Kanta-Häme Hämeenlinna

Juha Isosuo: Hämeenlinna voisi myydä talousvaikeuksiin joutuneen Hopealinjan osakkeet

Hopealinjalla on velkaa yli kaksi miljoonaa euroa. Yhtiö kaavailee reittiliikenteen vähentämistä.
Hopealinjan MS Silver Moon Hämeenlinnan laivarannassa. Arkistokuva. Kuva: Esko Tuovinen
Hopealinjan MS Silver Moon Hämeenlinnan laivarannassa. Arkistokuva. Kuva: Esko Tuovinen

Aamulehti uutisoi perjantaina Hopealinja-varustamon taloudellisista vaikeuksista, jotka ovat nostaneet keskustelun Hopealinjan kuntien omistuspohjasta.

Apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo kertoo, että Hämeenlinna olisi valmis myymään oman osuutensa Suomen Hopealinjat Oy:n osakkeista.

– Jo viime vuonna me teimme päätöksen, ettemme lähde osakeantiin mukaan, Isosuo viittaa vuoteen 2018, jolloin Hopealinja pyrki korjaamaan talouttaan miljoonan euron osakeannilla.

Ennen osakeantipäätöstäkin Hopealinja oli tarkastelun alla, sillä 2017 Hämeenlinnan tekemässä konserniselvityksessä yritys kirjattiin niiden yhtiöiden joukkoon, joiden omistuksesta kaupungin on mahdollista luopua.

 

Suomen Hopealinjat Oy on kuntien omistama yhtiö ja sen talous on kyntänyt syvällä jo vuosien ajan. Suurimpia omistajia ovat Hämeenlinnan lisäksi Tampere ja Valkeakoski, sekä pienemmällä osuudella Hattula, Akaa, Lempäälä, Kangasala ja Nokia. Myös VR omistaa Hopealinjaa.

Viime vuonna Hopealinjan liikevaihto nousi vaivaisen prosentin verran, liiketuloksen ollessa pakkasen puolella.

– Jos Hopealinjaa vetäisi yksityinen yrittäjä, se olisi varmasti monella tapaa parempi kuin tämänhetkinen omistuspohja, Juha Isosuo pohtii.

Isosuon mukaan risteilyvalikoimaa voisi nykyaikaistaa.

– Päivän kestävät risteilyt eivät ole nykypäivää. Ihmiset eivät halua käyttää koko päivää sisävesiristeilyyn.

Lyhyet risteilyt ja Viikinsaaren reitti kannattavatkin, toisin kuin Tampereen ja Hämeenlinnan välinen reitti.

– Teemaristeilyt ovat toimineet hyvin, kuten lapsille suunnatut merirosvoristeilyt.

 

Hopealinjalla on tällä haavaa hieman yli kaksi miljoonaa euroa velkaa. Toisaalta Hopealinjan toimitusjohtaja Mari Vuorinen kertoi, että myynti on 250 000 euroa edellä viime vuotta.

Hänen mukaansa reittiliikennettä ollaan vähentämässä ja isojen laivojen määrää voisi karsia. Yhtiöllä on seitsemän laivaa käytössään.

Mari Vuorinen ei ehtinyt perjantaina Hämeen Sanomien haastateltavaksi. HäSa