fbpx
Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeen Sanomat tavoittaa 88 000 lukijaa päivittäin, paljastaa tutkimus: Lehti oli yksi harvoista, jonka printtikin pitää pintansa

Päätoimittaja: "Kokonaistavoittavuuden kasvu osoittaa, että Hämeen Sanomien toimituksessa on koronavuonna tehty paljon oikeita asioita."
Hämeen Sanomat pärjäsi valtakunnallisesti hyvin media-alan vaikeasta tilanteesta huolimatta, paljastaa tuore mediatutkimus.

Hämeen Sanomat tavoitti viime vuonna keskimäärin 88 000 lukijaa päivittäin sekä verkossa että digitaalisissa julkaisukanavissa, paljastaa Kansallinen mediatutkimus (KMT). Lisäksi Hämeen Sanomat oli yksi kolmesta suomalaisesta sanomalehdestä, jonka painetun lehden tavoittavuus pysyi edellisvuoden tasolla. Painettu lehti tavoittaa päivittäin keskimäärin 44 000 lukijaa.

Viikoittain Hämeen Sanomat tavoittaa eri julkaisukanavilla 111 tuhatta ihmistä. Vastaava lukijamäärä oli vuonna 2019 yhteensä 104 tuhatta, mutta KMT:n laskentatavan muutoksen vuoksi luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia.

– Kokonaistavoittavuuden kasvu osoittaa, että Hämeen Sanomien toimituksessa on koronavuonna tehty paljon oikeita asioita, ja että lukijat luottavat uutisointiimme. Vastuullisella ja riippumattomalla journalismilla on niin sanotun totuuden jälkeisessä ajassa paljon annettavaa jatkossakin, päätoimittaja Mikko Soini pohtii.


“Hämeen Sanomien toimituksessa on koronavuonna tehty paljon oikeita asioita.”


Hämeen Sanomat oy:n julkaisema Forssan Lehti pysyi julkaisulukemillaan viime vuoden tasolla. Painettu lehti ja verkkosivut tavoittavat keskimäärin 32 000 lukijaa päivittäin.

Päätoimittaja: “Tilaajat etusijalla”

Yksittäisten verkkojuttujen lukijamäärät voivat nousta parhaimmillaan satoihin tuhansiin. Harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta jutut ilmestyvät maksumuurin takana, sillä tilaajat on asetettu etusijalle. Tästä syystä myös sivulatausmäärät jäävät ilmaistarjontaa pienemmiksi.

– Googlen verkkoanalytiikalla mitattuna Hämeen Sanomien kasvuluvut olivat KMT:een verrattuna vielä selvästi isommat. Käyttäjien määrä nettisivuillamme kasvoi viime vuonna noin 70 prosenttia edeltävään vuoteen verrattuna, ja sivunäyttökertojen määrä noin 125 prosenttia. Samaa kertovat myös ulkopuoliset, puolueettomat vertailut, Soini jatkaa.

Kansallinen mediatutkimuksessa selvitetään suomalaisten sanoma- ja aikakausilehtien tavoittavuutta. Tutkimus tehdään vuosittain.

Menot