Kanta-Häme

Hämeen te-toimistolle tyly tuomio työnantajilta

Työnantajien ja työntekijöiden tyytyväisyys Hämeen te-toimiston palveluihin laski viime vuonna. Asia käy ilmi Työ- ja elinkeinoministeriön teettämästä asiakaspalautetutkimuksesta.

Kautta linjan positiiviset arviot te-toimistojen palveluista ovat laskeneet Suomessa vuoden 2013 aikana, jolloin voimaan tuli te-toimistojen historiallisen suuri organisaatiomuutos.

Hämeen te-toimisto sai työantajilta 17 prosenttiyksikköä vähemmän hyviä ja erittäin hyviä palautteita viime vuonna verrattuna vuoteen 2012. Hämeen te-toimiston saama tulos oli koko Suomen heikoin.

– Lasku on todella merkittävä. Voisi sanoa, että tulos on todella huono, ylitarkastaja Jukka Kohtanen Työ- ja elinkeinoministeriöstä sanoo

Yrityskäyntejä ja yhteydenpitoa lisätty

Hämeen työ- ja elinkeinotoimiston johtaja Harri Jokinen sanoo, että asiakaspalautetutkimuksen tulokset tulivat yllätyksenä, sillä suoraa negatiivista palautetta työnantajilta ei ole tullut. Tuloksien julkistamisen jälkeen Jokisella ja koko te-toimistolla oli peiliin katsomisen paikka.

– Tarkkaa syytä tutkimuksen tuloksille emme voi tietää. Luulen, että se johtuu siitä, että emme organisaatiomuutoksessa olleet niin tiiviisti yhteyksissä yrityksiin, Jokinen sanoo.

Tulosten julkitulon jälkeen työnantaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä on yritetty parantaa. Hämeen te-toimistossa on nyt koulutettu yritysneuvojia aiempaa enemmän. Myös yrityskäyntejä ja yhteydenpitoa työantajiin on lisätty.

Takaisin samalla tasolle

Jokinen uskoo, että seuraavassa asiakaspalautetutkimuksessa työnantajat antavat Hämeen te-toimistolle parempaa palautetta. Vuoden 2014 asiakaspalautetutkimukset julkaistaan loppuvuoden aikana.

– Veikkaan, että seuraavassa tutkimuksessa olemme samalla tasolla kuin ennen ja samalla tasolla muiden toimistojen kanssa. Olemme kuitenkin muuttaneet toimintaamme ja selviytyneet muutoksesta, Jokinen sanoo.

Työnhakijoiden tyytyväisyyden pelätään laskevan

Myös työntekijöiden positiivisten palautteiden määrä laski vuonna 2013 edellisestä vuodesta, mutta ei yhtä radikaalisti kuin työnantajien palautteet. Työntekijöiden positiiviset arviot Hämeen te-toimistosta laskivat kuudella prosenttiyksiköllä. Koko maassa ne laskivat keskimäärin viidellä prosenttiyksiköllä.

Jokinen pelkää, että tänä vuonna työnhakijat ovat edellistäkin vuotta tyytymättömämpiä te-toimiston palveluihin.

Tämän vuoden aikana te-toimistojen lähes kaikki palvelut ovat siirtyneet verkkoon. Palveluita ei enää juuri saa kävelemällä te-toimistoon, vaan toimistoon tullaan vain kutsusta.

– Palveluissa on ollut paljon viiveitä, emmekä ole ehtineet vastaamaan kaikkiin puheluihin ajallaan. Luulen kuitenkin, että pitkällä aikavälillä asiakkaat ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin, Jokinen sanoo. (HäSa)