Kanta-Häme

#haluanjunaan - Näin VR:n päätökset vaikuttivat ihmisten elämään

740 junankäyttäjää kertoi Hämeen Sanomien verkkokyselyssä, miten VR:n tänä vuonna tekemät aikataulu-uudistukset ovat vaikuttaneet heidän elämäänsä. Alla on otteita saamistamme vastauksista:

Työmatkoihin päivittäin kuluva aika on pidentynyt merkittävästi.

Koen suurta turvattomuutta, että keskellä päivää Helsingistä ei pääse Hämeenlinnaan nopeasti, jos lapsi esim. sairastuu päiväkodissa. Saattaa mennä kolmekin tuntia. 

En matkusta enää junalla niin usein Helsinkiin. Omalla autolla.

Ei pääse Hml:sta Turenkiin kuten ois tarve, tai Riihimäkeen.

Siirryin käyttämään busseja.

Vähentyneet vuorot ovat pidentäneet työmatkojani pahimmillaan 2-4 tunnilla.

Iltaisin on vaikea liikkua.

Jouduimme ostamaan perheeseen toisen auton, koska työt venyvät vähintään kerran viikossa iltaan.

Onneksi ei vaikuta arkeen, mutta moniin pääkaupunkiseudulla oleviin tapahtumiin menoon kyllä. Usein joutuu lähtemään kesken konsertin pois, kun myöhäisempää vuoroa ei kulje.

Aiemmin pääsin Parolasta sujuvasti molempiin suuntiin. Nykyään joudun lähtemään aiemmin bussilla Hämeenlinnaan ja sieltä junaan. 

Siirryin takaisin oman auton käyttöön.

Junanvaihto Riihimäellä toiselle laiturille tunnelin kautta on liikuntarajoitteisille ja matkalaukkujen kanssa vaikeaa.

Perheemme molemmat aikuiset käyvät pk-seudulla vuorotöissä. Olemme siirtyneet auton lisäksi bussin käyttäjiksi.

Käyn Hämeenlinnassa töissä, ja päätös vaikeuttaa vuorotyöläisen saapumista ja lähtemistä. Pienikin viive työssä voi aiheuttaa jopa tuntien odottelun. 

Iltaisin on pitänyt jäädä Helsinkiin yöksi, koska ei ole ehtinyt viimeiseen junaan.

Nopeat asiointikäynnit Helsinkiin tai Tampereelle ovat vaikeutuneet. 

Meinasin myöhästyä tärkeästä pääsykokeesta VR:n takia, kun paikallisjuna oli myöhässä. Hermoja raastavaa, kun Pendolino pyyhälsi samaan aikaan ohi.

Pitää valita omaan aikatauluun nähden liian aikaisia junavuoroja ja odottaa perillä pitkiä aikoja.

Paikallisjunissa töiden tekeminen on vaikeaa tai mahdotonta.

Teen vuorotyötä, joten vaikka pääsisin toiseen suuntaan junalla, en pääse usein takaisin.

Asiakastapaamisiin pääseminen on lähes mahdotonta ilman, että varaa pahimmassa tapauksessa kolmekin tuntia ns. varoaikaa.

Viimeksi Tikkurilassa yli tunnin odottelu junaan, jotta pääsemme lennolta kotiin.

Viime kesään saakka juna oli ehdottomasti kätevin väline työmatka-ajoon.

Koska VR on tehnyt työskentelyni Helsingissä kovin vaikeaksi, olen siirtymässä töihin Hämeenlinnaan. 

Aamulla ei enää ehdi ajoissa työpaikalle Tampereelle ja iltapäivästä onkin sitten lähdettävä aikaisemmin hakemaan lapsia hoidosta.

Pitäisiköhän ostaa auto vai vaihtaa työpaikkaa…

Asiakkaille pitäisi pitää koulutuksia kesken päivää. Onnibussilla joutuu korvaamaan matkoja. 

Työn vastaanottaminen ulkopaikkakunnilta on hankalampaa, joten muutto Hämeenlinnasta pois on käynyt mielessä.

Piti lopettaa työt Helsingissä ja nyt olen työtön.

Opiskelen Helsingin yliopistossa enkä suinkaan aina kulje ruuhka-aikoihin. Joudun lähtemään turhan aikaisin tai viettämään aikaa junia odotellen. 

Olen siirtynyt bussiin. Mieluummin olisin junalla mennyt.

En pääse tarpeeksi aikaisin Tampereelle töihin, ensimmäinen juna vasta 7.48 Tampereella. 

