Kanta-Häme

Hämeenlinnalaiselle Nosh Companylle muotialan palkinto - yhtiön liikevaihto kasvanut yli 8 miljoonaan euroon

Toimitusjohtaja Hanna Rannila esitteli vuonna 2013 Hämeen Sanomille ensimmäistä tuotettaan eli säädettävää vauvan bodya.

Tekstiili- ja muotialan uuden tunnustuspalkinnon on voittanut lasten- ja naistenvaatteita valmistava Nosh Company oy, jonka kotipaikka on Hämeenlinna.

Palkinto on arvoltaan 10 000 euroa, ja se jaettiin Tekstiilin ja muodin päivässä keskiviikkona.

Perusteluissa todetaan, että Nosh Company on esimerkki suomalaisen lastenvaatebuumin menestyjistä. Se on luonut menestyksekkäästi kasvua omalla liikeideallaan ja kehittänyt ratkaisuja alan ajankohtaisiin haasteisiin.

– Nosh Company on yritys, jossa laadukas tuote yhdistyy taitoon markkinoida. Yrityksen räätälöimä myyntikonsepti kertoo kiinnostuksesta asiakkaisiin ja heidän tarpeisiinsa, sanoo Tekstiilin ja muodin palkinnon suojelija, eduskunnan puhemies Paula Risikko (kok) tiedotteessa.

 

Nosh on kyennyt löytämään uutta kasvua kaupan murroksessa toimintamallilla, joka ohittaa vähittäiskaupan ja luo yhteisöä brändin ympärille.

Yrityksen tuotteita myydään vaatekutsuilla, joita järjestää 115 aktiivisen edustajan verkosto.

– Huikeinta brändillemme on ollut se luottamus, että tuhannet ruuhkavuosiaan elävät kutsujärjestäjämme ovat avanneet oven omaan olohuoneeseensa ja tarjonneet siellä ystävilleen mahdollisuuden tehdä ostoksia meidän tuotteistamme. Olemme siitä todella kiitollisia ja haluamme säilyttää tämän luottamuksen, sanoo Nosh Companyn toimitusjohtaja Hanna Rannila.

 

Laadukkaisiin ja ekologisiin lasten ja naisten vaatteisiin keskittyneen yrityksen liikevaihto on kasvanut jo yli 8 miljoonaan euroon, ja tälle vuodelle odotetaan lähes 10 miljoonan euron liikevaihtoa.

Yritys on ennakoinut tulevaa kasvua panostamalla osaamiseen sekä kasvattamalla henkilöstön määrää. Vuonna 2009 lastenvaatteilla aloittanut yritys otti vuonna 2013 käyttöön kotikutsujen konseptin, joka mahdollisti nopean kasvun.

Yritys laajensi mallistoaan vuonna 2014 naisten vaatteisiin, ja ne muodostavat nyt yli 60 prosenttia yrityksen liikevaihdosta.

– Nosh tekee vaikutuksen monella tasolla. Yritys on lastenvaatebuumin aallonharjalla ja panostaa paljon myös vastuullisuuteen. Lisäksi Noshista tekee poikkeuksellisen yrityksen kekseliäs liiketoimintamalli, joka hyödyntää olemassa olevia yhteisöjä ja luo uusia, korostaa tuomariston jäsen, toimittaja Jani Niipola.

 

Kunniamaininnan sai tamperelainen, lääkinnällisiä painevaatteita valmistava Lymed oy.

Ehdokkaat palkinnon saajaksi kerättiin avoimella kyselyllä. 122 ehdotuksen joukosta valittiin viisi finalistia, jotka edustavat monipuolisesti tekstiili- ja muotialaa.

Palkittujen lisäksi ehdolla olivat uutta tekstiilikuitua kehittävä Infinited Fibre Company, työvaateyritys Touchpoint sekä miesten ja naisten rentoa pukeutumista tarjoava Billebeino.