Kanta-Häme

Hämeenlinnaan uusi katsastusasema - autokorjaajat eivät innostu katsastusmahdollisuudesta

Idänpäässä toimintansa lopettanut ja Tiiriöön muuttanut K1 katsastus ei jätä aukkoa lähiseudun autonomistajien katsastusvalikoimaan pitkäksi aikaa. Joulukuussa samoissa tiloissa aloittaa kotimainen Plus Katsastus. Ketjulla on kymmenen pistettä ympäri Suomen, muun muassa Tampereella, Lahdessa ja Jyväskylässä.
 
– Olemme suurin yrittäjävetoinen kotimainen toimija alalla. Taktiikkamme on huomioida hinnoittelu ja tarjota vähintään samat palvelut kuin edeltäjä, yrittäjä Mikko Eskelinen lupailee.
 
Hän uskoo, että Hämeenlinnassa riittää katsastusasiakkaita.
 
–  Jyväskylässä aloitimme vuonna 2011 ihan nollasta. Nyt meillä on siellä kaksi pistettä ja 30 prosenttia katsastusasiakkaista asiakkainamme, vaikka kaupungissa on 10 katsastusasemaa, Eskelinen kertoo.
 
Idänpään toimipiste tulee työllistämään neljästä viiteen henkeä, eli katsastajat ja yhden toimistotyöntekijän. 
 
– Tämä on alustava paketti jolla lähdemme liikkeelle.
 
Suutari pysyköön lestissään
Hämeen Sanomat uutisoi viime viikolla (16.8) lakiuudistuksesta, jonka mukaan autokorjaamoilla ja -liikkeillä olisi vastedes mahdollisuus tarjota myös katsastuspalveluita. Mikäli lakimuutos menee eduskunnassa läpi syysistuntokaudella, on kuluttajalla vuodenvaihteessa mahdollisuus hoitaa sekä korjaus että katsastus saman katon alla.
 
– Se ei ole kenenkään etu, jos korjaamot pääsevät katsastamaan autoja. Asiaa hehkutetaan nyt sillä, että usean asian voi hoitaa samalta luukulta, Eskelinen sanoo. 
 
Hänen mukaansa asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen.
 
–  Kun asiakas tuo auton katsastukseen ja korjaukseen, ja huomataan, että esimerkiksi jarrulevyt ovat kuluneet, niin ei korjaamolla yleensä ole tarvittavia varaosia hyllyssä valmiina. Eli asiakas ei selviä yhdellä käynnillä kuitenkaan.
 
Luottamus koetuksella
Hämeenlinnalaisia korjaamoyrittäjiä ei jääviyskysymykset juuri huoleta.
 
– Mitään huonoa en uudistuksessa näe, sillä vaikka sama toimija korjaa ja katsastaa auton, on korjaajan oltava lain mukaan eri henkilö kuin katsastajan, sanoo yrittäjä Kari Päivärinta.
 
Plus Katsastuksen Eskelinen on kuitenkin toista mieltä. 
 
– Tänä päivänä teoriassa kukaan ei valvo korjaamoita, mutta käytännössä korjaamot ja katsastusasemat valvovat toisiaan.
 
Hänen mukaansa on tärkeää, että autonkorjaaja tietää auton menevän katsastettavaksi toiselle, täysin riippumattomalle taholle.
 
– Katsastaja havaitsee ja raportoi, mikäli korjaaja on tehnyt virheen ja vastaavasti korjaajat kertovat asiakkaalle, mikäli hänen autonsa on hylätty virheellisesti. 
 
Eskelisestä on arveluttavaa, että sama yrittäjä tarjoaa korjaus- ja katsastuspalveluita, vaikka laki säätääkin, että sama henkilö ei saa toimenpiteitä suorittaa. 
 
–  Riippumattomuus on todella tärkeää. Jos kaverille sattuu virhe, niin se painetaan helpommin villaisella kuin vieraan henkilön tekemä moka. Mahdollisuus hylkäysrajojen ja virheiden havaitsemisen muuttumiseen on olemassa. Ei saman yrityksen kaksi osastoa riitele keskenään, sillä ne tekevät rahaa yhteiseen kuppiin.
 
