Kanta-Häme

Grahn-Laasosen esitys: Lasten yksipuolistuvaa kielitaitoa pitäisi vahvistaa

Sanni Grahn-Laasonen (kok.): Kaikille toinen vieras kieli jo kolmosluokalta, lisää kielikylpyjä ja monipuolista kielitaitoa.
Forssalainen kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen istui tammikuussa mallina Forssan kuvataidekoulussa. Kuva: Lassi Puhtimäki
Forssalainen kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen istui tammikuussa mallina Forssan kuvataidekoulussa. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kokoomuksen kansanedustaja, viime hallituksen opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen esittää seitsemän kohdan ohjelmaa, joilla nuorten yksipuolistuvaa kielitaitoa voitaisiin vahvistaa ja kansainvälisyyttä lisätä.

– Suomi syrjäisenä maana ja pienenä kielialueena elää kansainvälisyydestä. Kun koronakriisi on pakottanut maat sulkemaan rajojaan, Suomi tarvitsee avauksia, joilla osoitamme, että kansainvälisyys on meille tärkeää, Grahn-Laasonen sanoo tiedotteessa.

Grahn-Laasonen pitää ajoitusta juuri nyt oikeana lisätä ja monipuolistaa kielten ja kulttuurien oppimista kouluissa.

– Tarvitsemme uudenlaista rohkeutta avartaa näköaloja, edistää kansainvälistä yhteistyötä ja kulttuurien kohtaamista sekä parantaa taloutemme kehitystä. Yhteiskuntien sisäänpäin kääntymistä vastaan tulee taistella sitkeästi, sanoo Grahn-Laasonen.

Suomalainen kieliosaaminen on heikentynyt vuosikymmenten ajan. Vuoden 2017 selvityksen mukaan Suomen kielivaranto on ristipaineessa.

Kielten opiskelu on yksipuolistunut ja painottuu englannin kieleen samaan aikaan, kun esimerkiksi talouden painopiste on siirtynyt pois Euroopasta.

Kielitaito laajentaa maailmankuvaa, on tärkeä työelämätaito ja tärkeää myös laajemmin suomalaiselle vientiteollisuudesta riippuvaiselle taloudelle.

Viime hallituskaudella ensimmäinen vieras kieli aikaistettiin alkamaan koko maassa jo ensimmäisellä luokalla.

– Se lisäsi tasa-arvoisia mahdollisuuksia kaikille lapsille. Ekaluokkalaiset saavat aloittaa vieraan kielen oppimisen tasa-arvoisesti riippumatta siitä, mihin kuntaan tai kuinka kansainväliseen perheeseen he ovat sattuneet syntymään, Grahn-Laasonen sanoo.

Grahn-Laasosen mukaan Suomi tarvitsee kieliohjelman, jossa on monipuolisia konkreettisia toimia kielten oppimisen monipuolistamiseksi.

– Pienet lapset imaisevat vieraat kielet leikin varjolla. Kaikki tutkimustieto ohjaa siihen, että lapset hyötyvät varhaisesta kielenoppimisesta, ja että hyöty ei koske vain kieliä, vaan kaikkea oppimista, aivojen kehitystä ja myös oman äidinkielen oppimista, Grahn-Laasonen sanoo.

Grahn-Laasonen jätti 8. syyskuuta eduskunnassa suomalaisten kielitaidon monipuolistamisesta hallitukselle kirjallisen kysymyksen.

Seitsemän kohtaa

Sanni Grahn-Laasosen esittämä ohjelma suomalaisten kielitaidon parantamiseksi.

1. Varhennetaan valinnainen A2-kieli alkamaan 3. luokalta. Luodaan mahdollisuus valita ensimmäiseltä luokalta alkavaksi A1-kieleksi jokin muu kuin englanti.

2. Lisätään kielikylpyjä jo päiväkodeissa ja esiopetuksessa.

3. Otetaan suullisen kielitaidon koe osaksi ylioppilastutkintoa tukemaan käytännön kielitaitoa ja rohkeaa puhumista.

4. Monipuolistetaan kuntien kieltenopetustarjontaa hyödyntämällä korona-ajan etäopetuskokemuksia ja tuodaan digitaalisten kanavien kautta tarjolle myös harvinaisempia vieraita kieliä.

5. Kannustetaan kuntia laatimaan kieli- ja kansainvälisyysohjelmat.

6. Sisällytetään kaikkiin korkeakoulututkintoihin opiskelijavaihto- ja kansainvälistymisjakso joko ulkomailla tai digitaalisia mahdollisuuksia hyödyntäen. Moninkertaistetaan opiskelijavaihto toisella asteella.

7. Muutetaan asetusta yliopistojen tutkinnoista niin, että opiskelijalta edellytetään vähintään kahden vieraan kielen taidon osoittamista.

Päivän lehti

20.9.2020

Fingerpori

comic