Kanta-Häme

Hämeenlinna menettää yhteensä 14 junavuoroa

VR heikentää Hämeenlinnan junayhteyksiä sekä etelään että pohjoiseen. Aikatauluista katoaa kesäkuussa seitsemän Helsingin ja seitsemän Tampereen suuntaan kulkevaa junaa, jotka ovat pysähtyneet Hämeenlinnassa.

Junat muuttuvat VR:n ”nopeiksi juniksi”, jotka pysähtyvät Helsingin Tampereen välillä vain Pasilassa ja Tikkurilassa. Nämä ”nopeat junat” kulkevat Helsingistä Tampereelle 17 minuuttia nopeammin kuin Hämeenlinnassa ja eräillä muilla isoilla asemilla pysähtyvät junat.

VR perustelee aikataulumuutosta sillä, että sen asiakkaat ovat toivoneet nimenomaan nykyistä nopeampia junayhteyksiä.

– Nopeutamme matkantekoa siellä, missä se on mahdollista ja missä mahdollisimman moni matkustaja hyötyy siitä, VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Antti Tuominen sanoo yhtiön tiedotteessa.

Yhtiön teettämän tutkimuksen mukaan jopa 70 prosenttia suomalaisista toivoo, että junat kulkisivat nykyistä nopeammin. Tampere saa nyt kerran tunnissa Helsinkiin kulkevan junan, jonka matka-aika jää alle puolentoista tunnin.

Hämeenlinnan seudulle VR:n vuoromuutos merkitsee rautatieyhteyksien selvää heikentymistä. Hämeenlinnasta lähtee jatkossa vain 22 vähintään pikajunatasoista junaa päivässä. Nyt kaupungista lähtee 36 vähintään pikajunatasoista junaa etelään ja pohjoiseen.

Pienilläkin asemilla pysähtyvien paikallisjunien määrä pysyy ennallaan. Näitä Ryttylässä, Turengissa, Hämeenlinnassa, Parolassa ja Iittalassa pysähtyviä junia kulkee edelleen seitsemän vuoroa etelään ja seitsemän vuoroa pohjoiseen.

Joustavat junayhteydet, varsinkin pääkaupunkiseudulle, ovat keskeisiä hankkeissa, joilla Kanta-Hämettä on pyritty kehittämään osana Helsingin–Hämeenlinnan–Tampereen -akselia (HHT). 

Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo ei pidä VR:n aikataulumuutosta toivottavana asiana Hämeenlinnalle. Hän sanoo, että kaupunki pyrkii kaikin tavoin vaikuttamaan asiassa VR:ään.

– VR on perustellut meille muutosta Helsingin–Turun -yhteyden kokemuksilla ja asiakaskäyttäytymisellä. Tilanne on kuitenkin täällä erilainen, koska Helsingin–Turun -välillä ei ole Hämeenlinnan kokoista kaupunkia.

Isosuon mielestä junavuorojen vähentäminen ei muuta mitenkään sitä, että HHT-akseli on Suomen kasvukeskus.

– Kyse ei ole etäisyyksistä vaan yhteyksistä. VR:n päätös korostaa muita yhteyksiä.

VR ottaa käyttöön uudet aikataulut 20. kesäkuuta. HäSa

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930