vetonauloja.

– Täytyy panostaa niihin vahvuuksiin, mitä meillä jo on.

Matkailualan suurin tapahtuma Pohjois-Europassa

Matkamessut on matkailualan Suomen ja Pohjois-Euroopan suurin tapahtuma, joka kerää vuosittain noin 60 000 kävijää.

Suomen maakuntien, kaupunkien, matkatoimistojen ja liikenneyhtiöiden lisäksi messuilla esittelevät tarjontaansa myös lukuiset ulkomaiset toimijat.

Matkamessut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 17.-19. tammikuuta.