Iltaisin Helsingissä opiskelevan on aivan mahdoton yrittää käydä aamupäivä töissä ja ehtiä junalla kouluun.

Kulkeviin juniin ei mahdu.

Työpäivien suunnittelu on vaikeutunut, päivät pidentynyt.

Vuorojen vähentäminen hankaloittaa perheen arkea, koska sillä on vaikutusta siihen kuka voi hakea/viedä lapsen hoitoon ja mihin aikaan.

Lapsi käy Parolasta koulua Riihimäellä. Nyt ei mene enää kuin yksi juna aamusta ja jos menee ysiin kouluun niin on mentävä Hämeenlinnaan.

Illalla ei tule enää käytyä Helsingin kulttuuritapahtumista, kun ei ole järkeviä junavuoroja takaisin.

Junaliikenteestä on pitänyt siirtyä maantielle, mikä ei ole kestävän kehityksen mukaista toimintaa.

Junat ovat useimmiten täynnä, eikä lippua saa ostettua etukäteen. Tai sitten ei ole istumapaikkaa.

Nykyään en enää edes halua kulkea junassa, koska siellä on täyttä, ne ovat myöhässä, ylibuukattuja tai matkalta puuttuu vaunuja. 

Paikallisjunassa ei voi tehdä töitä, joten se on pois laskuista.

Ei paljon kannata enää haaveilla Helsingin myöhäisillan kulttuuri- ja urheiluriennoista.

Asunto hankittu Hämeenlinnasta hyvien junayhteyksien vuoksi. Harkitsen asunnon myymistä sillä työmatkat vaikeutuneet huomattavasti.

Olen jo vaihtanut bussiin.

Matkat Hämeenlinnasta Ouluun vaikeutuneet vaihtopakon takia. 

Virkamatkoilla joutuu turvautumaan Paunulaiseen ja Onnibussiin, joissa ei työnteko onnistu.

Oletukseni autoilun vähenemisestä saavutettuani eläkeiän ei olekaan toteutunut.

Onkohan VR:n herrat ja rouvat koittaneet tehdä töitä ns. paikallisjunassa?

Joudun joka päivä töistä tullessani istumaan Riihimäessä tunnin odottaen vaihtoyhteyttä Lahden junasta.

Aamuisin junat Helsinkiin päin ovat niin täynnä, että tungos ahdistaa.

Harkitsen ennenaikaista eläkkeelle jäämistä VR:n palvelujen heikentymisen takia, en halua enää tämänikäisenä kärsiä niistä.

Miesystäväni asuu toisessa kaupungissa ja näkemisemme ovat lyhentyneet koska junia ei ole enää mennyt yhtä usein.

Harkitsemme muuttoa toiselle paikkakunnalle, jossa yhteydet toimivat.

VR:n muutokset ovat vaikeuttaneet matkustamista ja omalla kohdallani tämä kaikki sataa Onnibussin laariin.

Joudun nykyään matkustamaan Lahteen kun en muuten pääse kotiin.

Työmatka vuorotyöläiselle vaikeutui.

Klo 15 ja 16 junat ovat usein niin täynnä että istumapaikan löytäminen vaatii rynnimistä. Klo 16 juna on myöhässä lähes joka päivä. 

Työnantaja olettaa, että joskus olen valmis tekemään pitkää päivää. Nyt se ei kuitenkaan ole mahdollista, kun illan junat ei enää pysähdy HML.  

Käyn päivittäin Tikkurilassa koulussa. Joinain päivinä saatan joutua odottamaan 1,5 tuntia seuraavaa suoraa junaa.

Junamatkat vähentyneet. Palavereja pitää siirtää ja muutto pois on taas harkinnassa.

Pahimmassa tapauksessa sinnittelet matkan seisomapaikalla kalliilla lipulla.

Muutenkin pitkä työmatka pitkittyy puolella tunnilla vs. parin minuutin lisä Tampereelle. 

Vaihto yöllä Riksussa?!? Pelottavaa.

Itselläni kestää kauemmin hakemaan lapsia päiväkodista.

Aiemmin tein töitä junassa, paikallisjunassa se ei onnistu. Näin työpäiväni pitenevät ja vapaa-aika lyhenee.

Joskus pitää lähteä tuntia ennen normaalia aikaa, vain koska seuraavalla vuorolla ei enää ehdi perille. 

Aamulla mitään ei voi sopia alkamaan enää klo 8:ksi, koska junalla ei ehdi Tampereelle. 

