Kanta-Häme

Hämeenlinna häviää pohjoiselle pääradalla

Moni Hämeenlinnan ohittava kaukojuna pysähtyy pohjoisen pienillä rautatieasemilla, vaikka ne häviävät matkustajamäärissä roimasti Hämeenlinnalle.

Hämeenlinnan asema oli viime vuonna pääradan kolmanneksi vilkkain, kun asemalta kulki 800 000 matkustajaa. Esimerkiksi Kempeleen asemalla oli matkustajia niin vähän, ettei luku näy tilastokuvassa.

VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtajan Antti Tuomisen mukaan jotkin kaukojunat pysähtyvät Hämeenlinnan sijaan pienemmillä pohjoisen asemilla, koska Tampereen jälkeen pääradan vilkkaimmat asemat on jo ohitettu. Tämän takia yhdestä pysähdyksestä ei tule niin merkittävää lisäystä matka-aikaan.

– Tampereen ja Oulun välillä ei ole ruuhkaa, eli aikatauluun on helpompi lisätä pysähdyksiä. Helsingin ja Tampereen väli on niin ruuhkainen, että muutamankin minuutin pysähdys vaikuttaa aikatauluihin, Tuominen sanoo.

Hän vakuuttaa, että kaikki VR:n päätökset perustuvat matkustajamääriin.

– Siellä ei pysähdytä, missä matkustajia ei ole. Varsinkin pääradalla tarvitsee kuitenkin tehdä kompromisseja.

Nykyisillä aikatauluilla esimerkiksi Kempeleellä pysähtyy päivässä 14 junaa, joista kuusi on suoria kaukojunia. Uusissa aikatauluissa Kempeleellä pysähtyvien kaukojunien määrä kasvaa kymmeneen. Nämä junat eivät pysähdy Hämeenlinnassa.

Kesäkuussa Ouluun meneviä junavuoroja vähennettiin samalla kun Hämeenlinnassa pysähtyviä vuoroja karsittiin. Tuominen muistuttaa, että pohjoisen pienillä asemilla pysähtyy vain muutama juna päivässä.

– Jos esimerkiksi Pännäisen asemalta ottaisi muutaman pysähdyksen päivässä pois, sinne menevät junavuorot puolittuisivat. Koko verkosto pitää saada toimimaan.

VR:n uudet aikataulut tulevat voimaan 11. joulukuuta, jolloin Hämeenlinnassa alkaa pysähtyä neljä taajamajunaa lisää. Joulukuusta alkaen Hämeenlinnassa pysähtyy siis 26 kaukojunaa ja 20 taajamajunaa.

VR:n näkökulmasta muutokset ovat toimineet. Junien täyttöaste on parantunut, mihin Hämeenlinnassa pysähtyvien kaukojunien karsiminen osaltaan vaikuttaa.

– Jos paikka ostetaan Helsingistä Ouluun asti, se on meille kannattavampaa. Jos paikka ostetaan vain Hämeenlinnaan asti, kukaan ei todennäköisesti osta sitä siitä eteenpäin. Tämäkin vaikuttaa taloudelliseen yhtälöön, Tuominen kertoo.

Hänen mukaansa Helsingin ja Tampereen nopeita suoria vuoroja tarvitaan, koska kilpailu joukkoliikenteessä on kovaa.

– Kun Helsingistä Tampereelle pääsee nopeasti suoraan, myös kauemmas matkustavat hyötyvät, Tuominen sanoo.

Kaupunkilaiset ja päättäjät ovat ihmetelleet vuorojen karsimista, koska junan pysähtyminen Hämeenlinnassa vie jarrutuksineen kaksi minuuttia. Tuomisen mukaan tämä ei pidä paikkaansa.

– Todellinen aika on 4–5 minuutin paikkeilla. Kun otetaan huomioon pääradan ruuhkat Helsingin ja Tampereen välillä, pysähtymistä Hämeenlinnassa ei aina saa mahtumaan aikatauluun.

Tuominen myöntää, että uudistuksessa Hämeenlinnan junaliikenteeseen jäi aukkoja keskipäivän kohdalle. Hän muistuttaa, että koko Suomen ja varsinkin vilkkaan pääradan liikenteen suunnittelu on kompromisseja erilaisten tarpeiden välillä.

– Olemme lähteneet nopeudessa siitä, että taajama- ja kaukojunat täydentäisivät toisiaan. Pyrkimys on, että joka tunnille saataisiin Hämeenlinnaan taajamayhteys, Tuominen kertoo. HÄSA