Kanta-Häme

Hämeen Diesel laittaa uuden vaihteen päälle

Hämeen Diesel toimii hyvin, mutta yhtiö suunnittelee siirtymistä uudelle vaihteelle. Vanhan erikoisalalla toimivan yrityksen näkyvyyttä ja markkinointia aiotaan parantaa.

– Vanhat asiakkaat tuntevat yrityksen hyvin. Ne, jotka yrityksen tuntevat, kuitenkin eläköityvät. Nuoret googlettavat palvelut, sanoo toimitusjohtaja Ossi Ranta.

Ranta kertoo, että viikoittain useat uudet asiakkaat ottavat yhteyttä yritykseen ja kysyvät palvelua. He ovat kuulleet Hämeen Dieselistä vain puskaradiosta.

Hämeen Diesel on 1990-luvun lamavuosista tasaisesti kasvattanut myyntiään. Vaikka asiat muuten ovat täysin kunnossa, myynti on viime vuosina hieman laskenut.

– Tämä taantuma on selkeä syy liikevaihdon laskuun. Dieselmoottori tuotiin aiemmin korjaukseen, jos se rikkoutui. Nyt saatetaan ottaa varamoottori käyttöön, mutta rikkoutunutta ei korjata.

– Moottoria ei niin ikään korjata, jos ei ole töitä ja kone seisoo. Korjauksia selvästi siirretään, sanoo Ranta.

Hämeen Dieselin kannattavuus on kunnossa. Viime vuonna päättyneellä tilikaudella yrityksen liikevaihto kuitenkin laski runsaaseen 2,6 miljoonaan euroon. Kolme vuotta aiemmin liikevaihto oli yli 3,2 miljoonaa euroa.

– Olemme antaneet työntekijöiden määrän laskea 25:stä 20:een. Vähennys on tapahtunut eläköitymisillä eikä henkilöstöä ole tarvinnut muuten vähentää.

Moottorien korjauksissa tilauskirjat ovat hyvin ohuet, koska työt on tehtävä nopeasti. Tilausten määrä vaihtelee silti paljon.

– Viime talvena jouduimme ensimmäisen kerran lomauttamaan henkilöstöä. Osaltaan siihen oli syynä huono taloudellinen tilanne ja korjausten siirtäminen.

Hämeen Diesel myös kunnostaa kiinteistöään ja järjestää vanhoja varastojaan. Vanhojen varastojen selvittämiseen on otettu jo eläkkeelle siirtynyttä väkeä. Entinen toimitusjohtaja, entinen osakas ja toimitusjohtaja Rannan isä Pekka Ranta on kutsuttu myös tähän työhön.

– Kiinteistössämme on noin 2 300 neliön tilat. Tiloja on rakennettu lisää useaan otteeseen, Ossi Ranta kertoo.

Hämeen Dieselin töistä noin 80 prosenttia on suurten ajoneuvojen dieselmoottoreiden korjauksia. Dieseleitä korjataan useilla osastoilla ja ajoneuvoille on omat hallit.

– Dieselosastolle, jossa korjataan moottorien apulaitteita, tehdään uudet tilat. Töihin on oltava puhdas huone. Teemme siihen nyt ison investoinnin.

Hämeen Dieselin lisäksi Suomessa on vain yksi yritys, Tammer Diesel, joka on erikoistunut dieselmoottoreiden korjaukseen. Sen sijaan yrityksiä, jotka muun liiketoiminnan lisäksi korjaavat dieselmoottoreita, on valtavasti. Esimerkiksi eräät kuorma-autojen maahantuojat korjaavat omia moottoreitaan.

– Moottoreiden korjaaminen on kilpailtu ala. Sen sijaan useimmat yritykset eivät korjaa vaihdelaatikoita, koska se on teknisesti vaativaa. Me korjaamme yhtä aikaa moottorin kanssa myös vaihdelaatikon.

Varaosapalvelu on suuri osa moottoreiden korjausliiketoimintaa. Ranta sanoo, että korjaustyössä on kiinteät hinnat, mutta varaosien hankinnassa ja myynnissä on liikkuvia tekijöitä paljon.

– Varaosamarkkinoilla kirjo on kasvanut valtavasti. Neuvottelemme asiakkaiden kanssa, millaisia osia hän haluaa.

– Väärennöksien kanssa on oltava tarkkana. Emme osta osia Kiinan markkinoilta. HäSa