Kanta-Häme

Hajautettu pysäköinti ei ole ongelmaton

Mitä demokraattisesti päätetään, sen mukaan mennään. Näin arvioi Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n toimitusjohtaja Jarmo Kulmala yhdyskuntalautakunnan ratkaisusta hajauttaa pysäköinti linja-autoasemalle ja mahdollisesti Kaivoparkki 2:een.

Kulmalaa hämmentää päätöksen sanamuoto, jossa viitataan siihen, että Eteläkadun jo kerran hylätty vaihtoehto otettaisiin jälleen harkintaan.

Myös linja-autoaseman vaihtoehdot herättävät kysymyksiä.

– Tuntuu oudolta, että joku yksityinen rakennuttaisi yleisen pysäköintilaitoksen asuintalon alakertaan, mutta onhan se mahdollista.

Linja-autoasemalle rakentamisessa on ongelmansa.

– Pysäköintitalo järvimaisemalla ei kyllä ole minun mieleeni, Kulmala pohtii. Tosin hän myös kertaa sen, että maan alle tehtävä pysäköintilaitos on huomattavasti kalliimpi kuin maan päällinen.

Lautakunnan muovaama pysäköintipäätös ei varsinaisesti ratkaise keskustan asiointipysäköinnin ongelmaa.

– On mielenkiintoista nähdä, löytyykö siihen ykköskortteliin (ent. kauppakeskus Linna) investoijaa ja millaiset ovat suunnitelmat.

Kulmala muistuttaa, että pysäköintiratkaisun yhtenä tavoitteena oli tehdä keskustaan tilaa kevyelle liikenteelle.

– Hajautettu ratkaisu ei sitä tee.

Kaivoparkki 2 on Kulmalan mukaan valmis vaikka heti rakennettavaksi. Kaavassa on sille varaus.

– Tosin sinne sisäänajosta tulee hankalaa.

Yleiskaava-arkkitehti Niklas Lähteenmäki sanoo, että kaavoituksessa on yleensä vaihtoehtoja.

– Esimerkiksi Eteläkadun pysäköintilaitos jätettiin lopulta Engelinrannan yleiskaavasta pois, koska paikka on liian pieni järkevän kokoiselle pysäköintilaitokselle.

Myös alueen asukkaat vastustivat voimakkaasti Eteläkadun pysäköintilaitosta.

Yhdyskuntalautakunta hyväksyi tiistain kokouksessa Engelinrannan osayleiskaavaesityksen yksimielisesti.

Siinä todetaan linja-autoaseman alueesta:

”Alueelle saa sijoittaa linja-autoliikenteen matkakeskuksen, keskustaan soveltuvaa asumista sekä hallinto-, toimisto-, palvelu- ja myymälätiloja. Alueelle ei voida sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikköä. Pysäköintitilat tulee sijoittaa rakennuksiin tai maan alle. Alueen suunnittelun lähtökohtana tulee olla suojeltavan asemarakennuksen säilyttäminen sekä historiallisen rantatorin huomioiminen.”

Lähteenmäki muistuttaa, että linja-autoaseman rakennus on suojeltu ja se pysyy paikoillaan.

– Sen lisäksi alueelle ei mahdu kuin pysäköintilaitos, jos se pitää sijoittaa kokonaan maan pinnalle. Tätäkin vaihtoehtoa selvitettiin aikoinaan, mutta luovuimme siitä tilaa vievänä.

Lähteenmäkikin pohtii nyt, pitääkö Eteläkadun vaihtoehto ottaa harkintaan uudestaan. Yhtenä vaihtoehtona voitaisiin myös harkita Uimarinkadun kulmausta.

Keskustakortteleiden pysäköintiratkaisu nousee esiin varsinaisesti kantakaupungin yleiskaavan valmistelussa.

– Siinä siihen otetaan kantaa. Häsa

 

Päivän lehti

30.11.2020

Fingerpori

comic