Kanta-Häme Hämeenlinna

Häät linnassa kisaa kuntamarkkinoinnin mestaruudesta – Hämeenlinna selvisi kilpailussa 12 finalistin joukkoon

Häät linnassa -kilpailun voittajapari, Ville ja Benita Puotila vihittiin elokuussa 2018 Hämeen linnassa. Kuva: Pekka Rautiainen
Häät linnassa -kilpailun voittajapari, Ville ja Benita Puotila vihittiin elokuussa 2018 Hämeen linnassa. Kuva: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnassa viime vuonna toteutettu kaupunkimarkkinointikampanja Häät linnassa kisaa kuntamarkkinoinnin mestaruudesta.

Viime vuonna toteutettu ja suomalaisessa mittapuussa poikkeuksellinen kampanja on yksi 12 parhaan joukkoon valituista kampanjoista. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 47 markkinointitekoa.

Maaliskuussa 2018 käynnistyneen Häät linnassa -kilpailun voittajapariskunnaksi nousi Instagramissa käydyn äänestyksen perusteella helsinkiläiset Benita Kallio ja Ville Puotila.

Voittajapariskunta sai palkinnoksi häät Hämeen linnassa. Palkintopakettiin kuuluu hääpaikan ja pitopalveluiden lisäksi runsaasti paikallisten yhteistyökumppaneiden tarjoamia palveluita.

Lisäksi Hämeenlinnan kaupunki lahjoitti voittajille tonttipaikan, jonka he valitsivat seitsemästä, eri puolilla Hämeenlinnaa sijaitsevasta vaihtoehdosta. Jäljelle jäävät tontit huutokaupattiin syksyllä.

 

Kuntaliiton mukaan kuntien markkinoinnissa korostuvat nyt ympäristö ja vastuullisuus. Kunnat tekevät uudenlaisia ilmastotekoja, herättävät keskustelua ja luovat samalla myönteistä kuntakuvaa.

– Kunnat rakentavat nyt monilla kestävillä ajatuksilla yhteisöllisyyttä ja elinvoimaa, houkuttelevat matkailijoita ja uusia asukkaita sekä panostavat elinkeinokehitykseen, sanoo SM-kisan tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

Tämän vuoden kilpailutöissä korostuvat ilmastonmuutoksen torjunta, energiatehokkuus, kierrätys, lähiruoka ja luontoarvot. Brändiuudistuksissa ja matkailuesitteissä tärkeitä elementtejä ovat luonnonläheisyys ja kestävän kehityksen toteuttaminen käytännössä. Kuntalaisten osallistuminen on monin tavoin esillä.

– Kuntamarkkinointi on varsin ammattimaista ja oivaltavaa. Kunnat ovat myös markkinoinnin alueella hyvin erilaisia, ja jokainen painottaa omia vahvuuksiaan omilla resursseillaan. Markkinointi ei välttämättä ole suurta ja kallista, vaan keskeistä on oikein kohdistettu ja mitoitettu, selkeä ja herättävä viestintä, Maira Kettunen sanoo.

 

Sosiaalinen media ja videot ovat yleisesti käytettyjä kuntamarkkinoinnin välineitä. Kunnat käyttävät käsikirjoitettuja elokuvia, dokumenttivideoita, sävellettyä musiikkia ja verkko- ja mobiilisovelluksia. Erikoisempia välineitä ovat muiden muassa kunnan tuoksu, kuosi tai lastenkirja.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tarkoituksena on kehittää kuntien ja alueiden markkinointia, levittää hyviä käytäntöjä ja nostaa esiin erilaisia kuntien vahvuuksia. Kilpailu järjestettiin nyt 14. kerran. Palkinnot jaetaan kuntamarkkinoinnin Piiri-verkoston tapahtumassa Espoossa 22. toukokuuta.

Kilpailun voittava työ saa Kuntamarkkinoinnin Suomen mestarin tittelin.

12 kuntamarkkinoinnin finalistia

Boring – Helsinki Ring of Industry, KUUMA-seutu liikelaitos

Häät linnassa, Hämeenlinnan kaupunki ja Linnan Kehitys Oy

Jääkarusellifestivaali, Lohjan kaupunki

Kaupunkiveneet, Espoon kaupunki

Kylien Kolari, Kolarin kunta

MuoviSampo – Luonnostaan huipulla, Soinin kunta

Porvoon kestävän elämäntapojen kiihdyttämö, Porvoon kaupunki

RAUMA – LUPA MENESTYÄ!, Rauman kaupunki

Senioriräppärit, Mainostoimisto KMG Turku / Turun seudun joukkoliikenne, Föli

Seinäjoki – avaruuden pääkaupunki, Seinäjoen kaupunki

Taivastelija Avaruuden pääkaupunkiin, Seinäjoen kaupunki, Into Seinäjoki Oy

#näkemys kaupungista, Lahden kaupunki