Kanta-Häme

Hämeenlinna ja Janakkala mielivät mukaan pääratayhtiöön

Hämeenlinna ja Janakkala havittelevat pääratayhtiöön heti, kun se on mahdollista.
Paikallisjuna Turengin asemalla Janakkalassa. Arkistokuva. Kuva: Markku Tanni
Paikallisjuna Turengin asemalla Janakkalassa. Arkistokuva. Kuva: Markku Tanni

Hämeenlinna ja Janakkala ovat valmiita osallistumaan Suomirata-hankeyhtiöön samalla osuudella kuin siinä jo olevat Tampereen, Vantaan ja Helsingin kaupungit. Summa olisi noin 13 euroa asukasta kohti, mikä Hämeenlinnan kohdalla merkitsisi noin 0,9 miljoonaa euroa ja Janakkalan osalta 0,2 miljoonaa euroa.

Tosin alustavien neuvottelujen jälkeen isot kaupungit, mm. Tampere ja Vantaa, ovat nostaneet panostustaan 17 euroon asukasta kohti. Tässä vaiheessa Hämeenlinna ja Janakkala päättivät silti sijoittaa 13 e/asukas.

Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) toteaa, että asiaan palataan vielä budjetin valmistelun yhteydessä.

– Tärkeää on, että sijoitus suhteutetaan asukaslukuun ja että yhtiö syntyy nopeasti.

Päärata kuuluu Euroopan unionin määrittelemään liikenteen ydinverkkoon eli TEN-T-verkkoon. Tämän ydinverkon on määrä valmistua vuoden 2030 loppuun mennessä.

Päärata on kuitenkin vasta ehdolla ns. ydinverkkokäytäväksi, jonka parantamiseen on mahdollista saada EU-tukea. Kyse on Verkkojen Eurooppa- eli CEF- rahoitusinstrumentista.

Tuen hakemiseksi radalle pitää laatia yleissuunnitelma, jolla on jo kova kiire, jotta tukea voidaan saada seuraavalla vuonna 2021 alkavalla ohjelmakaudella.

Ratojen kehittämistä varten on perusteilla emoyhtiö Pohjolan Rautatiet oy, ja sen alaisuuteen Suomirataa koskeva hankeyhtiö. Hankeyhtiön omistajiksi ovat tulossa ainakin Suomen valtio, Finavia sekä Helsingin, Vantaan ja Tampereen kaupungit. HÄSA