Kanta-Häme

Haaveissa eritasoliittymä Siirin risteykseen

– Tavoiteratkaisu on eritasoliittymä, sanoo projektipäällikkö Jaana Kalliolaakso elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta (ely).

Eritasoliittymän rakentaminen on kuitenkin vuosien tai vuosikymmenten työ. Ennen sen valmistumista liittymää voitaisiin parantaa liikennevaloilla tai kiertoliittymällä.

Koska rahoitusta ei ole tiedossa, parannustoimia ei voida luvata piakkoin.

Vaihtoehtojen ja ympäristöllisten esteiden selvittäminen on vielä kesken.

Vielä ei ole esimerkiksi varmaa mahtuuko risteykseen eritaso- tai kiertoliittymä.

Molemmat tiet pitää huomioida

Hämeenlinnan kaupungin katu- ja kunnallistekniikan suunnittelija Hannu Sainion mukaan huoli risteyksen turvallisuudesta on välittynyt kaupungillekin. Valtateiden kehittämisestä vastaa ely-keskus, mutta kaupunki on mukana Siirin liittymän suunnittelussa.

– Ratkaisussa pitää ottaa huomioon molemmat tiet. Liikenteen pitäisi olla sujuva ja turvallinen 10-tietä käyttävien sekä sille liittyvien puolesta.

Ongelmana ylinopeus 10-tiellä

Siirissä asuva Terhi Mantila sanoo, että risteyksestä on hankala lähteä Hämeenlinnaan päin ruuhka-aikana. Onnettomuuksilta hän on itse välttynyt.

– Olen kyllä kuullut ja nähnyt, kun tässä kolisee, Mantila sanoo.

Hän jatkaa, että toinen ongelmapaikka on Siirinkadun ja Iso-Harvoilantien risteys, joka alun perin oli tasa-arvoinen. Nyt risteyksessä on kolmiot Siirinkadulta tuleville, mutta Mantilan mukaan osa autoilijoista ajaa vielä vanhojen sääntöjen mukaan.

Komisario Kari Pitkänen Kanta-Hämeen poliisista sanoo, että liittymän vaarallisuus johtuu siitä, että 10-tiellä ajetaan ylinopeutta. Siirin kohdalla 10-tien nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa.

– Tilastot eivät tue väitettä, että risteys olisi erityisen vaarallinen. Se, että se koetaan vaaralliseksi, on eri asia.(HäSa)

Päivän lehti

28.1.2020