Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnan autokaupassa jyrisee – nyt Toyotan edustus Autokeskukselle

Hämeenlinnassa suurten automerkkien myyjät vaihtuvat erittäin kiivaasti.
Aro-Yhtymän Autokeskus aloittaa ensi vuonna Toyotan henkilö- ja hyötyautojen myynnin Hämeenlinnassa. Kuva: Pekka Rautiainen
Aro-Yhtymän Autokeskus aloittaa ensi vuonna Toyotan henkilö- ja hyötyautojen myynnin Hämeenlinnassa. Kuva: Pekka Rautiainen

Suuret automerkit vaihtavat piirimyyjiään Hämeenlinnassa. Toyotan edustus tulee ensi vuonna Aro-Yhtymän Autokeskukselle.

Osuuskauppa Hämeenmaan Nelipyörän Toyota-edustus jatkuu toistaiseksi. Maahantuojan Toyota Auto Finlandin mukaan edustus loppuu määräajan kuluttua.

 

Hämeenmaasta tuli vuoden alusta Fordin myyjä Hämeenlinnaan. Hämeenmaa taas osti vuonna 2016 Hämeen Tehoauton, joka edusti Skodaa ja Mazdaa.

Keskon K. Caara osti keväällä Laakkoselta joukon sen suurimpia automyymälöitä. Yksi näistä oli Laakkosen Hämeenlinnan myymälä, joka edustaa Volkswagen-, Audi- ja Seat-henkilöautoja. Kesko kertoi kesällä, että kauppa on pantu täytäntöön.

Edustusten siirrot ovat Hämeenlinnassa erityisen merkittäviä, sillä Toyota, Volkswagen ja Skoda olivat viime vuonna uusien autojen kaupassa kolme Suomen suosituinta henkilöautomerkkiä.

 

Autokeskus edustaa nyt Nissan-, BMW-, Peugeot- ja Citroen-henkilöautoja Hämeenlinnassa. Toyota on tunnettu siitä, että se on tarkka kilpailevien merkkien myynnistä sen liikkeissä. Toyota vaati autoliikkeiltä pitkään keskittymistä sen oman merkin edustukseen. Nyt Toyotalla on kuitenkin jälleenmyyjiä, joilla on useita merkkejä.

Nissan oli Suomen kuudenneksi eniten myydyin automerkki viime vuonna. Nissan Qashqai oli myydyin automalli.

– Lähtökohtaisesti meillä ei ole mitään sitä vastaan, että Toyotan edustaja myy myös muita automerkkejä, sanoo Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen.

Karvinen korostaa, että on kuitenkin maahantuojien ja myyjien yhteinen etu, että merkit erottuvat. Toyotalla on tästä jälleenmyyjien standardit.

– Jos merkkejä myydään samassa myymälässä, merkeillä on oltava omat oman näköisensä tilat.

Autokeskus saa myös Toyotan Hyvinkään edustuksen. Toyotalle rakennetaan uusi myymälä Kauppakeskus Villaan. Toyota-korjaamo perustetaan jonnekin kauppakeskuksen läheisyyteen. Autokeskus aloittaa Toyota-myynnin Villassa jo ensi syksynä.

Hämeenmaan autokaupan toimialajohtaja Jari Anttila kertoo, että toisen Toyotan jälleenmyyjän tulo Hämeenlinnaan ja Hyvinkäälle ei tullut heille täytenä yllätyksenä. Hän korostaa, että Hämeenmaan myynti ja huolto jatkuvat.

 

Edustuksien muutokset muuttavat kuitenkin Hämeenmaan suunnitelmia uudesta Ford-autokaupasta. Osuuskauppa on myynyt vuoden alusta lähtien Fordeja Kodin Terran kiinteistössä. Se ilmoitti keväällä rakentavansa Paroisille Toyota-, Skoda- ja Mazda-myymälöidensä vierelle uuden autokaupan.

– Ford-myynti Hämeenlinnassa jatkuu Kodin Terran kiinteistössä. Rakentaminen ei ole nyt ajankohtainen, Anttila kertoo.

Ford oli Suomen viidenneksi myydyin automerkki viime vuonna.

Suomen neljänneksi myydyimmän henkilöauton Volvon Hämeenlinnan edustus vaihtui kaksi vuotta sitten yrityskaupalla. Autosalpa osti hämeenlinnalaisen Auto-Ilveksen. HÄSA

Kommentti: Mannerlaatat liikkuvat

Suomen kaikkien kuuden suurimman automerkin edustus saattaa vaihtua muutamassa vuodessa Hämeenlinnassa. Näiden merkkien osuus kaikista myydyistä uusista henkilöautoista kappaleissa oli 53,9 prosenttia viime vuonna.

Muutokset voivat aiheuttaa myös sen, että eräät keskikokoiset automerkit siirtyvät uusiin käsiin. Jotkin pienet merkit voivat jäädä ilman jälleenmyyjää. Moista mannerlaattojen liikahtelua tuskin on ennen koettu Hämeenlinnan autokaupassa.

Muutos kielii murroksesta. Autokauppa on valittanut, että epämääräinen keskustelu päästöistä hämmentää kuluttajia. Suurin näkyvä muutos on käytettyjen autojen maahantuonnin jatkuva kasvu. Poliittinen varjonyrkkeily imee maahan yhä enemmän vanhaa kalustoa.

Jälleenmyyjien vaihtumisen voi tulkita myös niin, että valmistajat ja maahantuojat haluavat kirkastaa kilpeään. Se taas on myönteinen asia.