Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinna voi taas joutua pähkäilemään laivayhtiön auttamista – Kolme kuntaa on jo päättänyt antaa koronatukea

Vaikka koronaepidemia puraisee Hopealinjan taloutta ankarasti, se ei yritä saada Hämeenlinnassa lisätuottoa risteilykautta pidentämällä, toisin kuin Tampereella.
Hopealinjan alukset pysähtyivät tiistaina iltapäivällä Visavuoressa. Alkukesän myynti on ollut täysin yksittäismatkailijoiden varassa. He lähtevät liikkeelle jopa hetken mielijohteesta. Kuva: Sara Aaltio

Hämeenlinnan kaupunki saattaa saada vielä kerran pohdittavaksi Hopealinjan tukianomuksen. Laivayhtiö pyysi keväällä omistajiltaan tukea koronaepidemian aiheuttamissa vakavissa talousongelmissa.

Hämeenlinnan kaupunginhallitus päätti kesäkuussa, että kaupungin kireän taloustilanteen vuoksi 40 000 euron avustusta ei ”lähtökohtaisesti” makseta.

Päätökseen sisältyi kuitenkin lause, että kaupunki voi harkita asiaa uudelleen, ”jos kaikki muutkin osakkaat avustavat yhtiötä omistusosuuksiensa suhteessa”. Hämeenlinna omistaa yhtiöstä yli 20 prosenttia.

Muista omistajakunnista tukea ovat jo päättäneet myöntää Tampere, Akaa ja Lempäälä. Akaa katsoo Toijalan sataman kehittämisen yhdeksi kaupungin kärkihankkeista.

Valkeakoskella päätöksenteko on vielä kesken.

– Valkeakoski ei ole missään nimessä ilmoittanut, että he eivät voisi tukea antaa. Ennemminkin se on kääntymässä positiiviseen suuntaan, arvioi Suomen Hopealinja oy:n toimitusjohtaja Mari Vuorinen.

– Ei Hämeenlinnankaan kortti ole vielä käännetty. Varmasti jatkamme keskusteluja taas elokuussa, kun kaupunkien toiminta lomien jälkeen käynnistyy.

Hämeenlinna kunnostautuu ex tempore -lähdöissä

Koronaepidemian vuoksi Hopealinja menetti paljon yritys- ja ryhmäristeilyjä, vaikka osa pystyttiin siirtämään syksyyn tai ensi vuoteen.

Alkukesän myynti on ollut täysin yksittäismatkailijoiden varassa. He lähtevät liikkeelle jopa hetken mielijohteesta.

– Erityisesti Hämeenlinnassa tämän huomaa, kun sää on hyvä. Siellä eniten ihmiset tulevat satamaan ja ostavat liput laivasta, Vuorinen sanoo.

– Niille risteilyille, joita säät ovat suosineet, on riittänyt hyvin matkustajia. He ovat myös olleet hyvin kiitollisia siitä, että edes jotain tapahtuu, kun laivat kulkevat.

Koronaepidemian vuoksi risteilykausi alkoi toukokuun sijasta vasta kesäkuussa. Kausi on pahasti kesken.

– Vielä emme pysty päättelemään kauden taloudellisesta onnistumisesta mitään.

Vuorinen kuitenkin sanoo olevansa erityisen tyytyväinen höyrylaivaristeilyjen vetovoimaan.

– Höyrylaiva Tarjanteen risteilyt Tampereelta Virroille ovat olleet suorastaan ilmiö. Hytitkin ovat kaikki melkein loppuunmyytyjä, mikä on täysin poikkeuksellista.

Hämeenlinnassa tehoa risteilykautta tiivistämällä, ei pidentämällä

Aamulehti kertoi viikonloppuna, että Hopealinja on päättänyt pidentää Tampereen Viikinsaaren-liikennöinnin kautta elokuun lopusta syyskuun loppuun. Hämeenlinnan risteilykautta ei olla pidentämässä.

– Viikinsaaren toiminta on niin erilaista kuin varsinaiset risteilyt, koska siellä on tapahtumia ja ravintola, Vuorinen sanoo.

Hopealinja saa ravintolatoiminnastaan jo yli puolet liikevaihdosta.

– En usko, että kautta Hämeenlinnassa pidennetään. Risteilymatkustajien määrä putoaa perinteisesti, kun koulut alkavat.

Yritykset ovat tehneet risteilytilauksia ensi syksyksi nyt Hämeenlinnassa liikennöivälle Silver Moonille, mutta ne ovat Tampereen päässä.

– Mieluummin yritämme kautta tiivistämällä saada kustannustehokkaan Hämeenlinna-jakson eli saada täyttöastetta korkeammaksi.

Hämeenlinnan risteilyjen osuus Hopealinja-yhtiön liikevaihdosta oli viime vuonna noin kymmenesosa eli noin 244 000 euroa. Ilman yhtiön hallintokulujen jyvitystä laskettuna voittoa kertyi Hämeenlinnan liiketoiminnasta noin 97 000 euroa.

Reittiliikenne Hämeenlinnasta Visavuoreen ja edelleen Tampereelle on jatkumassa elokuun alkupäiviin. Päivä- ja iltaristeilyt Hämeenlinnan satamasta päättyvät tällä tietoa 22. elokuuta. HäSa

Lue myös: Koronamyrskyyn joutunut laivayhtiö Hopealinja pyytää Hämeenlinnalta rahaa (4.6.2020)

Päivän lehti

10.8.2020