Kanta-Häme

Hakala myi menestyjän

– Aikansa kutakin. Vaikka liikevaihto kasvaa joka vuosi, yrittäjänä oleminen on äärimmäisen stressaavaa, Miraculos-yrityksen perustaja Markku Hakala, 49, sanoo.
 
Hämeenlinnalainen Hakala sai 15 vuodessa yrityksensä menestymään ja tuottamaan. Liikevaihto kasvoi 12 miljoonaan euroon. Hän myi ”menestystarinansa” nyt Transmeri-nimiselle perheyritykselle.
 
– Liiketoiminta tulee laajenemaan ja vienti kasvaa dramaattisesti. Yritys vaati aika lailla enemmän energiaa, ja leveillä harteilla on helpompi tehdä töitä.
 
Miraculos jää Transmerin tytäryritykseksi ja Hakala toimii edelleen sen toimitusjohtajana. Hän ymmärtää myös, miksi Transmeri halusi ostaa yrityksen häneltä. Transmeri valmistaa suurimman osan Miraculoksen tuotteista.
 
– Transmeri vahvistaa omia brändejään. Yhtiö haluaa varmistaa, että se myös tulevaisuudessa valmistaa tuotteet.
 
Miraculos valmistuttaa ja tuo maahan parturi-kampaamojen kemikaalituotteita. 80 prosenttia liikevaihdosta syntyy sen omista tuotteista. Parturi- ja kampaamoliikkeet käyttävät itse ja myyvät asiakkailleen vuosittain 1,5-2 miljoonaa Four Reasons -tuotetta. Siis pelkästään Four Reasons -tuotteita.
 
– Liikeidea on poikkeuksellinen. On sanottava, että olemme onnistuneet jumalattoman hyvin brändäyksessä, Hakala toteaa.
 
Ammattiliikkeen tuote on kalliimpi kuin tavallisen kaupan tuote. Hakala toteaa, että hyvässä tuotteessa myös aineisiin on käytettävä rahaa.
 
– Pystymme kuitenkin tarjoamaan tuotteen hintaan, joka on aika lähellä marketin hintaa.
Oppirahat…maksettava
 
Markku Hakalalla oli pitkä tie ennen kuin hän sai pystyyn menestysyrityksen. Kauppaopiston jälkeen hän toimi Cutrinin myyntiedustajana. Ensimmäisen oman yrityksen hän perusti työkavereidensa kanssa Hämeenlinnan Kaurialaan vuonna 1990.
 
– Muutaman toimintavuoden jälkeen yritys meni konkurssiin. Tuli maksettua oppirahoja. Yhtä hyvää oppia en saanut kauppaopistossa.
 
Miraculoksen hän perusti vuonna 1997, mutta yrityksen toiminta pääsi vauhtiin vasta vuonna 1999. Kerman Savi oli perustanut tytäryrityksen, joka ryhtyi valmistamaan kampaamotuotteita Heinävedellä. Miraculos osti tappiollisen yrityksen liiketoiminnan vuonna 1998.
 
– Ryhdyimme muuttamaan tuotteiden ulkoasuja ja nimiä. Otimme mukaan liiketoimintaan ulkomaisten tuotteiden tuonnin.

Rohkeat …ulkoasut

Miraculos on tilannut kaikkien tuotteiden ulkoasut tunnetulta Bob Helsinki -mainostoimistolta. Hakala myöntää, että hän piti aluksi ulkoasuja täysin hulluina. Four Reasons -sarja palkittiin kuitenkin ulkoasultaan Suomen parhaana tuotteena. Kansainvälisessä kilpailussa se sai hopeaa.
 
– Vaatii pieneltä yritykseltä rohkeutta tilata työt Bobilta. Yrittäminen vaatii muutenkin rohkeutta, mutta ei saa olla hullunrohkea.
 
– Emme kuitenkaan rohkeudella vaarantaneet koko liiketoimintaa. Konkurssi antoi siitä opin.
Miraculoksen liikevaihto oli viime vuonna 11,6 miljoonaa euroa. Liikevaihto on kasvanut vakaasti noin 10 prosenttia vuodessa.
 
Helsingissä toimivalla Miraculoksella on 40 työntekijää. Yrityksen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli viime vuonna yli 2 miljoonaa euroa. Hakala ja vähemmistöosakkaat eivät julkista, kuinka paljon rahaa he saivat yrityskaupassa. (HäSa)