Kanta-Häme

Hämeen Sanomien lukijamäärä kasvoi tänä vuonna

Hämeenlinna. Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Hämeen Sanomien lukijamäärä on hieman kasvanut. Hämeen Sanomien painetun lehden lukijamäärä oli kuluvan vuoden tutkimuksessa 52 000.

Hämeen Sanomien kokonaistavoittavuus oli puolestaan 66 000 ihmistä.

Kokonaistavoittavuudella tarkoitetaan printtilehden ja lehden digitaalisten versioiden yhdessä tavoittamaa henkilömäärää.

Luku on pysynyt viime vuodet suurin piirtein ennallaan.

– Olemme maakuntalehtenä jatkuvasti läsnä paikkakunnan arjessa, mistä olemme saaneet kiitosta. Teemme kuitenkin koko ajan töitä sen eteen, että kokonaistavoittavuusluku edelleen kasvaisi, Hämeen Sanomien päätoimittaja ja toimitusjohtaja Pauli Uusi-Kilponen kertoo.

Jatkuvan parantamisen teema näkyy tänä syksynä esimerkiksi koko henkilökunnan sosiaalisen median koulutuksissa. Hämeen Sanomien brändi on printtipuolella erityisen vahva, mutta digitaalisessa maailmassa riittää kehitettävää.

Digiprojekti tuo erityisesti Hämeen Sanomien kotisivuille ja Facebook-seinälle uudenlaista aktiviteettia ja monipuolisemman sekä kattavamman käyttäjäkokemuksen. Tulevaisuudessa lukijoille on luvassa myös uusi mobiilisovellus.

– Haluamme olla jatkossakin luotettu tiedonvälittäjä maakunnassa ja ylivoimainen väline ilmoittajille sekä printissä että netissä, Uusi-Kilponen perustelee.

Kansallisen mediatutkimuksen mukaan mainontaan suhtaudutaan myönteisimmin painetussa mediassa. Yli 80 prosenttia lukijoista pitää mainontaa myönteisenä asiana.

Kaupalliset televisiokanavat ja radio jäävät tutkimuksen mukaan huomattavasti alhaisempiin lukemiin 30–50 prosentin lukemilla.

Kansallisesta mediatutkimuksesta selviää myös se, että digitaalisen lukemisen yleistymisestä huolimatta painettu lehti on ylivoimaisesti suosituin tapa sisällön seuraamiseen. Kahdeksan kymmenestä lukijasta lukee lehden painettua versiota viikoittain. HäSa