Kanta-Häme Hämeenlinna, Riihimäki

Hämeenlinnan aseman liityntäpysäköinti voi maksaa kaikille – “Jos ei ole maksajia, siitä tulee pahuksen vaikea yhtälö”

Pääradan varrella liityntäpysäköitsijä maksaa lähes aina isoimmissa asemakaupungeissa. Riihimäellä liityntäpysäköinti maksaa ulkopaikkakuntalaisille elokuusta lähtien. Hämeenlinnan asemanseudulla parkkipaikat ovat vielä maksuttomia, mutta tulevan pysäköintitalon hinnoittelussa pitäisi ottaa pendelöijien tarpeet huomioon.
Hämeenlinnan rautatieaseman viereisen sorakentän suosittu maksuton pysäköintialue poistui käytöstä viime viikolla vähitellen. Paikalle nousee 600-paikkainen pysäköintitalo, jonka rakennustyöt alkavat kesäkuun alussa. Kuva: Veli-Matti Virtanen
Hämeenlinnan rautatieaseman viereisen sorakentän suosittu maksuton pysäköintialue poistui käytöstä viime viikolla vähitellen. Paikalle nousee 600-paikkainen pysäköintitalo, jonka rakennustyöt alkavat kesäkuun alussa. Kuva: Veli-Matti Virtanen

Tällä tietoa Hämeenlinnan rautatieaseman tulevan pysäköintilaitoksen paikoista tulee maksullisia kaikille, kertoo Hämeenlinnan pysäköinti oy:n toimitusjohtaja Jarmo Kulmala.

– Hinnoittelu on poliittinen päätös. Meille kaikki ovat tasavertaisia asiakkaita, kunnes omistaja Hämeenlinnan kaupunki saattaa jotain muuta sanoa.

Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto hyväksyi 11,3 miljoonan euron lainan takauksen Asemanrannan pysäköintilaitoksen rakentamiseen huhtikuussa. Rakentaminen alkaa kesän aikana.

– Jos ei ole pysäköinnin maksajia, siitä tulee pahuksen vaikea yhtälö yhtiön kannalta ajateltuna, Kulmala sanoo.

Riihimäellä pysäköinti Matkakeskuksessa tulee maksulliseksi elokuun alusta alkaen, mutta paikallinen asukas voi saada pysäköintiluvan ilmaiseen liityntäpysäköintiin. Peltosaaressa 600 liityntäpysäköintipaikkaa säilyy maksuttomina.

– Näin kannustamme ihmisiä käyttämään junaa ja liityntäpysäköintiä, kertoo Riihimäen Tilat ja Kehitys -yhtiön (RTOY) toimitusjohtaja Mika Herpiö.

Jarmo Kulmala pitää Riihimäen ratkaisua mielenkiintoisena ajatuksena.

– Sehän on aina yhden sun toisen kuntalaisen mielessä, että maksaako kuntamme toisen paikkakunnan asukkaan pysäköintiä. Tämä saattaa viritä keskusteluun myös Hämeenlinnassa.

Lue lisää: Parkkimaksu rantautuu Riihimäelle – Ulkopaikkakuntalaisille pysäköinti matkakeskuksessa muuttuu maksulliseksi (21.5.2019)

Hämeenlinnan rautatieaseman soraparkki on nyt aidattu uuden pysäköintitalon rakentamista varten. Hieman kauempana Hilpi Kummilan tien varrella on väliaikainen maksuton parkkialue pitkäaikaispysköintiin.

Erilaisia maksuja liityntäpysäköijille

Tällä hetkellä Hämeenlinnan asemanseudun liityntäpysäköinti on maksutonta. Kaupunki aikoo ottaa pendelöijien tarpeet huomioon, kun pysäköintitalon hinnoittelusta päätetään. Kaupunginvaltuusto lisäsi tästä ponnen pysäköintitalon lainantakauspäätökseen huhtikuussa.

Väyläviraston selvityksen mukaan henkilöautojen liityntäpysäköinnin toimivuus pysäköintilaitoksessa edellyttää, että pysäköintimaksu liitettäisiin junalippuun. Hämeenlinna keskustelee tästä VR:n kanssa.

Lisäksi kaupunki kartoittaa pendelöijien kokemuksia ja toiveita palveluista sähköisellä kyselyllä, johon pääsee vastaamaan verkossa 2. kesäkuuta asti täällä.

Riihimäellä ulkopaikkakuntalainen maksaa elokuusta lähtien alle 12 tunnin pysäköinnistä kaksi euroa. Muualla radan varren vilkkaimpien asemanseutujen liityntäpysäköinnin maksut ovat kovemmat.

Esimerkiksi Tampereella tunnista veloitetaan 0,50–1 euroa ja vuorokaudesta 21 euroa. Seinäjoella 50 minuutin pysäköinti maksaa euron ja vuorokausi seitsemän euroa. Jyväskylässä tunti maksaa 1–1,50 euroa ja vuorokausi 14,50 euroa.

Riihimäki ykkönen liityntäpysköintipaikoissa

Väyläviraston tuoreen liityntäpysäköintiselvityksen mukaan Riihimäellä on kaukoliikenteen 1-luokan asemista eniten liityntäpysäköintipaikkoja Jyväskylän 892 paikan jälkeen. Riihimäellä on tällä hetkellä yhteensä 835 liityntäpysäköintipaikkaa. Se on myös selvityksen pienin kaupunki, johon on tehty pysäköintilaitos liityntäpysäköintiä varten.

– Asukasmäärään nähden Riihimäki on selvä ykkönen liityntäpysäköintipaikoissa, Mika Herpiö toteaa.

– Se on poikkeuksellista, kun ottaa huomioon, että pysäköinti on ollut ilmaista. Normaalisti pysäköintilaitosten paikat ovat maksullisia, koska kustannus paikkaa kohden on kymmeniä tuhansia euroja.

Väyläviraston selvityksen mukaan Hämeenlinnassa olisi 180 liityntäpysäköintipaikkaa henkilöautoille. Kulmalan mukaan luku viittaa viime viikolla käytöstä poistuneen entisen Saarioisen sorakentän parkkipaikkoihin. Hän arvioi, että oikeasti tällä hetkellä rautatieaseman lähellä on noin 300 liityntäpysäköintipaikkaa, joista 250 on Hilpi Kummilan tien varrella.

Vertailun vuoksi autoille on liityntäpysäköintipaikkoja Seinäjoella ja Tampereella noin 200 ja Turussa 78. HäSa

 

Lue lisää asemanseutujen pysäköinnistä: 

Pysäköintiin keskikaupungilla ja asemanseudulla tulee ratkaisuja lähikuukausina (5.5.2019)

Pysäköintitalon rakentaminen alkaa ja rautatieaseman soraparkki poistuu käytöstä (11.5.2019)

Riihimäen yli 800 liityntäpysäköintipaikasta vain puolet käytössä – “Osoittaa, että meillä on aikanaan vähän ylisatsattu” (22.5.2019)