Kanta-Häme

Hallien ja maneesien kuntotarkastus tulossa pakolliseksi lähivuosina

Laajarunkoisten urheiluhallien ja maneesien säännöllinen katsastus on tulossa pakolliseksi lähivuosina. Lakiuudistus saattaa tuoda jopa satojen miljoonien eurojen uuden kuluerän kymmenientuhansien hallien omistajille eri puolilla Suomea.

Uudistuksen taustalla on viime helmikuussa Laukaassa tapahtunut maneesiturma, jossa sai surmansa 10-vuotias tyttö ja neljä muuta ihmistä loukkaantui. Onnettomuuden jälkeen ympäristöministeriö ryhtyi valmistelemaan lainsäädäntöä, jolla pyritään vähentämään laajarunkoisten hallien sortumavaaraan liittyvää onnettomuusriskiä.

Lakiuudistusta hiotaan parhaillaan työryhmässä, johon kuuluu laaja joukko muun muassa rakennus- ja kiinteistöalan sekä kuntien ja eri ministeriöiden edustajia. Työryhmän esityksen on määrä valmistua kuluvan hallituskauden aikana.

Uudistus voimaan parin vuoden sisällä

– Esitys on vielä raakile, mutta ensimmäisen version pitäisi valmistua poliittiseen keskusteluun marraskuun lopulla. Sen jälkeen se käy vielä läpi monta vaihetta ennen kuin uudistus on mahdollista saada voimaan aikaisintaan 2015 tai 2016, sanoo työryhmän puheenjohtaja, ylijohtaja Helena Säteri ympäristöministeriöstä.

Säterin mukaan työryhmä on toistaiseksi kokoontunut kahdesti ja pohtinut keinoja, joilla uudistuksesta saataisiin mahdollisimman suuri hyöty.

– Riskikohteiden rajaaminen on osoittautunut ongelmalliseksi, eikä vielä tiedetä minkä tyyppisiä rakennuksia uudistus koskisi. Pohdimme monia eri vaihtoehtoja, mutta tässä vaiheessa haarukka on vielä aika suuri, Säteri sanoo.

Hänen mukaansa muun muassa maneesit ovat joka tapauksessa yksi tarkastettava kohderyhmä. Monissa niistä on jo nyt tehty tarkastuksia ja korjaussuunnitelmia Laukaan turman jälkeen.

– Kuntotarkastettavia kohteita on koko maassa varmasti useita tuhansia ja kustannukset tulevat helposti kalliiksi, koska työssä tarvitaan monia erikoisasiantuntijoita. Suuria kustannuksia pitäisi kuitenkin punnita saatavaan hyötyyn nähden, Säteri sanoo.

– Periaatteessa laki tarjoaa jo nyt riittävät keinot valvoa ja parantaa rakentamisen laatua sekä ehkäistä Laukaan kaltaisia onnettomuuksia. Uudistuksella pyritään selkeyttämään tilannetta ja lisäämään turvallisuutta. Ei tämä missään nimessä ole helppo harjoitus, ylijohtaja Säteri sanoo.

Huono laatu saa sapiskaa

Suomalaisen rakentamisen laatu saa ankaraa sapiskaa Turun rakennusvalvontajohtajalta, diplomi-insinööri Reima Ojalalta. Hänen mielestään kattosortumat, hometalot, kosteusvauriot, lämpövuodot ja monet muut virheet kielivät huonosta rakentamisen laadusta. Ojala on myös lakiuudistusta pohtivan työryhmän jäsen.

– Syy huonoon laatuun ei ole pelkästään yhdessä osapuolessa. Vikaa on suunnittelun, rakentamisen ja valvonnan lisäksi myös tilaajassa, käyttäjässä ja rakennusalan koulutuksessa, Ojala lataa Rakennettu Ympäristö -lehdessä.

Ojalan mukaan rakennuttajat eivät aina ymmärrä suunnittelun merkitystä tarpeeksi, eivätkä siksi käytä riittävän päteviä suunnittelijoita ja valvojia.

– Ongelmia aiheuttaa se, että kaikissa rakentamisen vaiheissa valitaan halvin tekijä. Lisäksi rakennuttaja usein laiminlyö rakennuksen kunnossapidon, hän sanoo.

Ojalan mukaan Suomeen on nytkin valmistumassa sellaisia halleja, joiden hän ei usko kestävän normaaleja lumikuormia.

– Pakollisen kuntotarkastuksen avulla riskikohteet voidaan kartoittaa ja sitä kautta lisätä hallien turvallisuutta. Katsastettavia rakennuksia on Suomessa varmasti kymmeniätuhansia, ja kun yksi katsastus saattaa maksaa tuhansia euroja, puhutaan helposti jopa satojen miljoonien eurojen kustannuksista rakennusten omistajille. (HäSa)