Kanta-Häme

Hämeenlinna valmis pääratayhtiöön – Kaupunki varautuu reilun 1,1 miljoonan euron alkupanostukseen

Hämeenlinnan kaupunki haluaa mukaan Suomirata-hankeyhtiöön. Kuva: Esko Tuovinen
Hämeenlinnan kaupunki haluaa mukaan Suomirata-hankeyhtiöön. Kuva: Esko Tuovinen

Hämeenlinnan kaupunginhallitus päättää maanantaina kaupungin valmiudesta lähteä Suomirata-hankeyhtiön osakkaaksi. Kaupunginjohtaja Timo Kenakkalan pohjaehdotuksessa Hämeenlinna lähtisi pääratayhtiöön asukaslukuun suhteutettuna samalla panostuksella kuin muutkin tulevat osakaskunnat.

Tarkemmin asia määritellään vuoden 2020 talousarvion yhteydessä.

Tampereen kaupunki varasi maaliskuussa Suomirata Oy:n osakkeisiin neljä miljoonaa euroa. Se on pyöreästi 17 euroa per asukas. Hämeenlinnan maksuosuudeksi muodostuisi samalla kaavalla reilut 1,1 miljoonaa euroa.

 

Suomirata-hankeyhtiön perustaminen keskeytyi Sipilän hallituksen eroon. Valtion enemmistöomistamasta yhtiöstä tulee jo perustetun emoyhtiön, valtion kokonaan omistaman Pohjolan Rautatiet Oy:n tytäryhtiö.

Hankeyhtiön avulla pääradan suunnittelu pyritään saamaan liikkeelle mahdollisimman pian. EU:n vuonna 2021 alkavan rahoituskauden Verkkojen Eurooppa -tukea (CEF) voi saada vasta valmiilla yleissuunnitelmalla.

 

Hieman ennen Sipilän hallituksen eroa ja Suomirata-yhtiön valmistelun yllättävää keskeytymistä liikenne- ja viestintäministeriö sekä Helsingin, Vantaan ja Tampereen kaupungit päättivät, että perustamisvaiheessa hankeyhtiöön pääsee niiden lisäksi vain valtion lentoasemayhtiö Finavia.

Kolmen ison kaupungin lisäksi myös Hämeenlinna ja Lahti ovat olleet alusta asti mukana yhtiön suunnittelussa. Hankeyhtiökuvion jatkoaskeleet riippuvat maan uuden hallituksen linjauksista. HäSa