Kanta-Häme

Halvempi bensiini kiristää kilpailua

Jotain iloa tämänkin vuoden synkästä talousennusteesta on mattimeikäläiselle, ainakin autoilevalle sellaiselle.

Matala talouskasvu on nimittäin pitänyt myös öljyn kulutuksen aiempaa matalammalla. Lisäksi Yhdysvalloissa liuskeöljytuotanto on kasvanut, joten raaka-aineen hintaa on onnistuttu laskemaan.

Hinnanlasku on pudottanut erityisesti kuljetushintoja, joiden on lupailtu vaikuttavan suoraan kuluttajahintoihin (Aamulehti 2.1)

Suomessa bensiinin litrahinta on laskenut puolessa vuodessa noin 20 sentillä. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) ennusteiden mukaan hinta saattaa pysyä myös pysyä edullisempana jopa vuoden tai kahden ajan.

Lopullisten tuotteiden hinta tulee kuitenkin raakaöljyn hintaa hitaammin alas. Vuodenvaihteessa Suomessa kiristettiin liikennepolttoaineiden verotusta siten, että arvonlisävero mukaan lukien bensiinin verotus nousee noin 1 senttiä litralta ja dieselpolttoaineen noin 1,2 senttiä litralta.

Jos bensiinin litrahinta on esimerkiksi 1,60 e, on sen veroton hinta 65 senttiä. Veron määrä riippuu bensiinin bio-osuuden määrästä.

Naapurusto määrää hinnan, ei ketju

Vanhan kolmostien laidalla sijaitsevalla Vilin Bensiksellä ei näy varsinaista jonoa tankeilla, vaikka bensan hinta onkin verrattain matalalla.

Yrittäjä Marko Rautanen kertoo pistäneensä merkille, että niin sanottu turha ajelu on vähentynyt selkeästi.

– Välipäivinä meillä on hiljaista, sillä iso osa asiakkaista taitaa pitää pekkasia.

Rautanen ostaa bensiinin GT-ketjulta, joka puolestaan ostaa polttoaineen Neste Oililta.

– Olemme kantakaupungin ainoa asema, jossa on kauppiaan oma polttoaine. Hinta ruuvataan sen mukaan, mitä siitä itse maksamme, Rautanen perustelee hinnoittelua.

GT-ketjun toimitusjohtaja Pasi Hämäläinen kertoo hinnan muodostuvan useista asioista. Siihen vaikuttavat ostohinnan lisäksi ainakin rahtimaksut, kuljetusmatkalla haihtuvan polttoaineen hävikki sekä asemien keskinäinen kilpailu.

– Samasta syystä saman ketjun asemilla saattaa olla suuriakin litrahintaeroja. Hintojen on vastattava naapuriaseman hintoja.

Takimaksuihin ei luvassa muutoksia

Taksilla ajelukaan ei ainakaan näillä näkymin muutu nykyistä edullisemmaksi. Se saattaa vaikuttaa siihen, että oma auto tuntuu taksia houkuttelevammalta vaihtoehdolta, myöntää Kanta-Hämeen Aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Polttoainekustannukset vievät Sirviön mukaan noin kolmanneksen taksiyrittäjän kokonaiskulukentästä.

– Eniten vievät työvoimakustannukset, vakuutukset ja auton huoltotoimenpiteet.

Mielivaltaisesti taksi ei asiakkaalta hintaa voi periä. Lain määrittelemä kuluttajataksa on enimmäishinta, jonka taksiyittäjä saa asiakkaalta periä. Taksilain mukaan kuluttajataksa annetaan seuraavan kerran heinäkuussa. (HäSa)