Todella monessa viikonloppuvuorossa on vaihto Riihimäellä: mahdoton tehtävä kahden pienen lapsen kanssa. Vaihdoin bussimatkustukseen.

Olen alkanut nähdä painajaisia VR:n junista.

Aseman vieressä asuvana tuntuu tosi typerältä kävellä linja-autoasemalle tai motarin rampille pikavuoroon

Juna ei ole enää minulle vaihtoehto.

Haittasi jo niin paljon että ostin auton! 

Meidän perheessä molemmat aikuiset käyvät töissä Helsingissä. Klo 16.06 juna hajoaa joka päivä aiheuttaen haittaa lasten harrastuksille ja omalle jaksamiselle. 

Jouduimme hankkimaan toisen auton.

Aamuksi Tampereelle töihin pääseminen ei onnistu junalla. Vaihdoin bussiin.

Oman auton käyttö, odotteleminen ja harmittaminen ovat lisääntyneet.

Yhdeksäksi Helsinkiin pääseminen on osoittautunut vaikeaksi.

Arkinen käynti Hämeenlinnassa on nykyään junilla mahdotonta, sillä en pääse enää takaisin kotiin ennen keskiyötä. 

Keskellä päivää olevan kokouksen takia joutuu olemaan Helsingissä koko päivän.

Kun on ollut tarve olla Helsingissä vasta puolen päivän jälkeen, sujuvaa junayhteyttä ei ole ollut.

Miehen työssäkäynti Helsingissä on hankaloitunut. Tämä vaikuttaa koko viisihenkisen perheen aikatauluihin.

Joudun monesti menemään työpaikalle ihan liian aikaisin.

En pääse enää Riihimäelle töihin klo 8.18 junalla jolla olin töissä 8.45. Nyt olen aina joko aikaisessa tai myöhässä. 

Kuljen usein Turun ja Hämeenlinnan välillä, ja käyttäisin mielelläni junaa.

Junan käyttö oli pakko lopettaa muutoksen jälkeen.

Suurin harmi on se, ettei suoralla junayhteydellä voi lähettää lasta Pohjanmaalle tai Helsinkiin. 

Yöunet lyhentyneet.

Jouduin lopettamaan työni pääkaupunkiseudulla

Paluu työpaikalta kotiin muihin kuin perinteisiin työaikoihin on vaikeutunut. 

Hiilijalanjälki kasvoi, koska nyt menen omalla autolla

Käyn joka pvä Hki töissä ja joka hiton päivä saa miettiä millä pääsee kulkemaan. 

En pääse enää joustavasti töihin ja takaisin. Joudun harkitsemaan poismuuttoa Hämeenlinnasta.

Käynnit keskussairaalaan Riihimäeltä ovat vaikeutuneet.

Olen joutunut tiettyinä päivinä käyttämään omaa autoa. Kausilippulaisena minulle tulee siitä lisäkustannuksia. 

Lapsenlapset menivät erityislukioon Treelle. Aamulla pääsi junalla klo 8 alkaville tunneille. Enää se ei onnistu. Oli hankittava opiskeluasunto!

9.49 jälkeen ei kulje junia niin että ehtisi tehdä täyden työpäivän. 

Päiviin on tullut kaksi ylimääräistä odottelutuntia, joskus enemmänkin. 

Joudun lähtemään töihin tunteja aikaisemmin ja useasti joudun tulemaan bussilla Helsingistä takaisin.

Työkokouksista illalla ei ole päässyt ennen puoli yhtätoista kotiin. 

Aamukokouksista Helsingistä ei pääse pois ennen kuin puolenpäivän jälkeen. 

Olen joutunut muuttamaan työvuorojani vähemmän sopiviksi perheellemme. Äitini käy hoitamassa lapsia noina päivinä.

Teen 3-vuorotyötä Helsingissä. Käytännössä joudun kulkemaan autolla iltavuoropäivinä.

Pian siirryn opiskeluista työelämään, joten toivon, ettei työmatkustamista vaikeutettaisi.

Paikkarissa on mahdotonta opiskella tai tehdä töitä.

Taloyhtiömme asunnoista n.15% (2/15) on myynnissä työmatkaliikenteen vaikeutumisen vuoksi.

Työmatkoista on tullut entistä pitempiä ja hankalampia. En halua asua pk-seudulla, koska siihen ei ole yksinasuvalla varaa.

Viranomaisasioiden hoito livenä vaikeaa, esim. lapsen kouluun liittyvät keskustelut.

Perheemme tulee muuttamaan ensi vuonna Hämeenlinnasta Tampereelle junavuorojen lakkauttamisen vuoksi.

