Kanta-Häme

Halpalennot houkuttelevat yhä useampia

 

Suomi on halpalentotoiminnan kehitysmaa. Tämä mieltä oli alkuvuodesta 2010 uusista lentoreiteistä Suomesta Keski-Eurooppaan kertonut halpalentoyhtiö Easyjetin Pohjois-Euroopan aluejohtaja Thomas Haagensen.
 
Hän arvioi, että kansallisen lentoyhtiön Finnairin markkinaosuus on Suomessa liian suuri ja siten halpalennoille olisi paljon kysyntää.
 
Suomen lentoasemia ylläpitävän Finnavian kehitysjohtaja Kimmo Holopainen vahvistaa, että halpalentoyhtiöiden osuus Suomen lentoliikenteestä on viime vuosina ollut kasvussa.
Uudehkot tulokkaat ovat kaapanneet asiakkaita perinteisiltä lentoyhtiöiltä, mutta myös kyenneet houkuttelemaan uutta asiakaskuntaa.
 
– Halpalentoyhtiöiden tarjonta on tuonut mukanaan myös kokonaan uusia lentomatkustajia, Holopainen kertoo.
 
Kaksi vuotta sitten halpalentoyhtiöt myivät noin 9 prosenttia kaikista lentolipuista, kun tällä hetkellä ne hallitsevat noin 15 prosenttia Suomesta Eurooppaan lennettävästä liikenteestä.
 
Holopainen näkee, että kasvupotentiaalia on yhä. Suomalaisia lentomatkustajia on rajallinen määrä, mutta Suomeen suuntautuvassa matkailussa on vielä paljon petrattavaa. Tässä on saumaa myös halpalentoyhtiöille.
 
Suomen lentokentiltä tehtiin viime vuonna kaikkiaan lähes 19,1 miljoonaa koti- ja ulkomaanmatkaa. Kasvua tässä on edellisvuoteen 16 prosenttia.
 
Liian kallis vai väärä markkina?
 
Easyjetin kohdalla jokin meni kuitenkin pieleen, sillä yhtiön taru Suomessa loppui lyhyeen. Vain vuosi Haagensenin lausuntojen jälkeen Easyjet ilmoitti lopettavansa liikennöinnin Suomesta kannattamattomana. 
 
Viimeiset Easyjetin lennot Helsingistä Lontooseen ja Pariisiin lennettiin viime kesänä.
Ensimmäisenä halpalentoyhtiönä Suomeen rantautunut Ryanair näki tuoreeltaan, että Easyjetin epäonnistumisen syynä olivat liian kalliit hinnat. 
 
– Lakkauttamalla kaikki kolme Suomen reittiään Easyjet myöntää tappionsa ja lentää karkuun hintakilpailua, räväytti Ryanairin Pohjoismaiden myynti- ja markkinointipäällikkö Elina Hakkarainen.
 
Finnavian halpalentoliikennetoiminnasta vastaava kehitysjohtaja Kimmo Holopainen näkee, että kyse on viidakon laeista: vahvin voittaa.
 
– Pitää ymmärtää, että Easyjet panostaa toiminnassaan Keski-Eurooppaan, kun taas uusi tulokas Norwegian on vahvasti pohjoismainen. Mielestäni Easyjetin lähdöllä ja Norwegianin laajentumisella onkin selvä yhteys, Holopainen vertailee.  
 
Pioneeri Ryanair laajensi Turkuun
Vuonna 2003 liikennöinnin Tampereen Pirkkalan lentokentältä aloittanut Ryanair on alan pioneerina Suomessa joutunut opettamaan suomalaisia halpalentoyhtiöiden tavoille.
 
Aika on ilmeisesti tehnyt tehtävänsä, sillä lentojen nettivaraus on nykyään arkipäivää kaikissa lentoyhtiöissä. Matkalaukusta menevä lisähinta ei enää aiheuta kummastusta, eikä Ryanairin lennoilla kaivata ilmaisia aterioita.
 
Yhtiö onkin saanut oman jalansijansa Suomen markkinoista. Tällä viikolla yhtiö aloitti liikennöinnin jo kolmannelta suomalaiskentältä Tampereen Pirkkalan ja Lappeenrannan jatkoksi. 
 
