Kanta-Häme

H-mollimessu vielä kerran

– Ei muusikko koskaan jää eläkkeelle, kanttori Matti Oikarinen huokaisee.

Kalenteria lukiessaan hän kuitenkin joutuu myöntämään, että virkavuodet Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa tulevat syksyyn mennessä täyteen.

Se tarkoittaa, että palmusunnuntaina esitettävä Bachin H-mollimessu on viimeinen suuri kirkkomusiikkiteos, jonka Oikarinen johtaa virkatyönään.

– Eläkkeelle jäätyäkin jatkan tavalla tai toisella, ei näiden tekemistä voi lopettaa kuin seinään, hän sanoo.

Päitä on kuulemma jo avattu, mutta jatkosta Oikarinen joutuu selviytymään ilman mesenaattia.

– Täytyy olla tyytyv��inen, että seurakunta on satsannut tähänkin musiikin muotoon ja tukenut työtämme, hän sanoo.

Orkesterin, kuoron ja solistien esittämät suuret kirkkomusiikkiteokset eivät ole halpoja toteuttaa. Palkkakustannukset huitelevat kymmenissä tuhansissa euroissa.

– Tällaisten ottaminen ohjelmistoon on aina riski, mutta aina on selvitty. Riski on kannattanut ottaa, Matti Oikarinen sanoo.

Orkesteriteokset …veivät mukanaan

Kanttori Matti Oikarinen tuli töihin Hämeenlinnan seurakuntaan 1974 ja alkoi melko pian saada mainetta passioiden, kantaattien ja oratorioiden organisaattorina ja johtajana.

Lisäksi hän on esiintynyt usein kamarimuusikkona ja urkusolistina.

– Mutta pääpaino näyttää kyllä olleen näissä isoissa teoksissa, hän huomaa.

Ei se ollut pelkästään sattumaa.

Oikarinen kertoo tavallaan etsiytyneensä orkesteriteosten pariin jo opiskeluajoistaan lähtien. Pääaineena olivat urkujen ja pianon soitto, mutta Oikarinen jatkoi lauluopintoihin ja lopulta Jorma Panulan kapellimestariluokalle. Trumpetinsoittoa hän oli harrastanut kouluajoista asti.

– Taisi se (orkesterinjohto) olla salainen haave ihan alusta asti, ja ajan myötä se on vain vahvistunut työnkuvassa, hän sanoo.

Magnificat …ponnahduslautana

Ensimmäinen Matti Oikarisen johtama suurteos Hämeenlinnassa oli J.S. Bachin Magnificat 1980-luvun alussa.

– Se oli ponnahduslauta, jonka jälkeen päätin pyrkiä kapellimestariopintoihin, hän muistelee.

Esikoisteoksen mukaan nimettiin myös sen esittänyt nuorisokuoro. Magnificat-kuorosta tuli vuosikausiksi Hämeenlinnan tärkein kirkkomusiikkikuoro, kunnes vuodet ajoivat nuorisokuoron ohi: nuori väki lähti opiskelemaan ja kuoro kuihtui.

Se oli kanttori-kapellimestarille suuri menetys.

– Sen jälkeen ollaan oltu vähän kuin keräilyasteella laulajien suhteen, Oikarinen sanoo. Kuoro on jouduttu kokoamaan projektikohtaisesti, mikä ei tue pitkäjänteistä työskentelyä.

Samanlainen projektiluonteisuus vaivaa Oikarisen luotto-orkesteria, Hämeenlinnan kaupunginorkesteria. Joka konsertissa voi olla eri kokoonpano.

– Se ei kuitenkaan ole ollut ongelma, orkesterikokoonpano toimii aina, Oikarinen kiiruhtaa kiittämään.

Toisaalta projektityö on avannut ovia yhteistyöhön Hämeenlinnan ulkopuolella ulkomaita myöten. Oikarisen oratoriokuoro on tehnyt yhteistyötä muun muassa turkulaisten ja espoolaisten kamarikuorojen kanssa ja vieraillut muun muassa Ruotsissa, Virossa ja Unkarissa.

Bachin …tyylikirjoa

Pääsiäisajan suurteoksena Hämeenlinnan kirkossa kuullaan J.S. Bachin H-mollimessu toistamiseen kymmenen vuoden tauon jälkeen. Kapellimestari, kanttori Matti Oikarinen sanoo valinneensa teoksen kunnioituksesta suurinta kirkkomusiikin säveltäjää kohtaan.

Bach sävelsi teoksen 20 vuoden aikana ja yhdisteli siihen osia olemassa olevista teoksista. Siinä on nopeita, iloisia osia ja harrasta surumusiikkia. Vaikutteita kuuluu niin renessanssikuoromusiikista, fuugasta kuin italialaisesta konserttotyylistäkin.

– Se on useiden vuosien ja tyylilajien kokoelma ja silti yhtenäinen teos, Matti Oikarinen sanoo. (HäSa)

J.S. Bachin H-mollimessu Hämeenlinnan kirkossa 24.3. kello 19. Hämeenlinnan kaupunginorkesteri, Hämeenlinnan oratoriokuoro, Espoonlahden seurakunnan kamarikuoro, Forssan kamarikuoro. Solistit Pia Freund, Galina Sidorenko, Tuomas Katajala ja Elja Puukko.