Kanta-Häme

Hämeenlinna heitti ideat keskusteluun

Suunnittelun pohjaksi on valmistunut neljä erilaista rakennemallia Engelinrannan tulevasta kaupunginosasta Hämeenlinnan ydinkeskustassa.

Yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Pasi Vesala (sd.) korostaa, että mallit tulevat nyt yleisön nähtäville ja keskusteluun ennen kuin mistään on tehty päätöksiä.

– Haluamme kuulla kaupunkilaisten mielipidettä siitä, mikä heidän näkökulmastaan on tärkeää tämän keskeisen alueen kehittämisessä. Ensi keskiviikkona on yleisötilaisuus, jossa rakennemalleja esitellään kaupunkilaisille.

Vesala korostaa, itsekin saaneensa ehdotukset käteensä vasta viikko sitten.

– Lautakunta ei ole niitä käsitellyt. Kaikki on avointa vielä. Nyt on aika vaikuttaa.

Vesala muistuttaa, että suunnitelmien pohjana on mukana edelleen myös konseptityö, jonka Eteläranta oy teetti taannoin.

– Toivon, että myös aikaisemmin järjestetyn arkkitehtuurikilpailun ideoita pohdittaisiin alueen suunnittelussa. Tässä vaiheessa on tärkeää saada esille kaikki, hulluiltakin vaikuttavat ajatukset.

Toimiva liitos nykyrakenteeseen

Tilaajapäällikkö Leena Roppola painottaa, että parhaillaan laadittavan osayleiskaava pohjaksi etsitään mallia, jossa on toimiva liikenne, myös kevyt liikenne, ja kaupunkirakenne.

– Lisäksi pannaan painoa kaupunkikuvan eheydelle ja sille, että ruutukaavakeskusta jatkuu sujuvasti myös Engelinrannan puolelle.

Nyt tuodaan julkisuuteen neljä erilaista vaihtoehtoa, joista jokaisesta voidaan valita osia lopulliseen malliin.

Uusista malleista kahdessa Paasikiventie siirtyisi nykysijoiltaan siten, että sen eteläpuolelle voitaisiin rakentaa asuintaloja. Kahdessa mallissa katu säilyy paikoillaan ja sen eteläpuoli on puistoaluetta.

Linja-autoaseman alueelle on tarjolla erilaisia ratkaisuja, samoin nykyisen Citymarketin kiinteistön vaiheille. Uimahalli saisi joka mallissa laajennuksen.

Kaikkiaan Engelinrantaan havitellaan jopa 2 000-3 000 asukkaan kaupunginosaa vuoteen 2030 mennessä. Käytännössä se tarkoittaa varsin tehokasta rakentamista.

Tunnelikin tutkittiin

Vaihtoehdoissa tarjotaan erilaisia ratkaisuja myös pysäköintiin. Perusperiaate on se, että Engelinrannan pysäköinti tapahtuu alueen sisällä. Tuolloin siihen on laskettu myös linja-autoasema, jonne muutamissa vaihtoehdoissa kaavaillaan pysäköintilaitosta.

Paasikiventien linjaus on kiperä kysymys. Jos sen eteläpuolelle halutaan asuinrakennuksia, katua on siirrettävä lähemmäs nykyisiä kerrostaloja.

Vs. tilaajajohtaja Tarja Majuri kertoo, että alustavasti tutkittiin myös mahdollisuus siirtää katu tunneliin.

– Hinta oli kuitenkin niin huima, ettei se tule kysymykseen.

Maa-ainesten puhdistus tulee varmasti eteen. Esimerkiksi Hämeenkaaren alla on pilaantunutta maa-ainesta. Arvio on, että puhdistus voi maksaa miljooniakin.

Ranta pysyy kaikilla

Yksi asia on kuitenkin varmaa. Ranta pysyy yleisessä käytössä ja kansallinen kaupunkipuistokin voi jatkua sinne. Näin Vesala vakuuttaa.

– Se ei poista mahdollisuutta rakentaa osittain jopa veden päälle. Siinä kohtaa rantareitti voidaan pistää kulkemaan talojen ali. Tästä on keskusteltu ympäristöministeriön edustajan kanssa.

Yleisötilaisuus järjestetään Wetterin auditoriossa 25.9. klo 18.

Rakennemallit esitellään lähemmin kaupungin nettisivulta löytyvässä linkissä. (HäSa)

Päivän lehti

19.1.2020