Kanta-Häme

Grahn-Laasonen: Hallitus unohti raidehankkeet, EU-rahat karkaamassa – "Pian on vuosi hukattu"

Kokoomuksen Sanni Grahn-Laasosen mukaan hallitus ei voi syyttää radanvarren kaupunkeja EU:n rahoitushausta myöhästymisestä.
Kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen (kok.) perää hallitukselta vauhtia pääratahankkeeseen. Kuva: Riku Hasari
Kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen (kok.) perää hallitukselta vauhtia pääratahankkeeseen. Kuva: Riku Hasari, arkisto

Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen syyttää hallitusta passiivisuudesta EU:n raidehankerahojen hakemisessa ja ylipäätään isojen raidehankkeiden edistämisessä.

– Jos Suomi myöhästyy hausta, hallitus ei voi vyöryttää syytä radanvarren kaupungeille. Kuka kantaa vastuun tästä kymmenien miljoonien virheestä?

Suomi-radan eli pääradan ja Turun tunnin junan suunnitteluyhtiöiden perustaminen on viivästynyt. EU:n Verkkojen Eurooppa -ohjelman (CEF) rahoitushaku päättyy 26. helmikuuta.

– Näyttää vakavasti siltä, että joulukuun hallituskriisi, liikenneministerin vaihtuminen ja hallituksen kyvyttömyys isoihin päätöksiin voivat tulla suomalaisille veronmaksajille erittäin kalliiksi, forssalainen Grahn-Laasonen sanoo.

– Pian on vuosi hukattu tätä hallituskautta.

Myös ratalinjaus pitäisi vihdoin ratkaista

Viime hallituskauden opetusministeri näkee, että pääradan parantaminen on ”kriittisen tärkeä asia koko Suomen elinvoimalle”.

Hänen mielestään liikenne- ja viestintäministeriön pitäisi vihdoin myös torpata ajatus Kanta-Hämeen kaupungit ohittavasta uudesta oikoratalinjauksesta.

– Tämän pelin voisi nyt viheltää poikki ja linjata, että Suomi etenee pääradan nopeuttamisessa nykyisellä ratakäytävällä, jolloin se palvelee koko maan etua. Me emme tule kaavoittamaan maata meidät ohittavalle radalle, eikä Hämeen jättäminen ulkopuolelle ole millään skenaariolla myöskään taloudellisesti kannattava yhtälö, Grahn-Laasonen sanoo.

Kokoomus on esittänyt vaihtoehtobudjetissaan, että ratahankeyhtiöitä pääomitettaisiin kahdella miljardilla eurolla ja että rahoitustaan yhä odottavalle Pasila–Riihimäki-hankkeen kakkosvaiheelle varattaisiin 273 miljoonaa euroa. HÄSA

Lue myös: Päärataneuvottelut uhkaavat päätyä mahalaskuun – Hankeyhtiön kohtalo ratkeamassa

Lue myös: Kolumni: Miksi kaikki päärataan liittyvät asiat hoidetaan amatöörimäisesti päin hanuria?

Päivän lehti

10.8.2020