Turusta pääsee nyt Ryanairin kyydillä Brysseliin ja Lontooseen, ensi viikolla alkavat myös lennot Malagaan ja Barcelonaan.
 
– Olemme olleet viime vuosina noin puolen miljoonan matkustajan lukemissa. Turun lanseerauksen myötä tavoitteenamme on 700 000 matkustajaa vuodessa, myynti- ja markkinointipäällikkö Elina Hakkarainen kertoo.
 
Hiljaiset reitit loppuvat lyhyeen
 
Halpalentoyhtiöt ovat joutunut opettelemaan Suomen markkinoita yrityksen ja erehdyksen kautta. Kaikki avatut lentoreitit eivät ole osoittautuneet kannattaviksi. 
 
Toisaalta esimerkiksi Ryanair ei missään vaiheessa edes lupaa, että reitit ovat ikuisia. Reittivalikoimaa tarkastellaan kriittisesti aina puolen vuoden välein.
 
– Osa kohteistamme on sesonkiluonteisia. Kesällä tarjontaan lisätään aurinkolomakohteita, talvella hiihtolomakohteita, luonnehtii myynti- ja markkinointijohtaja Hakkarainen.
 
Tampereelta Ryanair lentää kesäkaudella 12 kohteeseen. Talvikauden reittejä vasta suunnitellaan ja liput tulevat myyntiin loppukesästä. 
 
Myös Suomen halpalentomarkkinoiden uusin tulokas, norjalaisyhtiö Norwegian on jo ehtinyt lopettaa lennot Turusta Tukholmaan.
 
– Matkustajia oli kohtuullisesti, mutta määrä ei vastannut odotuksiamme. Yhtiö ei kuitenkaan koskaan sulje ovia pysyvästi, vaan tarkastelee tarvetta aina markkinan kulloisenkin tarpeen mukaan, luonnehtii Norwegianin puhemiehenä Suomessa toimiva Jukka Aarnio.
 
Norwegian ponnahti kärkeen
Norwegian aloitti toimintansa Suomessa kaksi vuotta sitten tarjoamalla lentoja Helsingistä Osloon ja Tukholmaan.
 
Yhtiö on kuitenkin laajentanut toimintaansa varsin nopeasti ja noussut Suomen suurimmaksi halpalentoyhtiöksi.
 
Viime vuonna se lennätti Suomessa ja Suomesta yli miljoona matkustajaa. Tänä vuonna yhtiön odotetaan yltävän 1,5 miljoonaan matkustajaan.
 
– Vastaanotto Suomessa on ollut erittäin hyvä, muotoilee Jukka Aarnio.
 
Kasvava yhtiö julkaisee kuukausittaisia matkustajatilastoja, mutta ei erittele niitä maittain. Yhtiön koneiden täyttöaste on ollut noin 76–78 prosenttia.
 
– Suomi on Norwegianille laajentuva markkina. Helsingin solmukohta on kehittynyt koko ajan. Hyvästä kehityksestä kertoo se, että vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä yhtiön Helsingin solmukohdalla oli 300 000 matkustajaa, Aarnio kertoo. 
 
Ryanairin myynti- ja markkinointijohtajan Elina Hakkaraisen mukaan Norwegianin tulo ei ole verottanut Ryanairin matkustajamääriä.
 
– Meidän matkustajamäärämme kasvoivat vuonna 2011 edellisvuoteen verrattuna 18 prosenttia, Hakkarainen vertailee.
 
Vuosi sitten Norwegian perusti kolmen koneen tukikohdan Helsinki-Vantaalle ja aloitti lennot kaikkiaan yhteentoista kansainväliseen kohteeseen. 
 
Joukossa olivat muun muassa Kööpenhamina, Malaga, Kreetan Hania, Rooma, Barcelona ja Lontoo. Viime kuussa yhtiö toi Helsinkiin neljännen koneen ja aloitti suorat lennot myös Pariisiin, Mallorcan Palmaan, Rhodokselle ja Korfulle. 
 
Yhtiö lentää Suomessa myös kotimaan liikennettä. (HäSa)