Kanta-Häme

Hämeen Sanomat vie verkkokaupat Venäjän markkinoille

Hämeen Sanomat ja Itella aloittavat laajan yhteistyön koskien Hämeen Sanomien verkkokaupan logistiikkapalveluita.

– Sopimus vie meidät ison askeleen lähemmäs Venäjän markkinoita. Se tarkoittaa ensimmäisessä vaiheessa rajakauppaa, jossa venäläinen asiakas noutaa netistä tilaamansa tavarat Suomen puolelta, kertoo Hämeen Sanomien myyntijohtaja Mika Sutinen.

Yksistään rajan läheisyydessä Pietarin alueella on rajakaupan asiakaspohjana jopa 8 miljoonaa kuluttajaa.

Kotimaan verkkokaupassa uusi yhteistyö tuo kuluttajille lisää ostosten toimitustapoja eli valinnan vapautta.

– Verkkokaupat pystyvät tulevaisuudessa tarjoamaan uusia lähetystapoja, esimerkiksi Smart-postin, jota ei aikaisemmin ole ollut tarjolla.

Tähän asti Hämeen Sanomilla ei ole ollut kumppania ulkomailta asiakkaita hakevaan verkkokauppaan.

Itellan järjestelmien kautta hoituvat Mika Sutisen mukaan myös Venäjän kaupassa olennaiset rajamuodollisuudet.

– Itärajan ylittävässä kaupankäynnissä tarvittavat dokumentit liitetään verkkokauppaan, joten kauppiaan ei tarvitse osata muodollisuuksia.

Tavoitteena on Sutisen mukaan laajentaa verkkokaupan palveluita Venäjän rajakaupan ja Pietarin alueen jälkeen koko Venäjälle, Norjaan, Ruotsiin ja Viroon.

Mika Sutinen myöntää, että Ukrainan kriisin seuraukset EU:n ja Venäjän välisine kauppapakotteineen arveluttavat myös verkkokauppiaita.

– Ainahan voi kysyä, mikä on oikea aika kehittää kaupankäyntiä Venäjälle. Meidän mielestämme juuri nyt on löydyttävä rohkeutta tavoitella miljoonia uusia asiakkaita.

Venäläiset jatkavat Sutisen mukaan kyllä kulutustaan.

– Ei ainakaan pidä pelätä sellaisia asioita, joihin emme voi vaikuttaa. Olemme ottaneet tehtäväksemme viedä verkkokauppiaat Venäjän markkinoille.

Kaupoilla kovat kasvutavoitteet

Vielä vuosi sitten Hämeen Sanomilla oli vain yksi verkkokauppa, Kalastamo.com.

Nyt monikauppiasmallissa on mukana kolme verkkokauppaa: Lähinnä naisille tarkoitetussa Bellapuoti.comissa on yli 200 kauppiasta, Kalastamo.comissa 55 ja lemmikkieläimiin keskittyvässä Dreampetstore.comissa 45. Kaikkiaan verkkokaupoissa on tarjolla yli 40 000 tuotetta.

Ensimmäisessä vaiheessa Venäjän markkinoille on pyrkimässä Bellapuoti.com tulevan syksyn ja talven aikana.

Kasvutavoitteet ovat myyntijohtaja Mika Sutisen mukaan edelleen kovat.

– Tavoitteena on, että vuoden päästä sekä kauppiaiden määrä että tuotemäärä on kaksinkertainen nykyiseen verrattuna.

Sutinen sanoo, että verkkokauppojen kehitystä nopeutetaan yhä ja samalla kuluttajien palvelut paranevat.

Yhteistyösopimuksen mukaan verkkokauppiaat saavat Itellalta ja sen kumppaniverkostolta vetoapua myös muun muassa markkinointiin ja segmentointiin.

– Haluamme yhteistyöllämme paitsi edistää verkkokaupan kasvua, myös lisätä kotimaisen verkkokaupan kilpailukykyä. Erityisesti Venäjä on monelle suomalaiselle verkkokaupalle potentiaalinen markkina-alue, sanoo Itellan verkkokaupasta vastaava johtaja Aku Happo. (HäSa)