Hän ei myöskään usko tarjonnan lisääntymisen vaikuttavan katsastushintoihin.
 
– Katsastus meillä Jyväskylässä maksaa 29-39 euroa. Mitä autokorjaamo tekee tuollaisella rahalla tänä päivänä? Hinnat eivät tuosta enää alene vaikka autokorjaamot alkaisivatkin tarjota katsastuspalveluita.
 
Valvonnasta ja laadusta ongelma
Eskelistä myös mietityttää, mitä tapahtuisi, mikäli Suomeen lakiuudistuksen myötä putkahtaisi yleisten arvioiden mukaiset 300 uutta katsastuspistettä. 
 
– Sanotaan, että kun katsastuspisteiden määrä kasvaa niin saatavuus paranee. Ongelma kuitenkin on, että jos katsastusasemien määrä kaksinkertaistuu, yksiköt menevät tosi pieniksi. Kun miehitys on esimerkiksi kaksi katsastajaa, on todennäköistä, että palvelu muuttuu täysin ajanvarauksella tehtäväksi.
 
Häntä myös epäilyttää korjaamoiden tarjoaman katsastuksen laatu. 
 
– Monet korjaamot ovat erikoistuneet johonkin tiettyyn automerkkiin, jonka kanssa he ovat eksperttejä. Katsastaja, joka näkee vuosittain tuhansia autoja, on asiantuntija merkkiin katsomatta.   
 
Viimeinen seikka joka Eskelistä mahdollisessa uudistuksessa arveluttaa on valvonta. 
 
– Tällä hetkellä Trafilla on kolme valvojaa. Jos katsastusasemien määrä kaksinkertaistuu ja katsastusasemien ja korjaamoiden riippumaton ristiinvalvonta vähenee, tarvitaan ainakin muutama kymmenen uutta tarkastajaa. Mielestäni lakiesityksessä kuvatut ”muutamat lisähenkilöt” eivät riitä, jos halutaan säilyttää katsastuksen nykyinen laatu. (HäSa)
 
 

Kiinnostaako katsastusmahdollisuus korjaamoja?

Tuskin lähdemme tarjoamaan katsastuspalveluita. Muutamme liiketoimintamme kiinteistöön, jossa katsastuskonttori on seinän takana, joten meillä ei ole mitään järkeä lähteä alalle. Silloin kun sama toimija katsastaa ja korjaa on huomioitava suuri määrä erilaisia pykäliä ja asiakkaan mielestä tämä saattaa aiheuttaa jääviysongelmia. 
Minna Helanterä, Seppo Soininen Oy
 
Lakiuudistus ei läpi mennessäänkään koske meitä, sillä emme tilan puutteen takia pysty tarjoamaan katsastuspalveluita. Hyviä puolia uudistuksessa olisi se, että rahat jäisi kotimaahan. Mitään huonoa en uudistuksessa näe, sillä vaikka sama toimija korjaa ja katsastaa, ei sama henkilö sekä korjaa, että katsasta. 
Kari Päivärinta, korjaamo Päivärinta Kari
 
Meillä ei ole korjaamopalveluita tarjolla, joten tällä hetkellä en näe, että lähtisimme katsastustoimintaan mukaan. Mielestäni jääviysasiat eivät ole ongelma, sillä sitä tullaan varmasti valvomaan jotenkin. Eikä katsastusmies voi katsoa vikoja läpi sormiensa, sillä hän voi joutua vastuuseen mikäli jotain käy. Tietenkin kuluttajan täytyy myös olla tarkkana, ettei häntä vedätetä sanomalla, että on jotain korjattavaa, vaikka tarvetta ei oikeasti ole. 
Tero Salmela, toimitusjohtaja Auto3 Kolmonen.
 
Emme ala tarjoamaan katsastuspalveluita ainakaan näillä näkymin. Olemme vähän liian pieni korjaamo siihen. uudistuksessa olisi omat hyvä ja huonot puolensa, mutta toiminnan laajentaminen vaatii kuitenkin omat tilat ja henkilön tekemään näitä katsastuksia. Meillä ei ole tähän volyymiä riittävästi. 
Harry Tidenberg, toimitusjohtaja, Uusi autohuolto Hämeenlinna

 

Päivän lehti

4.6.2020