Kanta-Häme

Hämeen liiton teettämä selvitys: Nykyisen pääradan parantaminen on ilmastoystävällisempi vaihtoehto kuin uusi oikorata

Hämeen liiton teettämän selvityksen perusteella pääradan lisäraiteet voittavat uuden oikoradan myös ilmastoystävällisyysvertailussa. Kuva: Esko Tuovinen

Pääradalle suunnitteilla olevat suuret ratahankkeet ovat suuria myös ilmastovaikutuksiltaan, kertoo Hämeen liiton Rambollilla teettämä selvitys. Selvityksessä vertailtiin nykyisen pääradan parantamisen ja uuden oikoradan ilmastovaikutuksia. Oikoradan kokonaispäästöt olisivat isommat kuin lisäraiteiden. Liikenteen vuotuiset päästövähennykset jäävät molemmissa vaihtoehdoissa pieniksi, kun ne suhteutetaan rakentamisen aikaisiin päästöihin. Päästömuutos kompensoisi lisäraiteiden toteuttamisesta aiheutuvat päästöt 182 vuodessa. Oikoradalla vastaava kestäisi 299…

Haluatko lukea koko jutun ja Hämeen Sanomien kaiken muun sisällön?

Tutustu digiin 1 eurolla

Samalla tilauksella pääset lukemaan Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset sekä mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu.

Olen jo tilaaja

Jos olet jo tilaaja, kirjaudu sisään. Pääset lukemaan artikkelin loppuun.