Kanta-Häme

Hämeenlinna esitteli raitansa pääkaupungille

On perjantai ja Kampin Narikkatori verhoutuu yltä päältä valkoisiin ja oransseihin raitoihin – Hämeenlinnan uusiin tunnusväreihin.

Aurinkoisella torilla järjestetään Koeaja Hämeenlinna -tapahtuma, jonka tarkoituksena on houkutella väkeä pääkaupunkiseudulta Hämeenlinnan kesään.

Helsingin kaduntallaajille tarjoillaan ihmeteltäväksi muun muassa moottoripyöräshow’ta, tatuointitaidetta, vintage-kampauksia sekä tietysti Hämeen Keskiaikamarkkinoita.

Torille on pystytetty värikkäillä viireillä rajattu ritaripiha, missä lapset pääsevät kokeilemaan keskiaikaisen sankarin roolia. Päiväkoti-ikäinen Matias Mäntysaari kiskaisee ritarin kypärän pontevasti päähänsä. Se uppoaa kaulaa myöten tehden pojasta rohkean taistelijan.

Hän on nyt valmis miekkailemaan.

– Matiasta kiinnostavat ritarijutut niin hirveästi. Ihan sen takia tänne tultiinkin, kertoo pojan äiti Kaisa Mäntysaari.

Vantaalainen Anu Puurula on tullut Narinkkatorille tyttärensä Helmin Puurulan kanssa ohikulkumatkalla Kamppiin. Puurula kertoo, ettei ole koskaan pysähtynytkään Hämeenlinnassa. Hänelle tulee kaupungista ensimmäisenä mieleen itse linna.

– Siellä voisi vaikka käydäkin tänä kesänä, koska Helmi pitää prinsessaleikeistä. Hän tykkäsi käydä Turun linnassakin, niin jospa seuraavaksi kokeiltaisiin Hämeen linnaa. Hippalot voisivat kiinnostaa myös, Puurula selittää.

Perheen pienimmille on Hippaloiden teltan luona saippuakuplapuhaltimen rakennusta. Kiireisimmille puhaltelijoille on tarjolla valmiita puhaltimia.

Linna Cruisingin pisteellä voi kuvauttaa itsensä avomallisen Buick Electran ja mattamustan Uholoiden DeSoto Limousinen kanssa. 1950-luvun tyyliin pukeutunut Clarissa Tiala on tullut esittelemään Linna Cruisingin helmiä Narinkkatorille ja suostuu myös mielellään yhteiskuviin.

– Linna Cruising kerää Hämeenlinnaan yli 1 000 autoa ympäri Suomen. Vierailijat ovat erittäin hyvää promootiota hämeenlinnalaisille ravintoloille, hotelleille ja yrityksille, Tiala selostaa.

– Tämä on mieletön matkailuvaltti Hämeenlinnalle. Jopa Ruotsissa tiedetään Linna Cruisingista, ja onhan se Suomen suurimpia amerikanrautojen cruising-tapahtumia, esittelijänä toimiva Niina Lehtinen säestää.

Hämeenlinnan brändin tunnukseksi valjastettiin vuosi sitten itse keskiaikainen linna. Kaupungin tunnusvärit ovat valkoinen ja oranssi. Jälkimmäinen symboloi Hämeen linnan punaisia tiiliä.

Brändiä on haluttu levittää sosiaalisessa mediassa tunnisteella ”tunnusta raitaa”. Linnan Kehityksen toimitusjohtaja Mervi Käki kertoo, että sillä halutaan vedota erityisesti paikkakuntalaisiin.

– Haluamme saada hämeenlinnalaiset ylpeiksi kotiseudustaan, Käki kertoo.

Käen mukaan Hämeenlinnan etu on kulkuyhteyksissä ja saavutettavuudessa. Kaupunki on inhimillisen kokoinen ja sijaitsee niin kutsutun kasvukäytävän keskipisteessä Helsingin ja Tampereen välissä.

Käen mielestä Hämeenlinna olisi sopiva asuinkaupunki erityisesti työssäkäyville ihmisille, joiden työmatka suuntautuu etelään tai pohjoiseen.

– Hämeenlinna ei silti ole vielä riittävän tunnettu. Koeaja Hämeenlinna -tapahtuma tähtää siihen, että kaupungista tulisi kiinnostavampi vaihtoehto myös pääkaupunkiseudun asukkaiden silmissä.

– Meidän pitäisi kehittää enemmän hienoon vesistöömme Vanajaveteen liittyviä palveluita. Sitten ollaan jo aika lähellä täydellistä! Käki maalailee. HÄSA