Olen siirtynyt käyttämään omaa autoa työmatkoilla. 

Vähentää vapaa-aikaa kotona.

Liikun junissa sähkömopo apuvälineenäni ja järjestötoimintaan ym osallistuminen on vaikeutunut huomattavasti. 

Työmatkalla Pietarsaareen joudun ajamaan autolla Tampereelle, ettei takaisin tullessa tarvitse odottaa junanvaihtoa melkein tuntia.

Lisännyt työmatkoihin kuluvaa aikaa tunneilla.

Muutin HML:aan muutama vuosi sitten juuri sen takia, että pääsen nopeasti sekä Helsinkiin että Tampereelle. 

En pääse kulkemaan iltaisin töihin tai pois töistä.

Työskentelen Hämeenlinnassa sijaitsevassa valtion virastossa, jossa on n. 140 henkilöä. Matka-aikojen venyminen useilla tunneilla aiheuttaa julkiselle hallinnolle menetettyjä työtunteja.

Olemassaolevat vuorot ovat täysiä ja kapasiteettia ei ole riittävästi.

Joudun luultavasti muuttamaan, sillä tällaisella aikataululla en pääse järkevästi töihini.

Jos töissä menee myöhään, pitää odottaa klo 22 asti ennen kuin pääsen junalla kotiin.

Junan käyttäminen on ollut pakko lopettaa. 

Sosiaalinen puoli työkavereiden kanssa on jäänyt tosi vähiin, kun kotiin ei pääse järkevästi.

Jos olisin nyt harkitsemassa muuttoa Hämeenlinnaan, en muuttaisi. 

En ehdi hakemaan lapsia. Pitäisi lähteä Helsingistä yhdeltä jos haluaa olla neljäksi Hämeenlinnassa. 

Yksi suuri syy muuttaa eläkepäiviksi Hämeenlinnaan olivat sujuvat junayhteydet. 

Illoiksi ei oikein voi sopia mitään, koska kotiin ei pääse 19.06 ja 22.06 välillä! 

Asun maaseutualueella ja ajan nyt Lahteen josta paremmat kulkuyhteydet Hkiin.

Jokainen viikko pitää miettiä uudelleen koska elämässä on muutakin kuin vain työ.

Työpäivän venyminen tarkoittaa lapselle pidempää päiväkotipäivää ja isompaa päivähoitolaskua. 

Lasten haku päiväkodista viivästyy vähintään tunnilla. 

Enää en voi kutsua pieniä sukulaislapsia kesällä Hämeenlinnaan, koska heidän täytyy vaihtaa junaa Tampereella.

Mahdollisesti joudun siirtymään 80%:n työaikaan, mikä on suuri taloudellinen muutos viisihenkiselle perheelle.

Kun avustajat auttaa minut Hämeenlinnassa junaan pienen lapsen, koiran, rinkan, laukun ja suksien kanssa homma onnistuu, kun pääsee samalla junalla Ouluun.  Nyt joudun Tampereella juoksemaan toiselle laiturille vaihtaessani lähijunasta IC-junaan.  Arvatkaapa, tapahtuuko se helposti?

Riihimäellä asuvana opiskelijana turha kuvitella harjoitteluja Hämeenlinna-Tampere-akselilla, koska ensimmäiset ja viimeiset vuorot kulkevat niin huonosti.

En ehdi ajoissa töihin, koska nykyään joudun kuljettamaan myös vaimoa, joka ei junalla pääse ajoissa omaan virkaansa.

Entisenä kausikorttilaisena (12 vuotta) minun ei ole enää järkevää ostaa kausikorttia, koska joudun ostamaan myös bussilippuja. 

Turengista on hankala päästä lentokentälle. 

Olen 26 vuotta kulkenut Hämeenlinnasta Helsingissä junalla töissä ja nyt on huonoimmat yhteydet kuin koskaan aiemmin. Arki-iltana ylitöihin jääminen ei onnistu.

Tunnin matka on muuttunut 1,5 tuntiin.

Tapahtumajärjestäjänä ketuttaa se että koska Hämeenlinnasta ei iltaisin pääse junalla enää minnekkään on hankalaa yrittää kalastella ulkopaikkakuntalaisia tapahtumiin.

Ennen onnistui lähtemään hyvin lyhyelläkin varoitusajalla esimerkiksi Tampereelle. 

En pääse enää avoimen yliopiston tunneilta Tampereelta takaisin kotiin illalla.

Junaan ei enää uskalla mennä, kun ei tiedä, missä se pysähtyy ja koska.