Kanta-Häme

Hämeenlinnalaiset ostavat verkosta luomukahvia, turkulaiset rahkaa

Kun hämäläinen tilaa ruokaostoksensa verkosta, päätyy hänen ostoskoriinsa muuta Suomea useammin luomukahvia ja luomuomenoita, selviää Ruoka-net -verkkokaupan ensimmäisestä ruokabarometrista.

Valtakunnallisesti nettiruokakaupasta tilattiin viime vuonna koteihin ja yrityksiin lähinnä raskaita tai paljon tilaa vaativia ostoksia, kuten juomia ja erityisesti maitoja sekä WC- ja talouspapereita. Peruselintarvikkeista suomalaiset tilaavat eniten leikkeleitä, einespizzoja ja kivennäisvesiä.

Maakuntien välillä on kuitenkin eroja. Kauppiaan mukaan verkosta tilataankin niitä tuotteita, joita paikallisista kaupoista on vaikea löytää.

– Maakuntien tilauksissa korostuvat luomutuotteet, erikoiskahvit ja esimerkiksi gluteenittomat ruoat, koska lähikaupasta nuo palvelut puuttuvat, kertoo Ruoka.net -kauppias Jyri Stenberg.

Myös karppaajat ja muut erikoisruokavaliota noudattavat korostuvat Stenbergin mukaan verkkokaupan tilauksissa tavallisia ruokakauppoja enemmän.

Harva ostaa ruokansa verkosta

Kanta-Hämeeseen toimitetuissa tilauksissa korostuvat luomutuotteet, kun taas esimerkiksi turkulaiset tilaavat kotiin rahkoja ja kananmunia.

Etelä-Karjalassa verkkohittinä ovat olleet vihannekset. Pohjois-Savossa einespizzat ovat suuri menekkituote ja Pohjanmaalla asiakkaille maistuvat erityisesti einekset.

Verkkokaupan osuus suomalaisten kaikista elintarvikeostoksista kasvaa vuosittain, mutta jäi viime vuonna silti noin puoleen prosenttiin kaikesta ruokakaupasta. Näin jo muutamankin ahkeran asiakkaan joukko riittää heilauttamaan myyntitilastoja.

– Nettiruokakaupan volyymi on Suomessa toistaiseksi niin pientä, että maakuntien välisillä eroilla on tässä ensimmäisessä barometrissä eniten viihdearvoa. Toki syntyy hauskoja sattumia, kun jonkun paikkakunnan kuntoklubilaiset alkavat tilaamaan yhtä aikaa, toteaa Stenbergkin. (HäSa)