Kanta-Häme

Hämeen Sanomien uudet toiminnat kasvavat nopeasti

Hämeen Sanomissa aloitettiin jo kuusi vuotta sitten projekti, jonka tavoitteena oli löytää kokonaan uusia liiketoimintoja ja uudistaa perinteisten liiketoimintojen ansaintaa.

Nyt on tultu tilanteeseen, jossa Hämeen Sanomien perustamat verkkokaupat Kalastamo.com, Bellapuoti ja Dreampetstore kasvattavat jo kolmatta vuotta liikevaihtoaan kolminumeroisin luvuin.

Hämeen Sanomat osti kolme vuotta sitten Elomessut Hämeenlinnan kaupungilta ja uutena järjestetään Heinämessut Forssassa. Kolmannet messut toteutuvat jo tänä vuonna. Uutta ovat myös valtakunnalliset suoramainosliitteet.

­– Messuista rakennamme valtakunnallista konseptia, joten jo lähitulevaisuudessa niiden määrä voi kasvaa huomattavasti, sanoo myyntijohtaja Mika Sutinen, joka keskittyy nyt uusien liiketoimintojen kehittämiseen. Hänen vastuullaan on myös koko lehtiyhtiön mediamyynti.

Hämeen Sanomien omistama Ilvesjakelu on ollut Suomessa alkuunpanija osoitteellisessa kirjejakelussa. Yhtiö on osakkaana Jakeluyhtiö Suomessa, joka on valtakunnallisten jakeluiden myyntiyhtiö.

Toiminta on jo alkanut ja kiihtyy merkittävästi loppuvuonna, arvioi Ilvesjakelun toimitusjohtaja Antti Niiniö.

Uusien liiketoimintojen odotetaan kasvavan vuosikymmenen loppuun mennessä niin, että ne tuovat jopa kolmanneksen mediayhtiön liikevaihdosta.

Myös Hämeen Sanomat Oy:n perinteisiä liiketoimintoja kehitetään vastaamaan kuluttajien ja ilmoittajien muuttuvia tarpeita. Myyntiryhmän johtaja Kari Vataja on hankkinut osaamista digipuolelta.

Hän tulee Sanoma Median tytäryhtiöstä Roudasta, joka auttaa asiakkaitaan hakukonemainonnassa ja verkkotuotteiden kehittämisessä.

Vatajalla on kokemusta myös Fonectalta, jossa hänen tehtävänään oli muun muassa yhdistää printin ja digipuolen vahvuuksia.

– Hämeen Sanomat tavoittaa eri välineillä yli 80 prosenttia levikkialueen väestöstä. Jakelukanavia vain on nyt monia. Siksi pitää tehdä mediayhdistelmiä niin, että eri välineiden ominaisuudet palvelevat mahdollisimman tehokkaasti asiakkaitamme, Vataja sanoo.

Digipuolen miehenä hän muistuttaa perinteisten sanomalehtien vahvuudesta.

– Sanomalehdet tavoittavat hyvin ostovoimaisimmat asiakkaat. Esimerkiksi autojen, asuntojen ja päivittäistavaroiden ostopäätökset tehdään paljolti juuri tässä kuluttajaryhmässä.

Hän kertoo esimerkin siitä, miten paikallisen median markkinavoimaan on yhä vahva usko.

– Kaverini digipuolen yrityksestä soitti ja kertoi, että hän yritti päästä viiteen firmaan Hämeenlinnassa tapaamaan ostajia. Jokaiselta tuli vastaus, että luotamme paikalliseen mediaan.

Mediamurros edellyttää organisaatiossa muutoksia. Hämeen Sanomissa siirrytään entistä selkeämmin kolmeen päälinjaan: sisällöntuotantoon, mediamyyntiin ja jakelutoimintaan. Mediamyynti jakautuu kahteen lohkoon: uudet ja perinteiset liiketoiminnat. Jälkimmäiseen sulautuu myös tilausmyynti.

Sanomalehtien levikit ovat laskeneet, samoin mediamainonta kokonaisuutena.

– Onneksi tuoteperheemme on monipuolinen. Monikanavaisuus ja jakelu takaavat mainosten perillemenon myös nykyisessä tilanteessa, sanoo myyntijohtaja Mika Sutinen. HÄSA